Były dziwne zupki, teraz ja jestem zdziwiona

1. Data: 2001-10-29 06:50:37

Temat: Były dziwne zupki, teraz ja jestem zdziwiona
Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moi drodzy innostrancy, czy mozecie mi wyjasnic, dlaczego w krajach
europejskich, o podobnym jak w Polsce klimacie nie ma korzenia pietruchy,
selera czy kalarepy?
Czy kuchnia tych krajow jest tak odmienna, ze do ugotowania zupy nie
potrzebuja pietruszki?
Qrcze, jak sobie mysle, ze mi na dzialce seler, pietrucha i por przerastaja
a Wy tam biedactwa nie macie na czym porzadnej zupy ugotowac to mi sie chce
plakac.
Moze jakis kawalek ogrodka macie, to Wam na wiosne nasionka wysle?

pozdrawiam serdecznie
Basia

1. Data: 2001-10-29 07:03:58

Temat: Re: Były dziwne zupki, teraz ja jestem zdziwiona
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>plakac.
>Moze jakis kawalek ogrodka macie, to Wam na wiosne nasionka wysle?

wywloklam papierek po selerze ze smieci mam wprawe w grzebaniu w
smieciach - a to skrobaczke d omarchwi "znalazlam", a to
pieniadze, a to nawet koczyki (ciekawe...ja do robot zdejmuje
pierscionki a nie kolczyki,,,), nawet drogi zegarek na smietniku
nad naszym jeziorem na Kaszubach...przy ludziach go
wygrzebalam...
no wiec - wg papier z selera widze, ze selr wyrosl, tu ,na
Wyspie...widzialamnawet koperek tutejszy, ale zazwyczaj byl z
Rwandy oraz Izraela..
pasternak (tutejszy) robi za pietruszke bardzo ladnie...moje
proby wyhodowania skonczyly sie na tym, ze mialam bardzo ladny
peczek mysich ogonkow..
Kalarepy nie widzialam od dawna, pojde szukac miedzy eddu,
pataty, tajskie zieleniny oraz inne egzotyczne rzeczy..
ale, ale - kupilam w piatek torebke surowych buraczkow. bedzie
wreszcie ten barszcz moskiewski z podsmazonymi buraczkami.

dodam jeszcze ze od jakiegos czasu jest kampania odnowy sadow tu,
zeby znow byly do kupienia rodzime odmiany jablek, takie rozne
stare i tradycyjne..i bardzomi sie spodobalo to...az zobaczylam
ceny na te jablka - o wiele wyzsze od francuskich Golden
Delicious, poludniowoafrykanskich Granny Smith (te bardzo
zieloniutkie), mnie zwyczajnie nie stac na tradycyjne
angielskiejablka...

chyba zloze zamowienie u Basi, tylko mi sie gdzies helikopter
zapodzial...

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-10-29 07:57:09

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

.

> [...]
> Delicious, poludniowoafrykanskich Granny Smith (te bardzo
> zieloniutkie), mnie zwyczajnie nie stac na tradycyjne

Na jablka tez zapraszam, ile ich sie marnuje, bo nie jestesmy w stanie ich
przerobic a 10 skrzynek na zime wystarczy.
Odmiany sa stare, bo sadzone 25 lat temu przez tescia, wiec jesli masz
Krysiu ochote na stare (hi, hi) jablka, takie cwiercwieczne, to zapraszam.
Mialas wplaw morzem przyslac mi corke do robienia ciasta na lazanki, w
drodze powrotnej przywiaze jej do nogi worek z selerem i jablkami ;-)

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-10-29 09:11:16

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Basia" <b...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
chce
> plakac.
> Moze jakis kawalek ogrodka macie, to Wam na wiosne nasionka wysle?

Za Odra tez trudno o korzen pietruszki. Polepszylo sie w momencie pojawienia
sie "Russen", czyli postsowieckich wspolczesnych folsdojczow. W
przeciwienstwie do naszych rodzimych robiacych sie na Niemcow, ci zadbali o
wlasne sklepy a w wiekszych supermarketach pojawily sie produkty z bylego
Zwiazku lub produkowane w Niemczech pod "ruskich". Czasami w ekologicznych
sklepach tez dostac mozna pietruszke, czesciej pasternak, pod warunkiem, ze
jakas nawiedzona mamus'ka nie wykupi wszystkiego na raz, zeby upitrasic
swojemu niemowleciu rzekomo zdrowa papke, ktora potem i tak wywali. Ja tu
mam Krakowianke, co chciala Niemca i od niej dostaje i pietruszke, i
buraczki. Teraz mam "kawalek pola" i bendem sobie sam uprawial wlasne
korzonki.

