zatajenie niepełnosprawności

1. Data: 2007-02-03 18:48:42

Temat: zatajenie niepełnosprawności
Od: te <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Są tu jacyś prawnicy? Co grozi niepełnosprawnemu który zataja przed pracodawcą że
jest niepełnosprawny? Mój kolega nie mógł dostać pracy przed bardzo długi czas.
Gdy zataił że jest niepełnosprawny dostał zaraz pracę i pracuje już kilka miesięcy.

2. Data: 2007-02-03 19:21:36

Temat: Re: zatajenie niepełnosprawności
Od: Brujo <b...@i...mx> szukaj wiadomości tego autora

te napisał(a):
> [...]
> pracodawcą że jest niepełnosprawny? Mój kolega nie mógł dostać pracy
> przed bardzo długi czas. Gdy zataił że jest niepełnosprawny dostał zaraz

A co to znaczy, że zataił niepełnosprawność? Nogi sobie przyprawił na
rozmowę kwalifikacyjną czy odzyskał władzę w ręce na te kilka miesięcy,
a teraz już ten okres działania czarów mija i musi wrócić z powrotem do
tego, co było?;-)

To, co napisałeś, to ze względu na stopień abstrakcji raczej zagadnienie
dla filozofów (i to nie na trzeźwo), a nie dla prawników. Konkret jakiś
rzuć.

3. Data: 2007-02-03 21:42:23

Od: "Adam Pietrasiewicz" <N...@p...poszukaj.w.google.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 03-02-2007 o 19:48:42 te <t...@t...pl> napisał(a):

> [...]
> pracodawcą że jest niepełnosprawny? Mój kolega nie mógł dostać pracy
> przed bardzo długi czas. Gdy zataił że jest niepełnosprawny dostał zaraz

Albo ktoś jest niepełnosprawny, i sprawia to problem w pracy, albo nie. A
sprawę ocenia lekarz medycyny pracy. I chyba tyle.

Adam Pietrasiewicz - http://cerbermail.com/?DQr0g2Y88R
http://www.pietrasiewicz.salon24.pl/
Ludzie rodzą się wolni i równi wobec prawa. Potem każdy musi sobie jakoś
radzić

4. Data: 2007-02-03 22:56:27

Od: te <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Lekarz nic nie stwierdzi, chyba że mu się powie.

5. Data: 2007-02-04 09:42:00

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Brujo" <b...@i...mx> napisał w wiadomości
> [...]
---------------------
Cytat jakby anonimowy, bo jakoś nie kojarzę postu autorstwa "te".
Stwierdzenie, że ON nie może dostać pracy z powodu swojego ograniczenia
brzmi jednak całkiem prawdopodobnie. Prawdą jest, że ON poszukująca pracy ma
większe szanse jej znalezienia jeżeli istnieje możliwość ukrycia
niepełnosprawności, a co najmniej nie eksponowania jej.
W wielu przypadkach niepełnosprawność nie manifestuje się brakiem kończyny
czy niedowładem rąk. Niektóre niepełnosprawności mogą być ukrywane, bo na
pierwszy rzut oka nie są możliwe do rozpoznania. Oczywiście robimy tu i
chyba słusznie założenie, że pracodawcy zatrudniają chętniej osoby które nie
są niepełnosprawne. Przypuszczam, że od strony pracodawcy przeważa motywacja
zatrudnienia osoby maksymalnie dyspozycyjnej, a korzyści z zatrudniania ON
wynikające z dofinansowań PFRON i innych ulg są dość trudne do uzyskania
(wystarczy przeanalizować wymagania biurokratyczne w tym względzie, nie
wspominając o konieczności adaptacji miejsca pracy do rodzaju
niepełnosprawności i ewentualnej konieczności późniejszej readaptacji tego
samego miejsca pracy) i dlatego ogólny bilans szans zatrudnienia osoby
niepełnosprawnej jest niekorzystny zarówno z punktu widzenia samej ON, jak i
pracodawcy (nie mam tu na myśli pracodawców "specjalistów" wykorzystujących
przywileje ON dla własnego interesu do tego stopnia, że zatrudnianie ON u
nich jest całkowitą fikcją - sporo przykładów może dostarczyć lektura
wiadomości z archiwum tej Grupy). Moją tezę potwierdza zjawisko niezwykłej
redukcji ilości czasu wykorzystywanego na zwolnienia lekarskie osób które
nie są ON. Za czasów ancien regime'u była to prawdziwa plaga w zakładach
pracy, obecnie zwolnienia lekarskie wykorzystują maksymalnie ci pracownicy,
którzy mają pewność utraty pracy (szczególnie wśród kadry urzędniczej
zwalnianej z powodu aktualnych zmian opcji politycznej, np. po wyborach).
Pracownicy mający szanse na utrzymanie zatrudnienia często nie wykorzystują
zwolnień lekarskich nawet wówczas kiedy jest to im konieczne dla
podreperowania zdrowia, a czynią tak w obawie przed utratą pracy.

