Sabdzi - czyli kłopot z indyjskimi przyprawami...

1. Data: 2003-06-23 09:36:58

Temat: Sabdzi - czyli kłopot z indyjskimi przyprawami...
Od: "Blancanieves" <k...@b...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie,
Ostatnio jadłam wspaniałe indyjskie sabdżi. Rozszyfrowałam składniki,
tylko nie mogę za nic rozpracować przypraw...stąd moje pytanie: jakie to
przyprawy i gdzie można je kupić (najchętniej w 3mieście, ale może być
też Wawa) ?

Pozdrawiam serdecznie,
Kasia

1. Data: 2003-06-23 10:25:37

Temat: Re: Sabdzi - czyli kłopot z indyjskimi przyprawami...
Od: "Kyllyan" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ostatnio jadłam wspaniałe indyjskie sabdżi. Rozszyfrowałam
składniki,
> tylko nie mogę za nic rozpracować przypraw...

sabdżi (sabji) to po naszemu warzywa. A więc nie mam pojęcia co
jadłaś. Podaj coś więcej, a dobiore jakieś pasujące przyprawy. Ale
zapomnij o odtworzeniu tego samego smaku, to jest po prostu
niemożliwe, nawet gdyby Ci kucharz podał dokładną recepturę.

--
Sławomir J. Marusiński
Gdańsk; GG 5420750

1. Data: 2003-06-23 11:45:20

Od: "Blancanieves" <k...@b...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Były na 100% ziemniaki, kalafior, brokuła.
Na 90% marchewka.
Myślę, że klimat dania tworzyły głównie przyprawy...

Ponadto jako dodatek podany był ryż, ugotowany na sypko w pięknym żółtym
kolorze. Myślę o "pokolorowaniu" go szafranem i curry. Dobrze kombinuje?

Pozdrawiam serdecznie,
Kasia, także Gdańszczanka

1. Data: 2003-06-23 12:42:44

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

> Były na 100% ziemniaki, kalafior, brokuła.
> Pozdrawiam serdecznie,
> Kasia, także Gdańszczanka

Gdanszczanko Droga..
podaj swoj prywatny adres prawidlowy, cobym nie musiala na liste wysylac listu, ktory
wlasnie wrocil...
Barbara

---

1. Data: 2003-06-24 05:09:36

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
żółtym
> kolorze. Myślę o "pokolorowaniu" go szafranem i curry. Dobrze

Ryż IMO na 95% "malowany" był kurkumą. Natomiast przyprawy, hmm,
proponuję taki zestaw:

kminek 1 łż - łyżeczka
pieprz 1 łż
cynamon 1/3 łż
goździki 1/3 łż
gałka muszk 1/4 łż
kardamon 1/2 łż
kolendra 1 łż
liść laurowy 1/3 łż

Wszystko zmielić i lekko przesmażyć na oleju. (oryginalnie na ghi,
czyli klarowanym maśle)
To taki bardzo uproszczony i przystosowany do naszych realiów przepis
na "garam masala".

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2003-06-24 08:28:05

Od: "Blancanieves" <k...@b...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sławku,

Bardzo Ci dziękuję za przepis! Mam nadzieje, że uda mi się osiągnąć
kulinarny sukces.

Pozdrawiam serdecznie,
Kasia

1. Data: 2003-06-24 11:07:15

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Kyllyan:
> kminek 1 łż - łyżeczka
> pieprz 1 łż
> cynamon 1/3 łż
> goździki 1/3 łż
> gałka muszk 1/4 łż
> kardamon 1/2 łż
> kolendra 1 łż
> liść laurowy 1/3 łż
>
> Wszystko zmielić i lekko przesmażyć na oleju. (oryginalnie na ghi,
> czyli klarowanym maśle)
> To taki bardzo uproszczony i przystosowany do naszych realiów przepis
> na "garam masala".

znaczy zamieniłeś kumin na kminek i ghee na olej? Klarowane masło bywa w
sklepach, przynajmniej widziałem w jakimś Realu/Oszołomie czy innym
a-fu-rze. Z kuminem trochę trudniej, ale cogdzieniegdzie tyż bywa. Mi
jakoś kminek zamiast kuminu nie pasuje.

Aha, ghee jest w oryginale z masła bawolego, ale bez przesady ;-)

Waldek

1. Data: 2003-06-25 08:22:42

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 24 Jun 2003 10:28:05 +0200, "Blancanieves"
<k...@b...onet.pl> wrote:

>Bardzo Ci dziękuję za przepis! Mam nadzieje, że uda mi się osiągnąć
>kulinarny sukces.

Mam przepisy na:
Alu phul gobhi panir sabdzi (smażony kalafior z ziemniakami i serem),
Bandgobhi alu sabdzi (smazona kapusta z ziemniakami),
Khati mighi sabdzi (warzywa slodko-kwasne),
Masala bhindi sabdzi (okra s przyprawami i kokosem),
Bhari hui sabdzi (nadziewane warzywa).

Wypisalam przepisy ze slowem "sabdzi" ;)
Jakbys miala na ktorys ochote to moge wklepac.

Przyprawy w indyjskiej kuchni rzecz wazna, bez nich wyjdzie cos
zupelnie innego. Jakbys miala problemy z dostaniem ich, napewno mozesz
sobie zalatwic u Krisznowcow, np. w Mysiadle pod Warszawa.

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-06-25 10:43:42

Od: "Artur Nowacki @ Work" <a...@l...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Sabinka napisał:

> [...]
> Khati mighi sabdzi (warzywa slodko-kwasne),
> Masala bhindi sabdzi (okra s przyprawami i kokosem),

A dlaczego tych przepiskow nie ma jeszcze na grupie - brzmia baardzo
interesujaco...

--
"Śmiech jest to dobre samopoczucie całego ciała, okazywane w jednym
miejscu." (Josh Billings)

1. Data: 2003-06-25 11:20:29

Od: "Blancanieves" <k...@b...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sabinko,