Irek

1. Data: 2001-10-29 09:29:08

Od: <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Dobre masz serce Basiu, ze tak sie nami przejmujesz. Faktycznie na poczatku nie bylo
latwo, bez przerwy cos za czlowiekim
"chodzilo". A w pierwszej ciazy to juz w ogole Meksyk byl. Jak mnie sie o godz. 23.00
wyc chcialo za rosolkiem, to moj biedny
holenderski maz (nie znajacy rosolu) po nocy Hage przekopywal za produktami, ktorych
nie znal no i tak nie znalazl. Jakiez bylo jego
szczescie i ulga kiedy mnie przy drugiej ciazy na holenderskie jedzenie wzielo.
A teraz kombinuje sie jak moze. Targi, zakupy w Niemczech (polskopodobne ogorki),
walowka z Polski, wspolpraca z Ela - sasiadka.
Najgorszy jest jednak ten koper. Rosnac u mnie nie chce, a kupic najpredzej mozna ten
parasolowaty do kiszenia... jako kwiat. Bo to
jest ozdoba do bukietow jak np. asparagus. No coz, jak robie chlodnik to zamawiam
koperek u ogrodnika, robie reszte na falszywym
mleku, na tych dlugich ogorkach, rzodkiewkach jak rzepy, bez botwinki, bo nie znaja,
wiec wychodzi calkiem bialy i taki chlodnik
kosztuje mnie fortune. Ale jak mlodzi jedza !!!!!! Fama idzie po ulicy, ze Van Dijki
dzisiaj po polsku jedza. Ach, dlugo moglabym
pisac. Co tam, zyje sie inaczej, duzo kombinuje i duzo jezdzi do Polski......a jak
juz tam dorwiemy sie do korytka to pogrom.
Nie martw sie Basiu, rodzina tez o nas dba. Wczoraj byla nawet kasza gryczana, bo mam
zapasy i az lzy mi w oczach stawaly kiedy
malolaty ja wchlanialy, bo to z Polski i przypomina im wakacje.
Pozdrawiam goraco M-gosia

1. Data: 2001-10-29 09:59:55

Temat: Re: By?y dziwne zupki, teraz ja jestem zdziwiona
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Wczoraj byla nawet kasza gryczana, bo mam zapasy i az lzy mi w
oczach stawaly kiedy
>malolaty ja wchlanialy, bo to z Polski i przypomina im wakacje.
>Pozdrawiam goraco M-gosia

Moje mlodsze - Kasia - nagle zagarnelo mi z michy w lecie zupki,
z kielbaska jako wkladka...ostrzeglam lojalnie - to ZUREK! ale
dziecko wepchnelo lyche do buzki. No i powidzialo - hej! To
smakuje jak zwykla zupa (no comments...), poczym zezarlo pol
talerza.
Mam w domu jeszcze chyba ze 2 torekbi zurku knura, barszcz bialy
okazal soe za kwasny :(

natomiast starsze, na wakacjach w PL, zaintrodukowalo polskie
zarcie bezmiesne narzeczonej, ktora juz mnie ostrzegala, ze jak
pojedziemy do nich (tzw wiekszych dzieci), to bedzie weszyc mi po
torbach czy sa ruskie pierogi...ewnetualnie moga byc z kapusta...

ja tez kombinuje i juz w ub. Boze Narodznei narazilam sie na duzo
sykow...do uszek swaitecznych, zalujac zapasow suszu grzybowego,
dodaje ...o matko...pieczarki...jestem jak ten gorol/baza co se
buty na dzdzownice zawiazywal

Krsyai
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-10-29 10:29:21

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ja tez kombinuje i juz w ub. Boze Narodznei narazilam sie na duzo
> sykow...do uszek swaitecznych, zalujac zapasow suszu grzybowego,
> dodaje ...o matko...pieczarki...

Krysiu, jakbys chciala, to sie z Toba podziele moimi grzybami, troche ich
posuszylismy, tylko czy przez granice w paczce puszcza czy powiedza ze w
tych grzybach BSE albo inny waglik?

Basia

1. Data: 2001-10-29 11:28:41

Od: <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tych grzybach BSE albo inny waglik?
>
> Basia
>
> Krysiu!! Szkoda ze temat wypadl tak pozno... moja przyjaciolka, co w
Birmingham od 30 lat mieszka, zbiera sobie grzyby w parku miejskim i suszy.
Przyuczyla takze swego angielskiego meza do zbierania ( ale nie do jedzenia) i
czasami do Walii na grzyby jezdza... Sposob wydaje mi sie sensowny, szczegolnie
ten park... Qd

1. Data: 2001-10-29 12:07:48

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>czasami do Walii na grzyby jezdza... Sposob wydaje mi sie sensowny, szczegolnie

w naszym parku zbieram jedynie polne pieczarki...
w Walii, mieszkajac tam 18 lat temu chodzilam za dom do
siedmiomilowego lasu ( w rzeczywistosci mial 37 mil...w jedna
strone) i zbieralam grzyby,czym wprawialam w poploch tamtejszych
sasiadow..
teraz mam do Walii za daleko :(
moj maz nauczyl sie zauwazac grzyby na ktoremi pokazuje palcem,
mowiac "Ooo"...to na Kaszubach, gdzie warunki zbierania sa
idealne - pizama i kalosze, wszystko w ogrodzie domu, w ktorum
koczujemy co roku

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-10-29 12:29:54

Od: <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk> wrote in

...to na Kaszubach, gdzie warunki zbierania sa
> idealne - pizama i kalosze, wszystko w ogrodzie domu, w ktorum koczujemy co roku
>
> Krysia

To ty na Wdzydzach w tym roku tez bylas?
Ja cale 2 tygodnie przelom lipca i sierpnia
i pewnie mijalysmy sie regularnie. A te fruwajace lodke nad jeziorem tez widzialas?

M-gosia

Flaki (prosba o przepis i porady)
Suszone sliwki po polsku
Wrocilam