Chociaż nie jestem prawnikiem postaram się odpowiedzieć na zadane pytanie.
ON która zataiła swoje ograniczenie, nie może z tego tylko powodu grozić
cokolwiek w sensie prawnym. W takim przypadku może się zdarzyć, że takiej ON
może grozić przede wszystkim pogorszenie własnego stanu zdrowia, jeśli
warunki wykonywania uzyskanej pracy kolidują w istotny sposób z
niepełnosprawnością. Podobnie postępuje pracownik o którym pisałem wyżej,
który nie wykorzystuje zwolnienia lekarskiego wówczas, kiedy takie
zwolnienie jest mu potrzebne ("udaje zdrowego").
Czy jednak sytuacja opisana w pytaniu nie rodzi innych zagrożeń? Z całą
pewnością tak, chociaż sprawy mogą się skomplikować. Może się zdarzyć, że
pracownik niepełnosprawny z powodu swojej zatajonej niepełnosprawności
spowoduje powstanie szkód na jakie narazi pracodawcę albo osoby trzecie. W
takim przypadku nie może przed odpowiedzialnością prawną wobec
poszkodowanych zasłaniać się faktem bycia osobą niepełnosprawną. To z jednej
strony. Z drugiej strony jednak pracodawca, zgodnie z prawem pracy, powinien
przed zatrudnieniem kogokolwiek skierować kandydata na badanie lekarskie, a
następnie, w czasie zatrudnienia, kierować pracownika na okresowe badania
kontrolne. Zaniedbanie tych wymogów ze strony pracodawcy może skutkować tym,
że będzie uznany za współwinnego strat o których powiedziałem, jeśli
oczywiście miałyby miejsce.
Reasumując: wszystko będzie dobrze, jeśli będzie dobrze (bardzo popularny
kolokwializm w ustach osób beztroskich).
Z tego co wyżej powiedziałem, nie ma prostej odpowiedzi na zadane pytanie,
bo dużo zależy od wielu okoliczności i ewentualnych przyszłych zdarzeń.

Zdrówko!
--
Zbig A Gintowt

6. Data: 2007-02-04 10:12:55

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
czas.
> Gdy zataił że jest niepełnosprawny dostał zaraz pracę i pracuje już kilka

zatajenie moze miec rozne skutki np. dla nieslyszacego pracujacego w
zakladzie stolarskim przy pile mechanicznej moze miec konsekwencje w razie
wypadku co bedzie grozic pracodawcy skutkami prawnymi za dopuszczenie do
maszyny (odszkodowaniem i kara nalozona przez PIP) - dopoki nie udowodni sie
ze pracodawca nie wiedzial o zatajeniu oraz lekarzowi ze dopuscil do tego
stanowiska

a poza tym osoba z umiarkowanym stopniem traci swoje przywileje np.
dodatkowe 10 dni urlopu, 7 godzinny dzien pracy itp.

7. Data: 2007-02-04 14:13:52

Temat: Re: zatajenie niepe^(3)nosprawno?ci
Od: te <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Prawnik na kursie powiedział, że zatajenie, w razie odkrycia niepełnosprawności
przez pracodawcę, może skutkować jedynie zwolnieniem z pracy bez wypowiedzenia.

8. Data: 2007-02-04 14:22:34

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Prawnik na kursie powiedział, że zatajenie, w razie odkrycia
niepełnosprawności
> przez pracodawcę, może skutkować jedynie zwolnieniem z pracy bez
wypowiedzenia.

Niezupelnie, to zalezy od stanowiska pracy.
Bo jak gluchy moze byc telemarkerem :-)

9. Data: 2007-02-04 15:33:27

Od: robercikus <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem tylko czy rzeczywiście jest sens zatajać swoją
niepełnosprawność. Przecież zatrudnienie ON może być niezłym interesem,
nawet gdy taka osoba faktycznie nic nie robi ;-). Jeżeli tylko uda się
przekonać pracodawcę do zaakceptowania faktu, że jest się ON i podjęcia
się całego z tym związanego zamieszania, to nie ma problemu, każdy
myślący biznesmen nie tylko na to przystanie, ale jeszcze poszuka sobie
innych ON, żeby mieć większy interes, a ludziska będą na synekurach ;-).
Wprawdzie zarobki nie będą niebotyczne, ale jako dorobienie do renty w
sam raz.

pozdrawiam
robercikus

10. Data: 2007-02-04 18:57:04

Od: te <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Raczej się opłaca. Bezrobocie wśród niepełnosprawnych wynosi 80% a wśród
pełnosprawnych 15%, więc jest dwa do trzech razy większa szansa dostania pracy
jeśli się nie poda że się jest osobą niepełnosprawną.

odliczenie od podatku
Pity 2006
nowe mozliwosci pracy w Krakowie?
Oszuści mamią emerytów