Wątpliwości odnośnie orzeczenia i renty

1. Data: 2006-08-22 15:07:20

Temat: Wątpliwości odnośnie orzeczenia i renty
Od: " " <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Mam 18-letnią córkę z DPM, pewnym opoźnieniem w rozwoju, padaczką,
przykurczami rąk i nóg, źle osadzoną miednicą, koślawymi stopami,
schorzeniami (spastyka) układu moczowego skutkującymi zakażeniami dróg
moczowych.Ma zaburzenia emocjonalne. Jest powolna, słaba i męczliwa. Chodzi (
a właściwie jeździ daleko do szkoły prywatnej dla chorych dzieci i młodzieży)
Jest od dawna intensywnie leczona i codziennie rehabilitowana (dowożę ją)z
dobrymi efektami, ale choroba jest nieuleczalna i nie będzie zdrowa i
samodzielna. Poprawa nastąpiła w chodzeniu( spastyka bez systematyczności w
ćwiczeniach powoduje nawroty), od lat regres w wynikach IQ zmienił się na
progres jest jednak nadal bardzo zróżnicowany w poszzcegolnych skalach. Ona
jest niezwykle infantylna.
2 lata temu córka otrzymała orzeczenie o umiarkowanym s. n. z symboliką 10-
N,05-R,01-U oraz wskazanie w zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne, i
uprawnienia z ustawy o ruchu drogowym.
Dziś była kolejna komisja.Jestem w szoku. Pani doktor nawet dobrze się jej
nie przyglądała, przejżała dokumentację tylko bieżącą, była szorstka , nie
chciała rozmawiać.Zakwalifikowała ją jedynie : 10-N i 06-E. Nie przyznała
przedmiotow ortopedycznych i uprawnień z ustawy o ruchu drogowym.W następnym
gabinecie psycholog powiedzial, że jego zdaniem lekarz nie ma racji. Z
wlasnej inicjatywy prosił lekarkę o zmianę kwalifikacji, bez skutku. Radzil
złożyć odwolanie.
W związku z powyższym bardzo bym prosiła o poradę w 2 kwestiach:
1) Jak napisać odwołanie, czy załączyć dodatkowe opinie lekarskie, na co
zwrócic uwagę.Jak się przygotować na komisję z odwołania.
2) Podobno przysługuje jej stała renta socjalna. Wiem , ze muszę złożyć
oddzielny wniosek do ZUS. Jak się przygotować na komisję. Czy z obecnym
orzeczeniem ma szansę na tę rentę.
Bardzo proszę o informacje i z góry dziękuję. M.

2. Data: 2006-08-22 16:52:17

Temat: Re: Wątpliwości odnośnie orzeczenia i renty
Od: Paulla <u...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 22 sierpień (wtorek) o godz. 17:07, m...@N...gazeta.pl
napisał(a) co następuje:

> [...]
> 2) Podobno przysługuje jej stała renta socjalna. Wiem , ze muszę złożyć
> oddzielny wniosek do ZUS. Jak się przygotować na komisję. Czy z obecnym

