życie bez żołądka

1. Data: 2001-06-15 11:37:23

Temat: życie bez żołądka
Od: <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Interesują mnie wszelkie informacje o skutkach resekcji, czyli usunięcia
całkowitego żołądka. Jakie są objawy pooperacyjne? Jak długo trwają? Co robić
aby w miarę normalnie funkcjonować? Ile czasu od operacji pacjent odczuwa ból?
Może znacie kogoś kto przeszedł podobny zabieg, wśród rodziny, znajomych. Jaka
dieta? Co robić aby maksymalnie pomóc pacjentowi.

2. Data: 2001-06-15 19:21:03

Temat: Re: życie bez żołądka
Od: "SARK" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Jaka
> dieta? Co robić aby maksymalnie pomóc pacjentowi.

Widziałem w TVP1 film o dwóch mężczyznach w podobnej sytuacji, jeden na
kilka czy nawet kilkanaście godzin dziennie był podłączony do kroplówki a
drugi - młodszy - prowadził normalne życie, prowadził zdaje się sklep z
ziołami - ale odżywiał się specjalnie przygotowanymi niemieckimi odżywkami
(forma przecieru w kolorze pomarańczowym) które musiał regularnie podjadać.
Gdybu tego nie robili to zgineli by śmiercią głodową w ciągu kilkunastu
godzin. Tą pierwszą metodę refundowała kasa chorych a te młodszy to
praktycznie pracował na te specjalne odżywki. Chyba teg program w tv miał mu
jakoś pomóc.
Tyle pamiętam.

3. Data: 2001-06-16 09:06:39

Od: <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy pamietasz może kiedy ten film był wyświetlany? Jaka produkcja?
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam serdecznie,
pfox

4. Data: 2001-06-16 11:02:46

Od: "SARK" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2001-06-16 12:24:44

Od: <s...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na litość Boską, jak można pisać takie bzdury.
Sądzę, że film o którym mowa dotyczył chorych po rozległych resekcjach jelita,
gdzie dramatycznie zmniejsza się możliwość wchłaniania z przewodu pokarmowego.
Chorzy po resekcji żołądka mogą zjeść kotlet schabowy z przysmażonymi
ziemniakami i kapustą, tyle że małą porcję na raz

Proszę się także zastanowić nad etyczną stroną zagadnienia. Krewny osoby, która
pyta się o jakość życia po resekcji żołądka, gdy dowie się, że cyt: jeden na
kilka czy nawet kilkanaście godzin dziennie był podłączony do kroplówki (koniec
cytatu) może zrezygnować z leczenia ratującego życie.
Czy niejaki SARK poczuje wyrzuty sumienia? Nie sądzę.

zb
AM Warszawa

ps. chetnie udzielę odpowiedzi na prywatne konto
From: <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: życie bez żoł&plusmn;dka

6. Data: 2001-06-16 12:39:37

Od: <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie do końca a nawet w ogóle nie jest prawdą, że chory po całkowitej resekcji
żołądka może zjadać przysmażony kotlet. Praktycznie w ogóle nie może jeść i
spożywanie pokarmów jest dla niego męką. Kroplówka nie przeraża i nie zniechęca
do leczenia jeśli ma uratować życie.

7. Data: 2001-06-16 13:04:34

Od: <s...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> żołądka może zjadać przysmażony kotlet. Praktycznie w ogóle nie może jeść i
> spożywanie pokarmów jest dla niego męką. Kroplówka nie przeraża i nie

Szanowna Pani lub może Szanowny Panie,

Z całym szacunkiem dla Państwa troski i cierpienia chorego jestem zmuszony
napisać parę słów sprostowania.
Postaram się to zrobić językiem zrozumiałym dla wszystkich.

Jakość życia chorego po totalnej resekcji żołądka zależy przede wszystkim od
wskazań medycznych - czyli przede wszystkim od stopnia zaawansowania choroby
nowotworowej, gdyż jest to najczęstsze wskazanie do operacji.

