Tani zasilacz UPS 'quasi-sinus' a piec C.O.

1. Data: 2009-10-16 09:18:56

Temat: Tani zasilacz UPS 'quasi-sinus' a piec C.O.
Od: "Ktos" <k...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Temat stary jak świat, ale znalazłem nigdzie praktycznych wniosków z
dyskusji .

Chodzi oczywiście o znalezienie taniego sposobu na zasilanie pieca C.O.
(gazowego) przy awarii linii.

Naprościej jest zastosować zasilacz UPS, jednak te najtańsze modele nie dają
na wyjściu dokładnego 'sinusa' ale przebieg 'quasi-sinus' czyli coś pomiędzy
sinusem a prostokątem.
Podłączyłem taki UPS (1400W) wczoraj do pieca i owszem, piec działa, ale
(jak można było oczekiwać) pompa w piecu burczała w czasie pracy głośniej,
niż normalnie.

Potestowałem tak przez godzinę, ale bałem się zostawić na dłużej....

I pytanie do praktyków, czym grozi SPORADYCZNA (czyli przez kilka godzin,
kilka razy w roku) taka praca:
a.uszkodzeniem pompy (np.przegrzaniem uzwojeń)
b.szybszym zużyciem łożysk lub innych elementów mechanicznych
c.niczym poważnym ?

Czy są dostępne skuteczne filtry 'wygładzające' do tego typu zasilaczy, czy
nie ma sensu się w to bawić i ew. wysupłać dość pokaźną kwotę na lepszy UPS?

2. Data: 2009-10-16 11:08:45

Temat: Re: Tani zasilacz UPS 'quasi-sinus' a piec C.O.
Od: Dominik & Co <D...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

Ktos napisał(a):

> Chodzi oczywiście o znalezienie taniego sposobu na zasilanie pieca C.O.
> (gazowego) przy awarii linii.
>
> Naprościej jest zastosować zasilacz UPS, jednak te najtańsze modele nie dają

Tu jest trochę na ten temat:
http://poszukaj.elektroda.pl/szukaj,ups-piec.html

np:

Zasilanie prostokątem może się różnie skończyć- albo niczym
poza głośniejszą pracą, albo uszkodzeniem pieca (nie wiadomo
np. jak jest rozwiązane zasilanie elektroniki).

Czy piec wymaga przełączenia na zasilanie awaryjne w ułamku sekundy?
Jeśli nie, to można kupić zwykły akumulator i prostownik,
oraz przetwornicę na 230V (sinus). Przełączanie zwykłym
przekaźnikiem. Niestety, zajmie to trochę miejsca...

BTW: przy piecu na paliwo stałe awaryjne zasilanie ma sens
-zapobieganie przegrzaniu pieca załadowanego paliwem bez obiegu wody.
Piec gazowy po prostu zgaśnie. Przy krótkiej przerwie
na wychłodzenie nie pozwoli bezwładność cieplna budynku,
przy dłuższej i tak padnie akumulator. Warto się w to bawić?

--
Dominik (& kąpany)
RP

3. Data: 2009-10-16 12:53:06

Od: "Ktos" <k...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> na wychłodzenie nie pozwoli bezwładność cieplna budynku,
> przy dłuższej i tak padnie akumulator. Warto się w to bawić?

Czytałem już wcześniej na dyskusję na 'Elektrodzie'- ale tak naprawdę nie ma
tak jednoznacznych wniosków na podstawie doświadczenia typu:
'u mnie zepsuł się piec' albo 'u mnie jest w porządku, stosuję od kilku
lat'.

To, że nie powinno się tak zasilać, to powszechnie wiadomo, nawet producenci
pieców o tym ostrzegają.
Ale na podstawie przejrzanych wątków nie mogę wyrobić sobie jednoznacznej
opinii.

A patrząc na 'kasandryczne' reportaże o katastrofalnym stanie naszych sieci
energetycznych, to dochodzę do wniosku, że warto stworzyć w domu małą sieć
'podtrzymania awaryjnego' dla pieca c.o., kilku lampek ledowych i np. małego
telewizorka o mocy ~10-20W.
W sumie z piecem, dawałoby to jakieś 100W, co pozwoli UPSowi z akumulatorami
>50Ah podziałać przez parę godzin.
Ostatnia awaria odcięła całe moje osiedle na dwie doby, więc dwa wieczory
bez ciepłej wody (oprócz tej grzanej na kuchni gazowej) i oświetlenia dają
impuls do myślenia o usprawnieniu zasilania, a nie o rozmnażaniu (to można
robić przy buzującym kominku :-))
BTW: a może to jest celowa strategia na zwiększenie płodności Polaków i
RWE/Energa współpracują z ZUSem :-))))

4. Data: 2009-10-16 13:17:21

Od: "jagr" <j...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ktos" <k...@n...net> napisał w wiadomości

Postaw mały agregat prądotwórczy.

5. Data: 2009-10-16 16:49:50

Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 16 Oct 2009 11:18:56 +0200, Ktos napisał(a):

> [...]
> kilka razy w roku) taka praca:
> a.uszkodzeniem pompy (np.przegrzaniem uzwojeń)
> b.szybszym zużyciem łożysk lub innych elementów mechanicznych

Niczym poważnym. Ale w sumie można za grosze kupić używane UPS-y APC serii
SmartUPS, które nie dość, że dają ładnego sinusa, to jeszcze mają funkcję
cold start (uruchomienie bez napięcia zasilającego) i zmyślne sterowanie.

--
_______/ /_ GG: 3524356

Parowary jak sie maja do gazu?....ekonomicznie.
Brak prądu i c.o.
zimowa katastrofa energetyczna, a agregat
pralka od góry cz od frontu - jakie marki?
piec na naftę