zielona szkoła i komórki

151. Data: 2007-02-11 12:02:01

Temat: Re: zielona szkoła i komórki
Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Szerr" <s...@g...peel> wrote in message
news:lmys2o36ulqq$.1mxvwt9yh0bzs$.dlg@40tude.net...
> Dnia Sun, 11 Feb 2007 11:47:16 +0100, miranka w wiadomości
> <news:eqms7k$o6$1@inews.gazeta.pl> napisał(a):

> Tak. Macie prawo kulturalnie przedyskutować problem i zakceptować
> ostateczną decyzję nauczyciela. Zaakceptować - wysyłając swoje dziecko na
> tę imprezę albo nie.

Jeszcze jest trzecie wyjście: kompromis. Umowa z rodzicami, że dzieci biorą
komórki na własną odpowiedzialność i akceptują zasady korzystania z tych
komórek podczas wycieczki. Proste, jasne, przejrzyste, uczciwe rozwiązanie,
które bierze pod uwagę prawa i obowiązki wszystkich stron.
Nie wiem, dlaczego niby z dzieciakami nie można przed wycieczką spisać
kontraktu, w którym te zasady będą jasno wyłożone?
Mój syn przed wyjazdem na obóz tenisowy podpisuje regulamin obozu -
podpisuje on i my. Jeździ na te obozy od lat. Przypadki drastycznego łamania
regulaminu się nie zdarzają. Drobne wykroczenia są załatwiane "od ręki" - 10
okrążeń wielkiego boiska za spóźnienie na śniadanie, pilot za bałagan w
pokoju itp. Wszystko ze śmiechem i z pełną aprobatą wszystkich
zainteresowanych. Jeszcze nigdy się to nie zdarzyło, ale dzieciary dobrze
wiedzą, że np. samowolne wyjście poza teren ośrodka skończy się
natychmiastowym wezwaniem rodziców i powrotem do domu. I wiedzą, że trener
nie żartuje. Ale My - rodzice - i one - dzieciaki - się na to ZGODZIŁY. Jak
się chce i potrafi to nawet grupę nastolatków można utrzymać w ryzach.
Trzeba tylko chcieć i potrafić.
Anka

152. Data: 2007-02-11 12:24:36

Od: "Agnieszka" <a...@z...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " Nixe" <n...@f...pl> napisał w wiadomości
> X-No-Archive:yes
> W wiadomości <news:f4s5x9ucd4kz$.1xbhehlp0upc9.dlg@40tude.net>

> Aha, więc jeśli pięcioro dzieci nie potrafi posługiwać się nożami (i
> używają ich raczej do rzucania w ścianę, niż do krojenia mięsa), to cała
> klasa ma nakaz jedzenia tylko i wyłącznie łyżką?
> Przykład naciągany, ale poprzez analogię idealnie ilustrujący brak logiki
> w Twoich argumentach.

No i sobie wyobraziłam, co będzie, jak okaże się, że jakiś chłopiec ma
problem z trafianiem do pisuaru/muszli.... ;-)

Agnieszka

153. Data: 2007-02-11 12:28:44

Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Feb 2007 12:51:30 +0100, Nixe w wiadomości
<news:eqn002$7r6$1@news.mm.pl> napisał(a):

> Idąc Twoim tokiem myślenia babcia może powiedzieć "U mnie w domu na kolację jada
> się tłusto i kalorycznie, więc nie marudź tylko jedz tę jajecznicę na maśle"
> pomimo, że matka dziecka propaguje inny styl odżywiania.

W sensie prawnym nic babci nie zrobisz.

--
Sz.

154. Data: 2007-02-11 12:34:20

Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Feb 2007 13:00:08 +0100, Nixe w wiadomości
<news:eqn0g8$jkh$1@news.mm.pl> napisał(a):

> To w końcu Tobie, jako nauczycielowi powinno zależeć, by urozmaicić sposób
> nauczania, prawda?

Tak. I jeżeli trafię na chętnych do współpracy rodziców i dobrze wychowane
dzieci, tych atrakcji będzie wiele. Jeżeli zaś na każdym kroku będą
kwestionowane moje zasady, skupię się na pracy nad podstawami.

> No chyba, że robisz to z łaski i wielkoduszności, co trochę mi się gryzie z
> powołaniem.

Zawód nauczyciela to służba. Ale nie służalczość.

--
Sz.

155. Data: 2007-02-11 12:36:50

Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Feb 2007 13:02:01 +0100, miranka w wiadomości
<news:eqn0jq$elh$1@inews.gazeta.pl> napisał(a):

> Jeszcze jest trzecie wyjście: kompromis.

Ale do tego kompromisu muszę być w pełni przekonany, a nie agresywnie i
kłótliwie zmuszony.

> Jak się chce i potrafi to nawet grupę nastolatków można utrzymać w ryzach.
> Trzeba tylko chcieć i potrafić.

Oczywiście. Czy kiedykolwiek twierdziłem inaczej?

--
Sz.

156. Data: 2007-02-11 12:42:34

Od: siwa <siwa@BEZ_TEGO.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szerr <s...@g...peel> napisał(a):

> Nie. POZWALAM chodzić samodzielnie. Ale być może musi mnie o to pozwolenie
> spytać, prawda?

Nie.

--
.......:: s i w a ::.......
.:: JID:s...@j...org ::.

157. Data: 2007-02-11 12:55:46

Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Feb 2007 12:53:59 +0100, Nixe w wiadomości
<news:eqn04n$89j$1@news.mm.pl> napisał(a):

> Aha, więc jeśli pięcioro dzieci nie potrafi posługiwać się nożami (i używają
> ich raczej do rzucania w ścianę, niż do krojenia mięsa), to cała klasa ma
> nakaz jedzenia tylko i wyłącznie łyżką?

