wielkanoc

1. Data: 2003-03-28 10:15:59

Temat: wielkanoc
Od: "Pata" <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

nigdy sama nie przygotowywałam dań na święta i nie mam pojęcia jak się te
wszystkie pyszności robi. Polećcie mi proszę jakąś stronę www gdzie mogę
znaleźć przepisy na święta wielkanocne. A może sami podzielicie się
sprawdzonymi przepisami ? Tylko, takimi raczej prostymi, bo jestem kiepską
kucharką (dopiero się uczę:-)

TIA
--
Pozdrawiam serdecznie
Pata

1. Data: 2003-03-28 11:39:50

Temat: Re: wielkanoc
Od: "Wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pata" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> znaleźć przepisy na święta wielkanocne. A może sami podzielicie się
> sprawdzonymi przepisami ? Tylko, takimi raczej prostymi, bo jestem

jeżeli jesteś jeszcze kiepską kucharką, to zrób proste święta, nie
przesadzaj z ilością potraw, bo się zarobisz na śmierć w tym pośpiechu.
Jeżeli masz ochotę na sernik, a nigdy go nie piekłaś, zrób sernik na zimno -
ma dużo większe szanse powodzenia, a jest równie smaczny :)
Nie piecz wołowiny, jeżeli masz małe doświadczenie z pieczeniem mięs, bo
może wyjść za twarda. To tak z mojego doświadczenia, kiedy kilka lat temu
zaczęłam się rządzić w kuchni, hehehe.
Jeżeli mogę Ci coś swojego polecić bez wklepywania przepisów na listę
(leniwa jestem, wszyscy to wiedzą), to podaję linki:
sernik na zimno:
http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis20.html
strasznie łatwy mazurek:
http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis201.html
duszona rolada z piersi indyczej:
http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis157.html
nadaje się też na wielkanoc zupa chrzanowa:
http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis393.html
no i przeróżne sałatki, wybierz sobie:
http://www.gotowanie.wkl.pl/grp_przep.php?grp_prz=5
ja jeszcze podaję galaretę warzywną z sosem tatarskim:
http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis51.html
http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis138.html

Grupowicze pewnie podrzucą Ci inne smakowitości :)
Mam nadzieję, że nie zostanę zlinczowana za kupę linków, ale gdybym wkleiła
przepisy, byłoby chyba jeszcze gorzej ;-)

wkn

1. Data: 2003-03-28 22:15:08

Od: Michał Byrecki <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 28 Mar 2003 11:15:59 +0100
"Pata" <v...@w...pl> wrote:

> [...]
> się sprawdzonymi przepisami ? Tylko, takimi raczej prostymi, bo
> jestem kiepską kucharką (dopiero się uczę:-)

Hehe, troszkę przypomina mi się nasza pierwsza wspólna wigilia w zeszłym
roku, na którą uparłem się, że sam wszystko ugotuję :) Rybę po grecku
robiłem do momentu, jak zobaczyłem, że w przepisie nie ma przecieru
pomidorowego i marchewki. Stwierdziłem, że chranię ten przepis i robię
po swojemu - potem to była juz ryba po Byrecku ;-)
Nie musi być dokładnie jak w przepisie, i niekoniecznie trzeba się go
trzymać. I to jest najważniejsze. :-)

Koniecznie barszcz wielkanocny :-) To się nie może nie udać.
Zakwas+dobra kiełbaska+troszkę czosnku+ziemniaczki+przyprawa do zup w
płynie+jajka+odrobina chrzanu i ew. odrobina soku z cytrynki. Moja
babcia daje czasem jeszcze trochę kapusty. Nie wiem, na ile jest to
oryginalny barszcz wielkanocny, ale ja bym właśnie taki zrobił :-)

Michał Byrecki

1. Data: 2003-03-29 08:25:58

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

=?ISO-8859-2?Q?Micha=B3?= Byrecki <l...@b...pl> wrote:

> On Fri, 28 Mar 2003 11:15:59 +0100
> "Pata" <v...@w...pl> wrote:

> Koniecznie barszcz wielkanocny :-) To się nie może nie udać.
> Zakwas+dobra kie"baska+troszkę czosnku+ziemniaczki+przyprawa do zup w
> p"ynie+jajka+odrobina chrzanu i ew. odrobina soku z cytrynki. Moja
> babcia daje czasem jeszcze trochę kapusty. Nie wiem, na ile jest to
> oryginalny barszcz wielkanocny, ale ja bym w"aśnie taki zrobi" :-)

Na wielkanoc nalezy zrobic dokladnie taki barszcz jak babcia robila.

Ale powiedzcie, do Wielkanocy jeszcze 3 tygodnie, teraz jest Wielko
Post, wiec czemu nie pytacie sie o potrawy postne, tylko Wielkanocne?

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-29 08:30:49

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uz.ytkownik Wladyslaw Los napisa?:

> [...]
>
> Ale powiedzcie, do Wielkanocy jeszcze 3 tygodnie, teraz jest Wielko
> Post, wiec czemu nie pytacie sie o potrawy postne, tylko Wielkanocne?

