Sad w Beskidzie Niskim- jakie drzewka i krzewy

1. Data: 2008-10-27 08:13:39

Temat: Sad w Beskidzie Niskim- jakie drzewka i krzewy
Od: "Marek Kownacki" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

witam,

Odziedziczyłem Rodzinny drewniany domek w Beskidzie Niskim (bliżej
nowosądeckiego).

Jak się do tego zabrać?

Czy dla tego klimatu muszą być specjalne odmiany?

Czy tez lepiej poszukac starych odmian?

Czy jest jakaś strona opisująca odmiany drzew i krzewów owocowych?

Serdecznie pozdrawiam
SMi

2. Data: 2008-10-27 09:48:40

Temat: Re: Sad w Beskidzie Niskim- jakie drzewka i krzewy
Od: "moon" <s...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Marek Kownacki wrote:
> [...]
> nowosądeckiego).
>
> Jak się do tego zabrać?
>
> Czy dla tego klimatu muszą być specjalne odmiany?

Mam też drewniany dom, niedaleko i powiem ci, że najlepiej udają się drzewka
tradycyjne - jabłonie, grusze, wiśnie, czereśnie no i śliwy. Z tych drzewek
mam zwykle 100% powodzenia przy sadzeniu, dla czereśni 90%.
Już morele i brzoskwinie to eksperymenty i ciągła walka - mam taką
brzoskwinię - co już 3 rok z rzędu zdycha i w czerwcu odbija - bez sensu;)
stare drzewa są fajne, ale u mnie zaczęły się po prostu łamać i schnąć -
jabłka z nich były i tak słabe.
winorośl sobie radzi, ale co jakiś czas (5-6 lat) przemarznie i potem
odbija.
w zimie temperatura schodzi do -27/30 ale nie zawsze, w zeszłym roku
najniższa była zaledwie -9 stopni!
Jeżeli masz domek w dolinie, to mozesz mieć wpływ inwersji i ataki mrozu w
zimie.

moon

3. Data: 2008-10-27 10:11:42

Od: "Marek Kownacki" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> Mam też drewniany dom, niedaleko i powiem ci, że najlepiej udają się
> drzewka tradycyjne - jabłonie, grusze, wiśnie, czereśnie no i śliwy.
Czy masz na mysli stare odmiany?

Jakie możesz polecić?

Gdzie kupujesz ?

Czy sam szczepisz? Jakie podkladki stosujesz?

> Jeżeli masz domek w dolinie, to mozesz mieć wpływ inwersji i ataki mrozu w
> zimie.
Domek mam na górce... Okolice Biecza.
Ale klimat jest dosyć surowy... :(

Pozdrawiam
Mirek

4. Data: 2008-10-27 12:15:34

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Kownacki" <m...@g...com> napisał w wiadomości

> Domek mam na górce... Okolice Biecza.
> Ale klimat jest dosyć surowy... :(

No to daleko do N.Sącza, a blisko do Gorlic.
Tu masz link:
http://www.brzezna.pl/mainpol.html

Tam mają odmiany na nasze strony - jestem stary Gorliczanin...

Poduchuj wiaterku
Poduchuj zimowy
Wyganioj ludziskom
Głupie myśli z głowy...

5. Data: 2008-10-28 00:44:13

Od: "moon" <s...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Marek Kownacki wrote:
> Czy masz na mysli stare odmiany?

stare już miałem - teraz czas na nowe:)

> Jakie możesz polecić?
> Gdzie kupujesz ?

w różnych miejscach, szkółkach, od Warszawy po Przemyśl.
często kupowałem jadąc gdzieś, zatrzymując się po drodze.
ale mam i ze trzy-cztery drzewka z marketu i też rosną.
najpiękniej rośnie renkloda kupiona w markecie kilka lat temu, ale czekałem
4 lata na pierwsze śliwki.
na tym fliszu karpackim to sukces czasem zależy po prostu od miejsca.
możesz mieć na przestrzeni 3 metrów glebę wilgotną i zaraz zbyt suchą.

> Czy sam szczepisz? Jakie podkladki stosujesz?

nie, w to się nie bawię, mam ze dwa takie drzewka, szczepione, ale efekty są
takie sobie.

> Domek mam na górce... Okolice Biecza.
> Ale klimat jest dosyć surowy... :(

no to prawie sąsiad :) mam 16 km do Biecza.

moon

6. Data: 2008-10-28 00:45:37

Od: "moon" <s...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> [...]
> Tu masz link:
> http://www.brzezna.pl/mainpol.html
>
> Tam mają odmiany na nasze strony - jestem stary Gorliczanin...

a wiesz, że jedna z brzoskwiń która padła na wiosnę była ze szkółki z
Krosna, a już się cieszyłem, że coś z podobnej strefy klimatycznej przyjmie
się... niestety

moon

7. Data: 2008-10-28 04:31:57

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "moon" <s...@y...com> napisał w wiadomości

> a wiesz, że jedna z brzoskwiń która padła na wiosnę była ze szkółki z
> Krosna, a już się cieszyłem, że coś z podobnej strefy klimatycznej
> [...]

Mieliśmy brzoskwinię, pięknie rodziła, rosła w zacisznym miejscu o
wystawie północnej - pewnego roku padła - okazało się, że myszy korzenie
zjadły... Ogólnie, jak nie masz osłoniętego miejsca i co ważne - nie sadzisz
w rynnach mrozowych, którymi spływa zimne powietrze, to może ci wyrosną.
Dlatego warto mając sad samemu wyindukować rynny mrozowe, choćby w
postaci gęstego żywopłotu, ale z takim spływem, aby nie szkodziły drzewom i
spływały na nieużytki. One są najgroźniejsze późną zimą i na wiosnę, dotąd
aż miną przymrozki, podobnie zresztą jak zastoiska mrozowe. Gdy działka
mała - warto żywopłot umieścić nad sadem, wtedy zimne powietrze będzie
spływało w obie strony (przy bezwietrznej pogodzie) i omijało drzewa.

8. Data: 2008-10-28 04:45:39

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

KOREKTA!!!

9. Data: 2008-10-28 10:21:53

Od: "Marek Kownacki" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> no to prawie sąsiad :) mam 16 km do Biecza.

Pozdrawiam sąsiada :)

Czy w okolicach Gorlic można kupić gdzieś sensowne sadzonki?

Słyszłem, że ktoś w Krygu je sprzedaje...

Pozdr,
Mirek

10. Data: 2008-10-28 17:02:46

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Panslavista napisał:

> mała - warto żywopłot umieścić nad sadem,

Przestrzeń nad sadem dawno sprzedał :-)

maliny
[reklama] ZŁĄCZKI SKRĘCANE DO RUR PE
Nowy i nowy trawnik
Prośba o identyfikację... czterolistna koniczynka ;-)
canna - paciorecznik - do rozdania