Każdy chętnie zaakceptuje zasadę, że pięcioro dzieci nie ma prawa używać
noża, bo zamiast kroić mięso, rzuca nożem w ścianę. Trudno jednak
wytłumaczyć niektórym rodzicom, że pięcioro ich dzieci - w odróżnieniu od
pozostałych - nie umie korzystać z komórki, więc muszą mieć zakaz.
Zaczynają się targi typu: "Jak syn sąsiadki może, to dlaczego moja córka
nie może? Co to ona gorsza? Jak zasady to jedne dla wszystkich!"
I zamiast skupiać się na celach wycieczki, zaczynamy szukać optymalnych
rozwiązań dla drugorzędnych problemów, które mają wtedy tendencje do
spiętrzania się i komplikowania. Zakaz posiadania dla wszystkich eliminuje
zbędne dyskusje, a pewne potencjalne problemy z góry eliminuje z kręgu
naszej koniecznej uwagi, pozwalając skupić się na głównym zadaniu.

To są właśnie często dylematy osoby kierującej jakąkolwiek grupą. Pogodzić
indywidualne interesy z interesem grupy, z własnym interesem i
umiejętnościami, ze sprawnym osiągnięciem założonych celów. Z istnienia
tych dylematów laik w ogóle nie zdaje sobie sprawy. Dlatego w gestii
kierownika grupy, organizatora jakiegoś przedsięwzięcia musi pozostawać
uprawnienie do decydowania o całokształcie, o _wszystkich_ elementach czasu
i przestrzeni, uprawnienie do organizowania _całego_ środowiska
społecznego, w którym grupa będzie działać.

Tak naprawdę przecież wartością dla rodziców jest sama możliwość kontaktu z
dzieckiem. Jeżeli organizator wycieczki zapewni zadowalające formy
alternatywne, nie ma chyba problemu, prawda?

--
Sz.

158. Data: 2007-02-11 13:11:20

Od: "do*ska" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szerr" <s...@g...peel> napisał w wiadomości

> [...]
> państwowym i z mocy ustawy (agere ex lege) oraz realizując zadania
> wytyczone przez prawo - ustala regulamin wycieczki oraz wszystkie inne
> zasady, które dzieci będą obowiązywać. Ty co najwyżej możesz zgłaszać
> swoje
> potrzeby i przekonywać nauczyciela do swojego punktu widzenia - bez prawa
> do kłótliwego miotania się, gdy nauczyciel pozostanie przy swoim
> poglądzie.
> Możesz także nie podpisać zgody na wycieczkę. Wtedy twoje dziecko pójdzie
> normalnie do szkoły i będzie uczestniczyć w lekcjach z inną klasą.

O kurcze, moja corka od wrzesnia idzie do zerowki szkolnej, nie ma telefonu
komorkowego i pewnie jeszcze ze 2-3 lata miec nie bedzie.... ale tak czytam
i czytam powyzsze oraz wczesniejsze wypowiedzi i jakos wzbudzaja moj
niepokoj.... az zaczynam sie bac tej wszechladzy nauczycielskiej opisanej
przez Szerr.
Powinnam sie juz bac czy to tylko odosobniona opinia?
Dorota, mama Joasi (1.04.2001) i Pawelka (4.07.2003)

159. Data: 2007-02-11 13:17:18

Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Feb 2007 12:48:39 +0100, miranka w wiadomości
<news:eqmvqo$cba$1@inews.gazeta.pl> napisał(a):

> Jeśli go racjonalnie wytłumaczy, (np. potrzebą wyciszenia się grupy), i
> przekona rodziców, to tak, ma prawo. Zakaz typu: "nie biorą, bo na MOICH
> wycieczkach NIKT nie będzie wydzwaniał do domu"

(od słów: W każdym ośrodku jest dla chętnych telefon stacjonarny...)
(od słów: Natomiast dziecku, które tęskni wyjątkowo mocno...)

> Bo skoro nie potrafi rodziców przekonać, to znaczy, że SĄ bzdurne.

Niekoniecznie.

--
Sz.

160. Data: 2007-02-11 13:27:43

Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Feb 2007 14:11:20 +0100, do*ska w wiadomości
<news:eqn4mi$1ap$1@atlantis.news.tpi.pl> napisał(a):

> az zaczynam sie bac tej wszechladzy nauczycielskiej opisanej przez Szerr

Wszechwładzę to sobie już wyinterpretowałaś, a władzę nauczyciel mieć musi.
Między innymi po to, żeby chronić twoje dziecko przed krzywdą - nie
pozwalać na przezywanie, dokuczanie, kpinę, drwinę, krzywdzące plotki,
bicie, plucie, kopanie, wymuszenia itp.

Przez kilkanaście ostatnich lat polska oświata rezygnowała z zasady, iż w
klasie rządzi nauczyciel. Teraz w wielu szkołach w klasie rządzi klasowy
łobuz i chuligan, rozpuszczany przez pobłażliwych rodziców i hołdujący
dresiarskiemu systemowi wartości. Im prędzej się opamiętamy, tym lepiej dla
naszych dzieci.

Po tragedii w gdańskim gimnazjum wywiadu polskiej prasie udzielił m.in.
prof. Jenkins, brytyjski teoretyk wychowania.
- Od utraty szacunku dla nauczyciela już tylko krok od utraty szacunku dla
rodziców. A od utraty szacunku dla rodziców już tylko krok do utraty
szacunku dla człowieka w ogóle - powiedział.

Moje dziecko ma wpojone: w domu słuchasz matki, ojca, w szkole -
nauczyciela.

--
Sz.

ja i moja szkoła - ch i h