Re: życie bez żołądka

Data: 2001-06-16 16:21:45
Temat: Re: życie bez żołądka
Od: Jacek <p...@p...onet.pl>

> [...]
> wypicia przed posiłkiem pół kieliczka czerwonego wytrawnego wina dla
> zaostrzenia apetytu)
>
> Co do informacji teoretycznych - kieruję Państwa do podręczników biologii do
> liceum, które w wyczerpujšcy sposób omawiajš funkcje układu pokarmowego. Proszę
> nie traktować tego jako złośliwość - z uwagš przeczytałem te rozdziały
> pomagajšc córkom w odrabianiu lekcji. Z grubsza wynika z nich, że ŻOŁĽDEK
> spełnia rolę zbiornika, w którym dochodzi po przygotowania pokarmu do
> trawienia, które odbywa się w JELICIE CIENKIM (przyp. dla Pana Sark)

Dziekujac za wyjasnienia
raz jeszcze zapytuje zatem,
na jakiej podstawie Pan twierdzi, ze
" Z grubsza wynika z nich, że ŻOŁĽDEK
spełnia rolę zbiornika, w którym dochodzi po przygotowania pokarmu do
trawienia, które odbywa się w JELICIE CIENKIM "

Gdy juz nawet Encyklopedia podaje, ze
"Zoladek ....., miejsce czesciowego trawienia pokarmu, u czlowieka ma pojemnosc ok.
1-3 l.."

A skoro zoladka brak, to nie nastepuje wstepny, czesciowy proces trawienia.
Ruch robaczkowy jelit zwany perystaltyka jelit, ma okreslona , stala predkosc,
niezaleznie od tego czy zoladek jest czy go nie ma.
A w przypadku jego braku, trudno oczekiwac takiego strawienia pokarmu i tak
szybkiego
jak dokonywanego w jelitach, ale po wstepnym trawieniu w zoladku.

Nalezy rowniez przypomniec to, ze zoladek wydziela sok zoladkowy, silnie kwasna
wydzieline gruczolow wlasciwych zoladka, zawierajaca kwa solny, zawierajaca enzymy
trawienne, tzn. glownie rozkladajace bialka.

A przeciez kotlet schabowy to mieso i wlasnie bialko.
Jak zatem mozna oczekiwac prawidlowego trawienia ,
gdy brak jest trawienia wstepnego i brak jest soku zoladkowego, rozkladajacego
bialka ?

Musialbym poszukac informacji, czy organizm i uklad trawienia zawiera w sobie
mechanizm
auto-controllingu i tak dalece zwalnia perystaltyke jelit, az efekt trawienia jest
optymalny.
Ale nic mi nie wiadomo o takiej opcji.

Jacek