No wlasnie.
I tu ja sie zapytam. Jakie sa postne polskie potrawy? Wiem tylko o
sledziach z ziemniakami i o zurze postnym. Ale przez 40 dni na tych
dwoch potrawach dlugo wytrzymac nie mozna. Kto mi powie co dawniej
ludzie jadali?

walkie! - GG: 411958
w...@w...net.pl
http://walkie.cegla.art.pl
Nawet za;b bywa wstawiony

1. Data: 2003-03-29 15:25:03

Od: "Dorota***" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

. Ale przez 40 dni na tych
> dwoch potrawach dlugo wytrzymac nie mozna. Kto mi powie co dawniej
> ludzie jadali?

Dlatego wlasnie post jest postem ;-)))
Glównie jadali chleb i wode oraz czasem sledzia , zwlaszcza ponoc w biednej
Skandynawii. Biedni oczywiscie. Bo bogaci tylko w piatki troche mniej
podjadali, coby o Wielkim Poscie nie zapomniec. Polecam Iwaszkiewicza
wspomnienia , on to z humorem opisuje ...
Dorota

1. Data: 2003-03-29 18:28:02

Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> podjadali, coby o Wielkim Poscie nie zapomniec. Polecam Iwaszkiewicza
> wspomnienia , on to z humorem opisuje ...

parę lat temu byłem na wycieczce w byłym klasztorze Cystersów w Jütebog
(40km od Berlina). Tam opowiadano, jak to w post bywało. Otóż w kominie
była ustanowiona wędzarnia, gdzie były wędzone postne szynki i woły. Gdyby
nie to, to by biedacy powymierali, bo mieli coś 200 dni postu w roku.
Dzięki temu też klasztor został w 16 wieku rozwiązany. W czasie postu
wielkanocnego faktycznie chłopaki ściśle pościli, tylko wodę i piwo pili.
Ale piwo było warzone nie wg. normy europejskiej, twu, bawarskiej, tylko
było wzmacniane wywarem z konopii. 40 dni z marychą, nie dziwota, że głodu
nie odczuwali.

Waldek, niepostny

1. Data: 2003-03-29 20:31:33

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

walkie! <w...@w...net.pl> wrote:

> [...]
> sledziach z ziemniakami i o zurze postnym. Ale przez 40 dni na tych
> dwoch potrawach dlugo wytrzymac nie mozna. Kto mi powie co dawniej

Kilka menu na obiady postne, dosyc pozne, bo wybrane z Monatowej, koniec
XIX wieku:

Zupa grzybowa z lanem ciastem
Kotlety z kartofli, sos korniszonowy
Kaszka krolewska;

Barszcz zabielany z kartoflami
Jaja siekane na muszelkach
Leniwe pierogi

Zupa przecierana z ryzu
Szczupak lub sandacz z jajkami
Pierogi z kartoflami

Zupa piwna
Paszteciki z suchych grzybow
Lin smazony z salata
Bliny ze smietana

Zupa pieczarkowa
Jesiotr po polsku
Szpinak z omletem
Nalesniki z powidelkami

Zupa grzybowa ze smietana
Auszpik z karpia lub szczupaka
Szpinak z jajkami
Pierogi z borowkami

Zupa kalafiorowa
Karp duszony po zydowsku
Grzybki ze smietana
Knedle ze sliwkami

Zupa piwna
Kotlety z fasoli
Omlet z pomidorami

Zupa ze sliwek
Kartofle wypiekane z jajami
Kaszka na grzybkowym smaku

Zupa z bulek
Fasolka na kwasno
Kluseczki zapiekane z serem

Zupa katoflana czysta
Jarmuz z jajami
Kasza hreczana ze serem

Zupa grochowa
Sledzie marynowane z salata
Kluski alzackie

Zupa rybna
Lin duszony po wegiersku
Salsefia i bulwy
Pierizki drozdzowe z konfiturami

Zupa grzybowa ze smietana
Wyzina z maslem sardelowym
Kotlety z suszonych grzybow
Budyn palacy sie z rumem

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-29 21:33:18

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jest tam moze zawarty w tej ksiazce przepis na ten sos korniszonowy?
I co to jest wyzina?

walkie! - GG: 411958
w...@w...net.pl
http://walkie.cegla.art.pl
Nawet ząb bywa wstawiony

1. Data: 2003-03-29 21:41:44

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

walkie! <w...@w...net.pl> wrote:

> Jest tam moze zawarty w tej ksiazce przepis na ten sos korniszonowy?

Pokrajac w cienkie plasterki lub w kostke kilka korniszonow i ugotowac
na rosole (mysle, ze w wersji postnej bedzie to wywar z jarzyn lub po
prostu woda). Zasmazyc na rumiano pol lyzki masla z lyzka maki,
rozprowadzic rosolem (woda) wlac korniszony ze smakiem w ktorym sie
gotowaly, posolic, dac troche cukru, a dla ciemniejszego koloru pre
lyzeczek karmelu, wysadzic dobrze i podac do sztuki miesa lub kotletow z
kartofli.

> I co to jest wyzina?

O ile sie nie myle to cos podobnego do sztokfisza, tyle ze nie z dorsza.

Wladyslaw

Pieczone ziemniaki
Co moge z tym zrobic????
Salatka z czerwonej soczewicy