Chorzy, którzy mają wykonywaną operację gdy guz jest mały mają realną szansę
całkowitego wyleczenia z choroby nowotworowej. Taką operację nazywamy
radykalną - przeciwnowotworową. Jedynym ograniczeniem w życiu jest wówczas
konieczność spożywania częstych, niewielkich posiłków. Zwykle chorzy po zabiegu
chudną i pozostają szczupli - nie mogą nadmiernie przytyć. Okresowo jest także
konieczne uzupełnianie pewnych witamin oraz oczywiście pewien rygor badań
kontrolnych

Diametralnie różni się sytuacja chorych, u których operacja jest wykonywana ze
wskazań tzw. paliatywnych. Co to znaczy? Otóż nowotwór może zatkać światło
żołądka, nowotwór - guz może krwawić. Jedną z metod uratowania chorego przed
śmiercią głodową lub śmiertelnym zkrwawieniem się jest właśnie wycięcie
żołądka. Wówczas jednak operacja nie jest radykalna - to znaczy usunięcie
całego nowotworu nie zawsze jest możliwe. Nowotwór nacieka sąsiednie narządy,
daje przerzuty. Te ostatnie mogą dawać objawy - ale są to zwykle objawy
zaawansowanej choroby nowotworowej, a nie następstwa wycięcia żołądka.

Jeżeli Państwa krewny, przyjaciel lub ktokolwiek inny ma opisywane objawy
sugerowałbym raczej zwrócenie się o pomoc do regionalnego szpitala
onkologicznego, zamiast szukać pomocy na liście dyskusyjnej pl.sci.medycyna,
której poziom merytoryczny pozostawia wiele do życzenia i niestety bywa czasem
smutnym odzwierciedleniem żenująco niskiej świadomości zdrowotnej naszego
społeczeństwa

Proszę mi wierzyć , że moi pacjenci po totalnej resekcji żołądka jedzą kotlety
schabowe z zasmażanymi ziemnaczkami i kapustą. Proszę więc nie zniechęcać tych,
których życie w przyszłości może być uratowane po takiej operacji. Nie wolno
generalizować.

z poważaniem

zb

8. Data: 2001-06-16 13:12:54

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Proszę mi wierzyć , że moi pacjenci po totalnej resekcji żołšdka jedzš kotlety
> schabowe z zasmażanymi ziemnaczkami i kapustš. Proszę więc nie zniechęcać tych,
> których życie w przyszłości może być uratowane po takiej operacji. Nie wolno
> generalizować.

Mam jedynie serdeczna prosbe o wyjasnienie, gdzie nastepuje proces trawienia, skoro
zoladka juz nie ma. Perystaltyka jelit wyznacza chyba okreslone rezimy czasowe dla
strawienia pokarmu.
Czy pokarm zostaje wtedy wydalany w postaci czesciowo niestrawionej ?
Czy nie wiaze sie to z wzdeciami, gazami ?

Bo nigdy niespotkalem sie z osoba , ktorej usunieto caly zoladek.
Mam sasiadke po resekcji polowy zoladka i jest bardzo chuda, asiad ostatnio zostal
poddany tej operacji i tez schudl, na studiach mialem nauczyciela WF po resekcji
polowy zoladka ,
ale wygladal doskonale.
Czy to oznacza ze mozna calkowicie wyeliminowac funkcje i funkcjonowanie zoladka ?

z powazaniem

Jacek

9. Data: 2001-06-16 13:50:22

Od: "iza" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <s...@p...gazeta.pl> napisał

> [...]
tych,
> których życie w przyszłości może być uratowane po takiej operacji. Nie

Po pierwsze propozycja diety dla tak ciężko chorych wydaje się być bardzo
niewłaściwa.
Po drugie, czym ci biedni ludzie trawią tak niestrawny zestaw, ludzie ze
zdrowymi żołądkami trawią to z niemałym trudem...

Z całym szacunkiem,
Iza

10. Data: 2001-06-16 14:19:30

Od: "SARK" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <s...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
jelita,
> gdzie dramatycznie zmniejsza się możliwość wchłaniania z przewodu

A co napisał pytający w swoim poście cyt. "Interesują mnie wszelkie
informacje o skutkach resekcji, czyli usunięcia całkowitego żołądka."

