Rosa canina 'Inermis'

1. Data: 2007-05-15 10:51:30

Temat: Rosa canina 'Inermis'
Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Wlasnie dostalem tego 50 sztuk i zamierzam oczkowac latem. Udalo sie z
dereniami, to i z rozami powinno sie udac. Pytanie: jak sie do tego
zabrac, bo roze przyszly z golym korzeniem. Wsadzic od razu do gruntu
czy tez do tych wysokich doniczek po rozach? Czy musze od razu wszystkie
zaoczkowac, czy tez moge czekac z polowa do przyszlego roku?

Irek

2. Data: 2007-05-15 11:04:10

Temat: Re: Rosa canina 'Inermis'
Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kresowiec wrote:

> Wlasnie dostalem tego 50 sztuk i zamierzam oczkowac latem. Udalo sie z
> dereniami, to i z rozami powinno sie udac.
Oczkowałeś Cornus Mas? czy mógłbyś coś więcej napisać?
Krzysztof

3. Data: 2007-05-15 13:27:07

Od: "PabloGT" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Kresowiec" <i...@t...de> napisal w wiadomosci
> [...]
> tez do tych wysokich doniczek po rozach? Czy musze od razu wszystkie
> zaoczkowac, czy tez moge czekac z polowa do przyszlego roku?

Wysadz do gruntu w doniczkach nie polecam bo zampomnisz raz podlac i po
krzyku.
Jesli chodzi o oczkowanie to mosesz zostawic nawet wszytkie :) ale na drugi
rok nie dostaniesz sie juz do szyjki, ewentualnie jak Ci zostana
niezaoczkowane to mozesz probowac zostawic jeden ped i na drugi rok
zaszczepisz sobie wyzej (róze dzewkowe)

pozdarwiam

PabloGT

4. Data: 2007-05-16 06:48:15

Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Wilk schrieb:

> Oczkowałeś Cornus Mas? czy mógłbyś coś więcej napisać?
> Krzysztof

Chcesz zebym sie publicznie skompromitowal? Co ja, polski polityk
jestem? Ale do rzeczy. Moje siewki derenia byly grubosci olowka i
zadoniczkowane. Na poczatku lipca, dwa tygodnie przed planowanym
zabiegiem systematycznie je podlewalem. Do oczkowania przystapilem rano,
zaraz po sniadaniu. Miejsca gdzie planowalem naciecie wytarlem na sucho
papierem kuchennym. Potem kolejno pobieralem zrazy z roslin matecznych
podobnej grubosci jak siewki. Zawsze tylko jednej odmiany zeby Sejmu nie
bylo. A potem jak w madrych ksiazkach: naciecie T, wyciecie oczka,
zalozenie, obwiazanie rafia, podpisanie jaka to odmiana i do cienia. Po
dwoch, trzech tygodniach sprawdzalem czy "ogonki" poodpadaly. Jesli
resztki ogonka lisciowego twardo trzymaly sie oczka, ponawialem
oczkowanie w sierpniu po drugiej stronie i ponizej miejsca poprzedniego
miejsca. W lutym poscinalem pedy nad dwoma pedami wzmacniajacymi. W
koncu marca z przyjetych oczek wyrosly nowe pedy. Za kilka dni zamierzam
wyciac podkladke pozostawiajac jakies 10 cm do przywiazania. W chwili
obecnej niektore moje okulizaki maja juz po 6 par lisci. W tym roku
zamierzam okulizowac tez dwie odmiany na jednej podkladce a do dereni
dojdzie tez slodka jarzebina, nieszpulka i ta wielkoowocowa tarnina, co
to kwitnie jak szalona a potem trzy sliweczki daje i co tam jeszcze pod
reke popadnie. Bede nawet kolorowe glogi i wisnie oczkowac dla wprawy.
Powiem Ci ze mi to frajde sprawia i jak w tym roku rownie dobrze pojdzie
to sobie zafunduje nowy, profesjonalny okulizak.

Mam jeszcze pare nowinek i ssmochwalenia na temat dereni ale moze
pozniej, bo wkrotce mam egzamin i musze trenowac kiedy tylko sie da.

Irek

5. Data: 2007-05-16 07:01:40

Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

PabloGT schrieb:

> Wysadz do gruntu w doniczkach nie polecam bo zampomnisz raz podlac i po
> krzyku.
Ale wtedy trzeba na kolanach jak pod Jasna Gora oczkowac. Przeciez nie
bede wyciagal podkladek w lipcu z ziemi i z reki oczkowal. A ja Ty to
robiles? Na kleczkach?
> [...]
> rok nie dostaniesz sie juz do szyjki, ewentualnie jak Ci zostana
> niezaoczkowane to mozesz probowac zostawic jeden ped i na drugi rok
A potem takie drzewkowe trzeba otulac, no chyba ze wezme 'Rose de
Resht'. Wiesz, chyba nawet sprobuje. A co mi szkodzi?! Kilka wsadze
sobie na przyszlosci, zeby juz podkladek nie zamawiac, bo raz, ze malo
kto chce z prywatna osoba rozmawiac a dwa, ze jak juz nawet zgodza sie
wyslac to po 50 szt. W przyszlym roku zamowie Rosa multiflora, bo to
chyba najuniwersalniejsza podkladka. A jakie Ty masz podkladki?