Ja na Twoim miejscu w odwołaniu po pierwsze zaznaczyłabym, że córka nie
została dokładnie zbadana. Z tego, co przeczytałam w Twoim poście wynika,
iż córka nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji i wymaga Twojej stałej
opieki (bez Twojej pomocy, np. nie dotarłaby do szkoły). O tym także możesz
wspomnieć, no i oczywiście dołącz dodatkowe opinie lekarskie, zwłaszcza te,
które będą "działały" na Twoją korzyść. A co do przygotowań do komisji z
odwołania to moim zdaniem trudno się do tego przygotować. Zwyczajnie trzeba
przedstawić sytuację zdrowotną Twojej córki i czekać na rezultaty. Często
marne.
Na komisji zaznacz również jaki sprzęt ortopedyczny jest potrzebny Twojej
córce. Jeśli natomiast chodzi o stałą rentę socjalną, z tego co się
orientuję to czy zostanie ona przyznana na stałe zależy właśnie od tego
jaką decyzję wyda lekarz orzekający. Z obecnym orzeczeniem córka raczej
będzie miała kłopot z uzyskaniem na stałe renty socjalnej. W orzeczeniu
mogą napisać, iż jest Ona zbyt młoda, by uzyskać rentę na stałe.
Jako przykład napiszę, iż sama mam MPD. Liczę 23 wiosny. Jeżdżę na wózku,
na wykonanie każdej czynności potrzebuję znacznie więcej czasu, mam
niepełnosprawne ręce, co znacznie utrudnia mi pisanie i wiele innych
czynności. Jedynym plusem może być to, że choroba oszczędziła mój umysł,
który jest całkowicie sprawny. Dzięki temu mogę studiować (oczywiście na
zajęcia dostarczają mnie rodzice lub znajomi)
Kilka tygodni temu miałam komisję lekarską, która "nawiedziła" mnie w domu.
Lekarz orzecznik podobnie jak w Twoim przypadku nie był zbyt miły. Jednym
okiem rzucił na moją dokumentację medyczną i tyle. Powiedział, iż jako
osoba młoda zamiast dostawać rentę mogłabym pracować. Pytanie tylko kto
mnie zatrudni? Skoro miałam kłopot ze zalezieniem poraktyk właśnie dlatego,
że jestem ON. Mimo, iż MPD jest nieuleczalne lekarz zasugerował, że może
wyzdrowieję. Poza tym inni mają gorzej, gdyż np. leżą itd. Po zbadaniu
serducha i ciśnienia usłyszałam, że skoro serce oraz ciśnienie są ok to
właściwie wszystko gra, a MPD to "tylko" schorzenie wrodzone.
Dostałam rentę socjalną na 4 lata.
Więc sama widzisz na moim przykładzie czym dla lekarzy jest MPD.

--
Nie jest sztuką pomylić się lecz naprawić swój błąd
Pozdrawiam Paulla

3. Data: 2006-08-22 19:29:20

Od: BogusławaP <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

> 1) Jak napisać odwołanie, czy załączyć dodatkowe opinie lekarskie, na co
> zwrócic uwagę.Jak się przygotować na komisję z odwołania.

Według mnie załacz wszystkie dokumenty przemawiajace za przyznaniem renty...
Mozesz zwrocic sie do ZUS na pismie o wydanie ksero opisu choroby i opinii
wydanej przez lekarza orzecznika oraz o jego kwalifikacje (nie chca tego
wydawac,zaslaniaja sie tajemnica... ale musza to zrobic jak sie zwrocisz na
pismie..) Jezeli bedzie potrzeba poszukac podstawy prawnej aby wydac
ksero..., to poszukam... (kiedys ja czytałam)

Na komisji: tylko fakty oparte na dokumentach...
Jakie sa realia, to kazdy wie... Lecz zeby sie przekonac to trzeba
powalczyc...:)

Bogusława

4. Data: 2006-08-26 12:27:49

Od: " " <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo Wam dziękuję za rady. Są bardzo pomocne , ponieważ jestem w tym
laikiem . Córka miała wcześniej korzystniejsze orzeczenie do którego była
pełna dokumentacja i prosiłam o jej włączenie. Z DPM się nie wyleczy,
myślałam że będzie automatem przedłużone a z powodu wielu spraw na głowie nie
przyłożylam się do powielania istniejących dowodów.Teraz będę miała podwójną
robotę.
Mam jeszcze pytanie.
Chciałabym wiedzieć czy wogóle Misia ma teraz, gdy skończyła 18 lat szansę na
rentę socjalną. Faktycznie stała renta to może za wcześnie.
Ona się uczy, a ponieważ wychowję ją samotnie ma również alimenty.Czy jest
jakaś zależność między rentą a alimentami i najostatniejsze pytanie. Czy
jeśli nie będzie mogła podjąć pracy to mamy z jej ojcem alimentować ją do
końca naszego życia ? Ze strachem myślę o jej przyszłości i nie wiem jak jej
pomóc.
Pozdrawiam .M.

