wok-help!!!!

1. Data: 2002-10-21 20:01:20

Temat: wok-help!!!!
Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Witajcie i poratujcie prosze, bo jakas dobra dusza "wymyla mi" wok :((((
No i teraz musze go przygotowac od nowa ...
a ze robilam to cale wieki temu ... to po prostu nie pamietam, jak to nalezy
prawidlowo zrobic.
Barbara
mruczaca pod nosem nieprzychylne slowa pod adresem - .. ba, zebym to ja wiedziala
czyim....

---

1. Data: 2002-10-22 06:09:59

Temat: Re: wok-help!!!!
Od: "JurekA" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
> Witajcie i poratujcie prosze, bo jakas dobra dusza "wymyla mi" wok
> :(((( No i teraz musze go przygotowac od nowa ...

Oswiec mnie - co to znaczy "wymyc" wok? Ukrasc? Popsuc?
bo nie rozumiem....chyba nie wymyc?:)

JurekA
e-mail: j...@o...pl | j...@o...nl
http://gone

1. Data: 2002-10-22 07:33:23

Od: "walkie" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyszorowac przepalenie?

walkie -> Justyna Oracz
GG:411958
e-mail: w...@w...net.pl
j...@w...net.pl
IRC: #wroclaw

1. Data: 2002-10-22 08:35:43

Od: "JurekA" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "walkie" <w...@w...net.pl> napisał w wiadomości
> Wyszorowac przepalenie?

Za dobrych czasow wsadzalem wok do zmywarki. No ale w wypadku
przypalenia....namoczylbym z jakims srodkiem chem. do mycia, a potem bym
pod goraca woda tak dlugo szorowal (tylko czyms w miare nie drucianym
aby nie porysowac) az wok wygladalby jak przed "wypadkiem".
Innych pomyslow nie mam....

JurekA
e-mail: j...@o...pl | j...@o...nl
http://gone

1. Data: 2002-10-22 09:06:56

Od: Mich <M...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

JurekA wrote:

> [...]
>
> Za dobrych czasow wsadzalem wok do zmywarki. No ale w wypadku
> przypalenia....namoczylbym z jakims srodkiem chem. do mycia, a potem

No ale Basia pisze, że ktoś jej ten wok już właśnie wymył/umył/wyszorował...

I chce go ponownie przygotować/wypalić tak by można go było ponownie
używać...tak Basiu?
A nie ponownie szorować.
Dobrze kumam?:)
Nie poradzę bo woku jeszcze się nie dorobiłam..ale grupę czytam uważnie
i się szkolę:)

Pozdrawiam,
Mich'ata

1. Data: 2002-10-22 10:09:19

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "JurekA" <j...@o...pl>

Oswiec mnie - co to znaczy "wymyc" wok? Ukrasc? Popsuc?
bo nie rozumiem....chyba nie wymyc?:)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Wyczyscic do bialosci przy pomocy wszystkich dostepnych srodkow, w tym detergentow.
Barbara

---

1. Data: 2002-10-22 10:30:46

Od: g...@a...net (Gosia Jurczyszyn) szukaj wiadomości tego autora

Basia, wygooglowalam takie cos, moze sie nada:) Autorem jest tlumaczenia z
angielskiego na nasze jest Adam Pawlowski:

Twoj wok powinien miec na sobie cienka powloke oleju. Sluzy ona do jego
ochrony w trakcie transportu z Chin, gdzie zostal wytworzony. Najpierw umyj
wok w cieplej wodzie z mydlem, aby usunac powloke oleju. To powinien byc
ostatni raz, kiedy uzywasz mydla do czyszczenia woka. Teraz papierowym
recznikiem wetrzyj dwie lyzeczki oleju z orzeszkow ziemnych (ja uzylem chyba
oleju sojowego - musi byc odporny na wysokie temperatury - przyp. aut. :) ).
Teraz wytrzyj nadmiar oleju innym recznikiem tak, aby wewnatrz pozostala
tylko cienka, swiecaca warstewka. Postaw wok na palniku ustawionym na duzy
plomien. Zauwazysz, ze spod woka najpierw stanie sie jasnobrazowy, potem
zacznie ciemniec az do ciemnobrazowego. To zciemnienie stopniowo rozszerzy
sie trzy do czterech cali w gore na boki woka. Bedzie duzo dymu!!! To jest
normalne. W tym momencie, gorne dwa lub trzy cale woka wciaz beda wydawac
sie metaliczne. Jesli chcesz przyciemnic te czesc, musisz ja trzymac
bezposrednio nad palnikiem az zciemnieje, potem obrocic nad nastepny
fragment i tak wokolo, az calosc bedzie brazowa.

