Re: ziemia i szkodniki roślin

From: "PegaZ" <w...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: ziemia i szkodniki roślin
Date: Sun, 6 May 2001 11:15:04 +0200

Użytkownik "WieN" <g...@k...net.pl> napisał w wiadomości
news:9d155f$qaf$1@news.tpi.pl...
> Poradźcie co zrobić - mam z poprzedniego sezonu pozostawioną w doniczkach
> ziemię bo kwiatki wyrzuciłam gdyż na roślinach tych panowały mszyce -
teraz
> zastanawiam się czy mogę tej ziemi użyć w tym roku , czy też nie dopadną
> mnie mszyce te zeszłoroczne . Jeśli tak to jak się ich pozbyć lub
> "zdezynfekować" ziemię bo jest jej dużo i szkoda wyrzucać. i jeszcze jedno
> jak uchronićsię przed tegoroczną plagą mszyc ?

Witam

Nie potrafię powiedzieć, czy mszyce przetrwały w ziemi, ale mogę
podpowiedzieć jak fachowo odkażana jest ziemia w dużych szklarniach np. pod
pomidory - bez stosowania zdradliwej chemizacji.
Może Tobie się to nie przyda - ale gdyby jakiś grupowicz przy tej okazji
zapoznał się z tym sposobem i zechciał go wykorzystać to polecam i
przedstawiam w dużym skrócie.

Otóż zabieg ten to preparowanie ziemi szklarniowej. Polega on na
zakopaniu w ziemi na gł. ok. 25 cm kilku rurek metalowych w rozstawie też
ok. 25 cm. Rurki te mają nawiercone otworki śr. 3 mm z każdej strony (tzn.
od góry, z dołu i po bokach) w rozstawie co 5 cm. Następnie rurki te
podłącza się gumowymi wężami do specjalnego pieca, w którym gotowana jest
woda, a wytwarzana para wodna w obiegu zamkniętym po osiągnięciu żądanego
ciśnienia kierowana jest do rurek. Proces ten trwa ok 15 min. a następnie
rurki przesuwa się wzdłuż do parowania kolejnego obszaru ziemi.
Nie wiem, jak można by wykorzystać ten zabieg w domowych warunkach, ale
może ktoś z grupowiczów ma jakieś pomysły. Dodam tylko, że sposób ten na
odkażanie ziemi jest dlatego korzystny, iż jak wspominałem nie wprowadza
unikanych przez wszystkich preparatów chemicznych a przez zastosowanie pary
wodnej (temp. pow. 100 stopni C) uśmiercane zostają wszelkie choroby,
bakterie i robactwo.
Pozdrawiam wszystkich - PegaZ w...@w...pl