> pozdarwiam
>
> PabloGT

Irek

6. Data: 2007-05-16 07:28:20

Od: "PabloGT" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 50 szt. W przyszlym roku zamowie Rosa multiflora, bo to chyba
> najuniwersalniejsza podkladka. A jakie Ty masz podkladki?

Ja mam multiflore bo tak jak mowisz jest uniwersalna ale nie da sie z niej
drzewek zrobic.
Mam sporo sadzonek z wiosennego wysiewu (pikówka) jak chcesz to moge po
kosztach wyslac
(szczególy na priv) np 100szt

PabloGT

7. Data: 2007-05-16 07:37:42

Od: "Rafal Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> bede wyciagal podkladek w lipcu z ziemi i z reki oczkowal. A ja Ty to
> robiles? Na kleczkach?

Choc nie mnie pytano, to i tak powiem, ze ja to robilem wylacznie na
kleczkach.

Podkladke sadzisz do gruntu i kopczykujesz, zeby szyjka byla w ziemi, tuz
przed okulizacja odkrywasz (jesli odkryjesz za wczesnie, to moga ustac soki
i bedzie klopot z przyjeciami).
Przed okulizacja, gdy bylo sucho zdarzalo sie na nawadniac pole.

Na caninie robilismy glównie pod szklo, na multiflorze rabatówke.

--
Pozdrawiam, Rafal Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami

8. Data: 2007-05-16 08:07:55

Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

PabloGT schrieb:

> [...]
> drzewek zrobic.
> Mam sporo sadzonek z wiosennego wysiewu (pikówka) jak chcesz to moge po

Prywatnie piszac zamien "t-online.de" na "web.de". Z mojej wiedzy
polkowej wiem, ze na drzewka najlepiej nadaje sie Rosa canina
'Pfaenders', bo tworzy proste pienki. Reszte umowimy prywatnie.

Irek

9. Data: 2007-05-16 08:13:34

Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Rafal Wolski schrieb:

> Choc nie mnie pytano, to i tak powiem, ze ja to robilem wylacznie na
> kleczkach.

Zawsze czy odkad PiS z LPRem rzadzi?
> [...]
> i bedzie klopot z przyjeciami).
> Przed okulizacja, gdy bylo sucho zdarzalo sie na nawadniac pole.

I to mi sie podoba! Nawet ktos tak opozniony w ogrodniczym rozwoju jak
ja zrozumie. Wielkie dzieki Rafale!

> Na caninie robilismy glównie pod szklo, na multiflorze rabatówke.

Przepraszam, ze sie tak glupio pytam ale czy na zwyklej caninie robiles
czy na jakichs odmianach? Gdybym mogl, to bym Ci polowe tej Inermisy
odeslal, bo ja takich ilosci pewnie nie przerobie. A Tobie by sie pewnie
przydala.

Irek

10. Data: 2007-05-16 12:04:27

Od: "Rafal Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> odeslal, bo ja takich ilosci pewnie nie przerobie. A Tobie by sie pewnie
> przydala.

Serdecznie dziekuje :-) ale do róz mam awersje. Sam osobiscie duzo przy nich
pracowalem, pamietam ile i jaka to robota, a te róze tak stanialy, ze prawie
poszlismy z torbami. To uraz na zawsze! ;-)

> Zawsze czy odkad PiS z LPRem rzadzi?

Ja akurat zawsze, ale faktem jest, ze mozna tez robic to na stojaco. Cala
procedura wyglada tak: odkrywasz, krzak przeginasz od siebie klada na niego
deske lub specjalna skrzynke w której przechowuje sie zwilzone zrazy
(rózane, nie cielece), czyscisz dokladnie z piachu (ale uwazajac, zeby nie
niszczyc skórki), nacinasz litere T, delikatnie rozchylasz, zdejmujesz oczko
ze zraza, delikatnie oddzielasz drewienko, za zadne skarby nie dotknij
naciecia czy spodniej strony oczka (trzymasz za górna - odcinana czesc
oczka), wkladasz w naciecie i obwiazujesz folia, gumka, rafia - do wyboru. I
to robisz na kleczkach, ale mozesz tez na stojaco, wtedy stajesz po tej
stronie na która jest przechylony krzew i naciecie, oczko...

Robilismy na R.c. Schmidt Ideal, R.c. Inermis i na multiflorze.
Na multiflorze lepiej rosnie, ale szybciej róze wypadaja, juz nawet w drugim
roku po okulizacji zdarzaja sie wypady, na caninie rosnie wolniej, ale
zdrowiej i dluzej. Któras z nich byla mnie j odporna na mróz, ale teraz juz
nie pamietam, podpytam sie taty, to napisze.

--
Pozdrawiam, Rafal Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami

Nasiona przylaszczek