Stezenie glukozy w 2 h po posilku?

1. Data: 2006-08-25 15:36:39

Temat: Stezenie glukozy w 2 h po posilku?
Od: ludzik <z...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W jaki sposób należy prawidłowo wykonać badanie tolerancji glukozy?
Mnie uczono (na farmacji), że podaje się 75 g glukozy w 300 ml wody, i 2
godz. później mierzy się stężenie glukozy we krwi. Nie powinno ono
przekraczać 11,1 mmol/l (200 mg/dl), zaś na czczo (tj. gdy pacjent nie
jadł od 8 do 14 godz.) - 7 mmol/l (120 mg/dl).
Tymczasem badanie mojej babci polegało na zmierzeniu stężenia na czczo
(tu był podany przedział 70-109 mg/dl) i 2 godz. po śniadaniu. A
przecież śniadanie może zawierać 100 g węglowodanów, jak i 500 g. Już 3
razy powtarzano to badanie, bo lekarka ma wątpliwości co do wyniku.

Nie rozumiem takiego postępowania. W pierwszym przypadku mamy wszystko
wystandaryzowane, a w drugim - "na oko".

Jakieś komentarze?

2. Data: 2006-08-25 15:46:30

Temat: Re: Stezenie glukozy w 2 h po posilku?
Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mnie uczono (na farmacji), że podaje się 75 g glukozy w 300 ml wody, i 2
> godz. później mierzy się stężenie glukozy we krwi. ...

Albo mniejsza dawka - 50 g i pomiar po godzinie...

Nie jestem lekarzem, ale skojarzyło mi się to badanie wykonywane u
ciężarnych

Też wydaje mi się bez sensu pomiar po śniadaniu (złożonym z dowolnie
dobranych składników), ale moze wypowie się jakiś lekarz.

Pozdrawiam życząc zdrowia Babci.
Barbara i Maleńka

3. Data: 2006-08-25 16:36:59

Od: -Dorota- <d...@A...com> szukaj wiadomości tego autora

ludzik wrote:
> [...]
>
> Nie rozumiem takiego postępowania. W pierwszym przypadku mamy wszystko
> wystandaryzowane, a w drugim - "na oko".

Jako, że sama jestem zainteresowana tematem, trochę już szukałam
i czytałam o cukrzycy (od razu uprzedzam, lekarzem nie jestem).
Polecam artykuł:

http://www.mp.pl/artykuly/index.php?aid=1161&_tc=FBC
079B74A5341E09ACCA9F62D146632

Wiem, że czasami mierzy się poziom glikemii po śniadaniu, ale
moim zdaniem w celu zdiagnozowania cukrzycy należałoby zrobić
test z obciążeniem 75g glukozy.

Ewentualnie badanie profilu, czyli mierzenie poziomu cukru przed
i po każdym posiłku.

W sumie to sugerowałabym przejście się do poradni diabetologicznej
(o ile obecna lekarka nie jest specjalistą w tej dziedzinie),
albo wykonać sobie prywatnie to badanie.

Dorota Kulas
dorotaq (at) polbox.com

4. Data: 2006-08-25 17:23:30

Od: "JaMyszka" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

ludzik napisał:
> W jaki sposób należy prawidłowo wykonać badanie tolerancji glukozy?
> Mnie uczono (na farmacji), że podaje się 75 g glukozy w 300 ml wody, i 2
> godz. później mierzy się stężenie glukozy we krwi. [...]

Miałam właśnie takie badanie
1 - na czczo
2 - wypicie miarki słodkiej cieczy i po 2 godz. pobrana druga próbka
krwi.

Przepraszam za niedokładności, ale dawno to było.

--
Pozdrawiam :)
JM

5. Data: 2006-08-25 20:27:55

Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ludzik" <z...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Nie rozumiem takiego postępowania. W pierwszym przypadku mamy wszystko
> wystandaryzowane, a w drugim - "na oko".