Mozesz takze przygotowac swoj wok nad rozgrzanymi weglami z grilla lub nawed
nad ogniskiem, uwazajac aby nie przystawic drewnianej raczki nad plomienie.

Tak jak przy innych zelaznych patelniach, nigdy nie uzywaj mydla ani
detergentow przy czyszczeniu woka. To moze uszkodzic warstwe ochronna
utworzona podczas przygotowywania woka i pozwoli wodzie dostac sie do metalu
i pojawia sie rdzawe plamki. Jesli by sie tak stalo, po prostu zeskrob rdze,
uzywajac metalowego czyscika lub Brillo(?). Po takiej czynnosci trzeba
ponownie 'zagruntowac' wok w tym miejscu. Pamietaj, ze to nie woda niszczy
twoj wok, ale mydlo i detergenty!

Pamietaj, ze podobnie jak inne zelazne patelnie, wok jest niezniszczalny. W
chinach wok rodzinny jest przekazywany najstarszej corce kiedy wychodzi za
maz, wiec moze przetrwac kilka pokolen. Jesli kiedys przypalisz jedzenie na
woku lub odlozysz go na kilka lat i znajdziesz na nim rdzawe plamy, nie
wyrzucaj go. Po prostu wyczysc wok, 'zagruntuj' go ponownie i mozesz w nim
znow gotowac.

CZYSZCZENIE WOKA:

To takie proste! Uzyj tylko czystej, goracej wody i szczotki bambusowej do
skrobania, jesli bedzie taka potrzeba. Poniewaz jest to zelazna patelnia,
wytrzyj ja do sucha przed schowaniem. Mozna to zrobic recznikiem, a potem
postawic wok na palnik na okolo minute aby wyparowaly resztki wody
nieusuniete przez recznik. Zalleca sie takze nalozenie cienkiej warstwy
oleju z orzeszkow ziemnych (lub jakiegos innego oleju do wysokich
temperatur) na wnetrze woka.

}

Powyzsze tlumaczenie pochodzi z instrukcji do woka firmy Imperial Selection
Series.
----------
pozdrawiam
Gosia

1. Data: 2002-10-22 10:32:28

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Dobre duszki, powiedzcie, jak prawidlowo wypalic WOK ....
No skleroza mnie napadla, nie pamietam! a potrzebny jest mi natentychmiast!
Pliiiiiiiiiiiiiizzzzzzzzzzzz :-))))
Barbara

---

1. Data: 2002-10-22 10:44:30

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Gosia Jurczyszyn" <g...@a...net>
> Powyzsze tlumaczenie pochodzi z instrukcji do woka firmy Imperial Selection
> [...]

Wielkie dzieki :-)
Znaczy sie, robilam prawie prawidlowo :-), jednakze nie bylam tego pewna.
A moj wok jest oczywiscie stary [ladne kilka- nascie[?] lat].
Prawie, bo dalam nie cieniutka warstewke, a sporo wiecej tego oleju.
Badz pozdrowiona Gosiu, superek, a przepis przyda sie tez innym.
:-) Barbara

---

1. Data: 2002-10-22 12:43:41

Od: "JurekA" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mich" <M...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> wymył/umył/wyszorował...
>
> I chce go ponownie przygotować/wypalić tak by można go było ponownie

...ale po co wok wypalac? :-) sorry - ale jestem tylko facetem - wok to
taki cienki garnek w ksztalcie wietnamskiego kapelusza postawionego "na
glowie".
Nigdy go nie wypalalem. Kupilem w sklepie, potem ja lub (zazwyczaj) moja
polowa robila w nim azjatyckie zarcie.
Na koniec bralo sie wok, tak jak garnek, patelnie, talerze, sztucce,
kubki, szklanki - i mylo aby byly czyste.
Ale wypalalo? Tego nie robilem..../stracilem cos???:-)/

JurekA
e-mail: j...@o...pl | j...@o...nl
http://gone

co myślicie o skoku z czrnego bzu