> Chorzy po resekcji żołądka mogą zjeść kotlet schabowy z przysmażonymi
> ziemniakami i kapustą, tyle że małą porcję na raz

Nie jestem lekarżem ale ta pańska propozycja diety dla tak ciężko chorego
człowieka wg mnie jest nieodpowiednia. Jak ten biedak to strawi. Ja nie mam
takich problemów jak on ale wymienionego przez pana zestawu nie trawię wcale
tak łatwo a i z tego powodu jem od bardzo długiego czasu mięso z drobiu.

> [...]
(koniec
> cytatu) może zrezygnować z leczenia ratującego życie.

DOKŁADNIE tak była sprawa przedstawiona na tym filmie - z tego co pamiętam,
starszy pan przez 14 GODZIN na dobę musiał być podłączony STALE do tej
kroplówki, podczas snu i podczas spacerownia po mieszkaniu. Dopiero potem
mógł wyjść na spacer. Ten typ leczenia tylko refundowała mu kasa chorych a
na coś lepszego i droższego nie było go stać.
W opozycji do niego przedsawiono dużo młodszego mężczyznę, w wieku 35-40 lat
miał żonę i dzieci, sceny filmowe pokazywały go jako normalnie
funkcjonującego człowieka, prowadzącego sklep (chyba z ziołami) a nawet
jedzącego mały obiadek z rodziną (pamięta że na tależu było trochę
czerwonego barszczu) ciągle jednak nosił przy sobie specjalnie spreparowane
odżywki (sprowadzał je z niemiec) w szklanych butelkach z których w
regularnych odstępach czasu musiał się odżywiać. Do tej pory pamiętam jego
wypowiedź że gdyby nie to umarłby śmiercią głodową. Walczył z kasą chorych o
refundację tego typu leczenia (bo nie widział się z kroplówką do końca
życia). Te odżywki nie były wcale tanie i dochód z tego ledwo na nie
starczał.

> Czy niejaki SARK poczuje wyrzuty sumienia? Nie sądzę.

I dobrze że pan tak niesądzi panie doktorze. Moią intencją nie było zadrwić
sobie z cierpiącej osoby a jedynie jej pomóc jak mogłem najlepiej. Wszak w
pierwszym poście osoba pytająca wyraźnie prosiła cyt. "Interesują mnie
wszelkie informacje o skutkach resekcji, czyli usunięcia całkowitego
żołądka." Faktem jest że na tej grupie lekarzy chcących udzielać
bezpłatnych i szczegółowych porad jest znikoma ilość.
A czy nie zastanawia pana że chory lub osoba z nim związana nie ufa
lekarzowi i szuka porady właśnie tutaj. (takich osób jest niestety bardzo
dużo).
Inna sprawa że nie lekarze nie mogą zapisać się na wasze listy dyskusyjne
aby tam poszukać porady. Przy próbie zapisania się jest się odrazu
demaskowanym i odrzucanym.

Wyrzutów sumienia nie czuję. Pomogłem jak mogłem na tak a nie inaczej zadane
pytanie. Film ten widziałem przed pół rokiem, zrobił na mnie duże wrażenie.
Szczególnie to zdanie o śmierci głodowej (i nie odczuwaniu glodu). Uważałem
i uważam że takie info osobie pytającej trzeba przekazać. Może chory nie wie
o alternatywnych sposbach odżywiania, może trafił na aroganckiego lekarza
albo po prostu takiego który nie ma czasu lub jest nad wyraz małomówny i
włąściwych ifnormacji nie uzyskał.

Inna sprawa że kiedyś, w czasach komuny, kiedy nie można było tak łatwo
sprowadzać leków pomógł mi mój kolega przekazując informację zasłyszaną z
Telekspresu o aptece szwajcarskiej w Warszawie sprowadzającej lekarstwa do
kraju.

> ps. chetnie udzielę odpowiedzi na prywatne konto

A dlaczego nie na grupę panie doktorze przecież jest okazja by podnieść jej
poziom. Myślę że większość grupowiczów na wiedzę jest otwarta.

Sark

pęcherze
Ośrodki rehabilitacyjne
Potrzebne informacje na temat HIPERKERATOSIS EPIDERMOLITICA
nerwica
gradówka