Test tolerancji glukozy to 75g bezwodnej glukozy w 250-300ml wody (dla
doroslych) wypitej w 5 minut. Pacjent siedzi przez 120minut nastepnie badamy
stezenie glukozy. do 139mg% norma, 140-199mg nietolerancja glukozy powyzej
cukrzyca. Badanie stezenia glukozy po sniadaniu nie ma sensu w diagnostyce
cukrzycy.
Podejrzewam ze wiele osob po np standardowych 5 batonikach czekoladowych
mialoby cukrzyce. Co innego przy monitorowaniu leczenia.

> Jakieś komentarze?

j.w. wez tylko pod uwage, ze nie wszyscy przelkna wode z taka iloscia cukru.
To ok 10 lyzeczek glukozy. paskudztwo

6. Data: 2006-08-25 20:49:12

Od: -Dorota- <d...@A...com> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Maksymowicz wrote:

> j.w. wez tylko pod uwage, ze nie wszyscy przelkna wode z taka iloscia cukru.
> To ok 10 lyzeczek glukozy. paskudztwo

Faktycznie, paskudztwo, ale pozwalają wcisnąć cytrynę (albo dodają
kwasku cytrynowego) - nie zaburza wyniku, a łatwiej wypić :)

--
Dorota Kulas
dorotaq (at) polbox.com

7. Data: 2006-08-26 14:03:27

Od: "Andrzej" <t...@u...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Nie rozumiem takiego postępowania. W pierwszym przypadku mamy wszystko
> wystandaryzowane, a w drugim - "na oko".

Ok ale organizm nie jest perfekcyjna maszynką i suche dane z jednego
pomiaru nieraz mogą być nawet mylące. mam w rodzinie cukrzyka który bierze
insulinę 4 razy dziennie i robi 6-8 pomiarów cukru. Jest bardzo dokładny
przelicza jednostki ( chyba tzw. chlebowe) i dawki insuliny. Wszystko jest
pod kontrola ale niekiedy odzywa sie jego trzustka i sama z siebie
produkuje inulinę ( + ta prawidłowo wyliczona i wstrzyknięta) wtedy poziom
cukru gwałtownie spada stad, ma zalecone częste badania. Ma dobra opiekę
ale to nie w Polsce.

Jeśli jest tylko podejrzenie cukrzycy to kilka prostszych wyrywkowych
badań może dać szerszy obraz jak zachowuje sie organizm i jeśli cukier po
typowym śniadaniu jest w normie to nie ma co sie martwić. Nie chodzi nam
przecież o dokładną cyferkę która za tydzień będzie inna. Ja po próbie
glukozowej miałem wynik niższy od wyrywkowych badań w ciągu dnia ( ale
zawsze po przerwie). Co dziwne u mnie na czczo rano poziom cukru
przekracza normę 110-120 a 2godziny po posiłku w ciagu dnia był niższy niż
na czczo.
To tylko luźne przemyślenie.
Pozdrowienia A.

8. Data: 2006-08-26 22:42:39

Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej" <t...@u...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> typowym śniadaniu jest w normie to nie ma co sie martwić. Nie chodzi nam
> przecież o dokładną cyferkę która za tydzień będzie inna.

W tym wypadku chodzi o dokładne liczby. Glikemia jest powyzej 125 mg% na
czczo albo powyzej 200 2h po 75g glukozymasz cukrzyce. tak definiuje sie
cukrzyce. bez scislej definicji nie ma mowy o statystyce, badaniach itp.

> [...]
> zawsze po przerwie). Co dziwne u mnie na czczo rano poziom cukru
> przekracza normę 110-120 a 2godziny po posiłku w ciagu dnia był niższy niż

Nic dziwnego. Moze swiadczyc o hiperinsulinizmie poposilkowym.

suplement diety ALVEO
czy usg jamy brusznej obejmuje tez usg drog moczowych?
Nadmierne pocenie
arytmia-potrzebuje informacji
Domain For Sale: Auction Airsoft .co .uk