w jaki sposob pozbyc sie mniszka z trawnika??

11. Data: 2001-05-25 08:03:09

Temat: Re: w jaki sposob pozbyc sie mniszka z trawnika??
Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <m...@w...net> napisał w wiadomości
news:3B0DB118.CB7A464C@west.net...

> Razcej nie jest trujacy. Liscie mniszka je sie w salacie, maja wlasciwosci
> moczopedne, z korzeni robi sie wyciag pomagajacy w schorzeniach nerkowych
> moczowych.
> MB

Podtrzymuje, co napisalam. Nie zaprzeczam leczniczym i smakowym(?) walorom
mniszka, tylko trzeba miec na uwadze zrodlo pochodzenia rosliny. Najwiekszy,
wg mnie, autorytet polski w dziedzinie pierwiastkow sladowych prowadzil
badania nad mniszkiem. Roslina ta w duzym stopniu odpowiada wymaganiom
stawianym bioindykatorom. Wystepuje powszechnie i ma stosunkowo duza
zdolnosc akumulacji metali ciezkich, a gromadzi je zarowno w lisciach, jak i
w korzeniach. Objawy zatrucia metalami ciezkimi zwykle nie wystepuja nagle i
wyraznie (co tez zalezy od spozytej dawki), metale akumuluja sie w ludzkich
i zwierzecych organizmach, w wybranych organach. Po latach moze sie okazac,
lub nie, co nam szkodzi. Zreszta to nie miejsce na takie tematy, a haslo
"metale ciezkie" rzucilam raczej dla zartu i nie w celu straszenia. Tak mi
sie nasunelo.
Zycze zdrowia, Anula

12. Data: 2001-05-25 09:22:52

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Anula <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9el3f3$hq6$...@n...onet.pl...
[...]
> Podtrzymuje, co napisalam. Nie zaprzeczam leczniczym i smakowym(?)
walorom
> mniszka,
[...]
Taraxacum officinale F.H.Wigg. (coll.) - mniszek pospolity, roślina
lecznicza;
Taraxacum palustre (Lyons) Symons (coll.) - mniszek błotny, niektóre
gatunki stosuje się w leczeniu oczu; dlatego należy uważać na sok,
mniszki czasami są mylone z:
Sonchus arvensis L. - mlecz polny; roślina trująca.
Sonchus oleraceus L. - mlecz zwyczajny; roślina trująca.
pozdr. Jerzy

13. Data: 2001-05-25 15:16:21

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message news:9el82r$rg7$1@sunsite.icm.edu.pl...
> [...]
> mniszki czasami są mylone z:
> Sonchus arvensis L. - mlecz polny; roślina trująca.
> Sonchus oleraceus L. - mlecz zwyczajny; roślina trująca.

Wydaje sie, ze cale nieporozumienie wynika z nazewnictwa.
Kazdy "normalny" Polak nazywa Taraxacum mleczem,
a nazwy botaniczne sa inne. Sonchus arvensis i oleraceus
to raczej rodzaje ostow (saw-thistle po angielsku). Kwiaty sa
istotnie dosc podobne, ale cale rosliny zupelnie inne.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

PS. Tak samo nikt "normalny" nie powie "lilak", tylko "bez";
nie powie "kosaciec" tylko "irys", itd.

14. Data: 2001-05-25 16:37:28

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Michal Misiurewicz <m...@m...iupui.edu> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:9eluv3$23j$...@h...iupui.edu...
> [...]
> to raczej rodzaje ostow (saw-thistle po angielsku). Kwiaty sa
> istotnie dosc podobne, ale cale rosliny zupelnie inne.
Michale, nie przesadzaj z tą normalnością i innością albowiem na ten
trujący [mlecz zwyczajny] mówi się również w zależności od regionu i tak:
mlecz warzywny; mlecz sałaciany, (sałata), mleczaj warzywny, (łoczyga
warzywna), krowi mlecz, krowy mlecz, krwi mlecz, łocyga ogrodowa,
(łoczyga), mlac, mlecz, mlecz gęsi, mlecz gładki, mlecz wysoki, mleczajek,
mliecz, mlycz, wysoki mlecz, ziwy mlescz.

Zauważ 5 pierwszych nazw, i co ty na to? Ktoś go chyba podjada jednak?
Nieprawdaż?
Pozdrowienia, Jerzy

15. Data: 2001-05-29 14:19:52

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message news:9em1hn$bm$1@sunsite.icm.edu.pl...
> [...]
> (łoczyga), mlac, mlecz, mlecz gęsi, mlecz gładki, mlecz wysoki, mleczajek,
> mliecz, mlycz, wysoki mlecz, ziwy mlescz.

Dobra robota wykonana przez etnografow, zapewne w koncu
dziewietnastego wieku. Taki etnograf zreszta niekoniecznie
musial sam odrozniac Taraxacum od Sonchus. Ja natomiast nie
znam zadnego Polaka spoza pl.rec.ogrody, ktory by na Tataxacum
mowil inaczej niz mlecz, na Syringa inaczej niz bez, na Robinia
inaczej niz akacja, itd.

Ja wole uzywac tych popularnych nazw, a dla uscislenia dodawac
lacinskie.

Pozdrowienia,
Michal

16. Data: 2001-05-29 16:43:36

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message news:9f0lae$3p1$1@sunsite.icm.edu.pl...
> Użytkownik Michal Misiurewicz <m...@m...iupui.edu> w wiadomości do
> grup dyskusyjnych napisał:9f0d4g$ft1$...@h...iupui.edu...
> Jesteś w błędzie, rok wydania 2001, program edukacyjny.

Ale na czym oparty? To, ze cos jest wydane w 2001 roku,
nie swiadczy o tym, ze uzycie tych nazw zostalo zaobserwowane
w 2001 roku. Twierdzenie Pitagorasa zostalo udowodnione
ponad 2000 lat temu, a ciagle pisze sie o nim w ksiazkach.

Poza tym jesli nawet nazwy te sa gdzies przez kogos wciaz
uzywane, jaki jest ich zasieg?

Zreszta z nazwami bywa roznie. Kiedy postanowiono
zbadac jaka nazwa uzywana jest przez miejscowa ludnosc
na oznaczenie drugiej co do wysokosci gory swiata (K2),
okazalo sie, ze jest to "Kejtu" :-)

Pozdrowienia,
Michal

17. Data: 2001-05-29 17:16:14

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Jesteś w błędzie, rok wydania 2001, program edukacyjny.

> Ja wole uzywac tych popularnych nazw, a dla uscislenia dodawac
Zgadzam się z tobą.
Pozdrowienia, Jerzy

18. Data: 2001-05-30 08:50:08

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Michal Misiurewicz <m...@m...iupui.edu> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:9f0li0$jb4$...@h...iupui.edu...
> Ale na czym oparty? [...]
Sprawdziłem, są to nazwy drugorzędne, dawne i ludowe, czyli prawda leży po
środku.

> Poza tym jesli nawet nazwy te sa gdzies przez kogos wciaz
> uzywane, jaki jest ich zasieg?
Lokalny,

> Zreszta z nazwami bywa roznie. [...] okazalo sie, ze jest to "Kejtu" :-)
no właśnie, to jest potwierdzeniem.
Pozdrowienia, Jerzy

budka dla ptaktow (?)
Dąb - rozmnażanie