5. Data: 2006-08-26 13:28:05

Od: Paulla <u...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 26 sierpień (sobota) o godz. 14:27, m...@g...pl
napisał(a) co następuje:

> [...]
> Ona się uczy, a ponieważ wychowję ją samotnie ma również alimenty.Czy jest
> jakaś zależność między rentą a alimentami

Nie ma takiej zależności. Renta przysługuje z powodu niepełnosprawności i
Twoja córka ma szansę otrzymać rentę socjalną.

6. Data: 2006-08-28 15:35:04

Od: "Jeanne" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> końca naszego życia ? Ze strachem myślę o jej przyszłości i nie wiem jak

Rentę socjalną od 1.10.2003r. przyznają i wypłacają Zakłady Ubezpieczeń
Społecznych. Osoby, które miały przyznane renty socjalne na stałe, jeszcze z
czasów, kiedy przyznawały i wypłacały je ośrodki pomocy społecznej,
zachowały swoje uprawnienia, jednakże osoby, które miały renty socjalne na
czas określony oraz ubiegające się o nią poraz pierwszy, niestety musiały i
muszą ubiegać się o nią na nowych zasadach.
Renta socjalna, dla osoby, która ubiega się o nią poraz pierwszy przysługuje
w przypadku posiadania całkowitej niezdolności do pracy, którą orzeka lekarz
orzecznik ZUS. Oznacza to, że Twoja córka będzie musiała (dla celów
uzyskania renty socjalnej) stanąć przed innym lekarzem, bo lekarzem z ZUS-u.
Komisja, o której Ty piszesz orzeka o stopniu niepełnosprawności, a
orzeczenie o stopniu niepełnosprawności jest stosowane dla uzyskania ulg i
przywilejów (czyli właśnie dla celów uzyskania karty parkingowej, uzyskania
ulgi w przejazdach komunikacją miejską, PKS czy PKP, uzyskania
dofinansowania do zakupu środków pomocniczych czy przedmiotów
ortopedycznych, uzyskania usług opiekuńczych itp.). Na podstawie tego
orzeczenia (po osiągnięciu wieku 16 lat, zamiast orzeczenia o
niepełnosprawności wydawane są orzeczenia o stopniu niepełnosprawności)
córka nie otrzyma renty socjalnej.

Podaję linka do strony ZUS-u, na której jest wszystko ładnie opisane:
http://www.zus.pl/swiadcze/emer015.htm#_odn1

Pozdrawiam

Jeanne

7. Data: 2006-11-05 11:25:28

Od: " madali" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję za wszystkie wypowiedzi.
Odwołałam się od orzeczenia w zakresie 4 pozycji. Uwzględnili w 2-ch -lepiej
to niż nic, chociaż nie jest to sprawiedliwe (wiem , wiem nie ma
sprawiedliwości).
W tzw. międzyczasie miałam ( a właściwie córka, którą reprezentowałam) sprawę
o alimenty.
Teraz zabieram się za składanie wniosku o rętę.
Mówiąc szczerze brak mi już sił. Córka nie orientuje się jak ważne są dla
niej te sprawy, nie potrafi nic załatwić- a czasem wręcz psuje , wszystko
muszę za nią robić, ciężko pracuję i większość mojej pensji przeznaczam na
jej rehabilitację. Chciałabym już trochę odpocząć a nie wciąż walczyć o nią -
czasem wbrew jej chęciom, ona się o nic nie martwi-ja przeciwnie nie wiem jak
związać koniec z końcem.
Właściwie nie wiem co dalej robić. Za kilka miesięcy kończy szkołę ( prywatne
specjalne liceum).Do pracy nie pójdzie, bo nie jest do tego zdolna, w
orzeczeniu zapisali, że ma się dalej kształcić , tylko gdzie???. Czy to
oznacza , że już zawsze będę jej jedyną podporą + ew. renta socjalna? Czy
też można się ubiegać o alimentowanie przez oboje rodziców w związku z jej
stanem? No i jak się do tego zabrać ? Może coś mi doradzicie, jakoś tak
czarno wszystko widzę.M.

Pracodawca a ON
zasiłek pielęgnacyjny
Renta 'Zusowska' - prosze o pomoc
praca dla ON w Krakowie
pytanie z sprawie lekkiego stopnia niepelnosprawnosci