ZAWAŁ MÓŻDŻKU ?

1. Data: 2004-01-19 10:26:08

Temat: ZAWAŁ MÓŻDŻKU ?
Od: Garland Greene <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam

proszę o maksymalnie dużo informacji o tym przypadku.
pewnego dnia rano moja żona upadła na podłogę i nie mogła sama wstać.
przetransportowałem ją do łazienki. Tam zaczęła wymiotować i okazało
się, że lewa strona ciała ma lekki niedowład.
Pogotowie przyjechało, no i jak to pogotowie - dało zastrzyk
uspokajający z Hydro....coś tam. Zupełna pomyłka ! Nigdzie jej nie
skierowali, nie zabrali, żadnej reakcji.
Miałem szczęście (sic!), że dziecko było chore i spytałem się
mimochodem pediatry, który polecił natychmiast udać się do neurologa.
W szpitalu zrobiono żonie badanie dopplerowskie i tomografię mózgu i
wyszło, że był to zawał móżdżku. Na zdjęciach widać dwie ciemne plamy
na móżdżku.

Co to jest i czy jest groźne ? Jak to leczyć jeśli można lub jak dalej
zapobiegać czemuś takiemu ?

Teraz jestem na zwolnieniu i opiekuję się żoną.

PS. Na dodatek 3,5-letni synek ma zapalenie oskrzeli.

Garland Greene
m...@w...pl

2. Data: 2004-01-19 12:32:20

Temat: Re: ZAWAL MÓ?D?KU ? (was: ZAWAŁ MÓŻDŻKU ?)
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 19 Jan 2004 11:26:08 +0100, Garland Greene wrote:

> proszę o maksymalnie dużo informacji o tym przypadku.
[...]
> [...]
> na móżdżku.
>
> Co to jest i czy jest groźne ? Jak to leczyć jeśli można lub jak dalej

Oczywiście, ze jest groźne...
Zawał mózgu z punktu widzenia 'mechaniki' procesu niewiele różni sie od
zawału serca. Fragment tkanki mózgowej nie otrzymuje zaopatrzenia w krew
i z tego powodu ulega zniszczeniu.
Zawał (czy tez szerzej ujmując udar niedokrwienny) mózgu / móżdżku to
poważna sprawa i - zakładając, że Twoja żona jest osobą poniżej 50 życia
(tak przypuszczam czytając o 3.5 letnim dziecku - może niesłusznie) -
wymaga pogłębionej diagnostyki w kierunku przyczyn takiego stanu i być
może włączenia na stałe leczenia obniżającego krzepliwość krwi.
Natomiast jeśli chodzi o leczenie, to podejrzewam, że na obecnym etapie
poza leczeniem przyczynowym (to znaczy leczeniem tej patologii, z której
wynikó pojawienie się udaru u tak młodej osoby) i wspomagającym, oraz
ewentualną rehabilitacją nic innego zrobić raczej nie można.
Zapobieganie zależy od zdiagnozowanej przyczyny udaru.

Lakonicznie, ale kontaktu z lekarzem prowadzącym chorą nic tu nie
zastąpi.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na onet pl)
/Wilder Penfield/

3. Data: 2004-01-19 15:13:36

Temat: Re: ZAWAŁ MÓŻDŻKU ?
Od: "Jacek Kawecki" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Garland Greene" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> uspokajający z Hydro....coś tam. Zupełna pomyłka ! Nigdzie jej nie
> skierowali, nie zabrali, żadnej reakcji.

Nieprawdopodobna beztroska lekarza z pogotowia. Ja bym tego tak nie
zostawił. Podobne objawy daje krwotok podpajęczynówkowy, potocznie zwany
wylewem, tylko wtedy nie wystarcza zastrzyk.
J.K.

4. Data: 2004-01-19 21:06:35

Temat: Re: Re: ZAWAŁ MÓŻDŻKU ?
Od: p...@r...am.torun.pl szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 19 Jan 2004, Jacek Kawecki wrote:

> zostawił. Podobne objawy daje krwotok podpajęczynówkowy, potocznie zwany
> wylewem, tylko wtedy nie wystarcza zastrzyk.

objawy krwotoku podpajeczynowkowego sa raczej inne niz zawalu mozdzku
- nie jestem neurologiem (mamy na szczescie neurologa w naszym teamie)
ale wydaje mi sie, ze niewielkie zmiany niedokrwienne w mozdzku
moga dawac bardzo nikle objawy i byc przez to trudne do wykrycia
w badaniu klinicznym

P.

Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>
*Sun Classic OpenBSD installation - to make an old computer young!
We are open on Open(BSD)!-> http://renata.am.torun.pl*
http://www.am.torun.pl/~pekasz

5. Data: 2004-01-19 21:09:23

Od: Garland Greene <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 19 Jan 2004 16:13:36 +0100, "Jacek Kawecki"
<j...@i...pl> wrote:

>Nieprawdopodobna beztroska lekarza z pogotowia. Ja bym tego tak nie
>zostawił.

Nie wiem co masz na myśli...
Myślisz, że trzeba im zrobić "koło pióra" ?
Ale jak ?

Garland Greene
m...@w...pl

6. Data: 2004-01-20 10:21:52

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 19 Jan 2004 22:06:35 +0100, p...@r...am.torun.pl wrote:

> objawy krwotoku podpajeczynowkowego sa raczej inne niz zawalu mozdzku
> - nie jestem neurologiem (mamy na szczescie neurologa w naszym teamie)

Niestety Jacek ma trochę racji - nagły upadek, wymioty, plus objawy
ogniskowe mogą sugerować SAH. Nie pasuje tu brak wzmianki o bólu głowy,
który jest najbardzej charakterystycznym objawem SAH, ale sam widziałem
kilka osób, u ktorych ból był miernie nasilony, a głownymi objawami były
na przykład wymioty.
Ale to temat na inną okazję, wydaje mi się.

> ale wydaje mi sie, ze niewielkie zmiany niedokrwienne w mozdzku
> moga dawac bardzo nikle objawy i byc przez to trudne do wykrycia
> w badaniu klinicznym

A to też racja.

7. Data: 2004-01-20 12:57:37

Od: "Jacek Kawecki" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem co masz na myśli...
> Myślisz, że trzeba im zrobić "koło pióra" ?
> Ale jak ?
>
> Garland Greene
> m...@w...pl

Nie jestem lekarzem, a to co opisałeś poruszyło mnie dlatego, że coś
podobnego przerabiałem na własnej skórze. Uważam, że chorego z objawami ,
które opisałeś, pogotowie powinno zawieź do szpitala na ostry dyżur
neurologiczny.
Wracając do Twojego pytania, to tak, zrobić "koło pióra". Nie mam żadnego
doświadczenia w załatwianiu tego typu spraw, ale istnieje izba lekarska, do
której chyba można wnieść skargę na lekarza, są biegli sądowi, którzy
mogliby się wypowiedzieć, czy lekarz z pogotowia zachował się właściwie.
Można zasięgnąć porady prawnej jak załatwić taką sprawę, no i wreszcie chyba
są na grupie lekarze, którzy dla dobra pacjentów i samego lekarza poradzą Ci
jak postąpić. Jeśli ten lekarz, który (zakładając, że popełnił błąd) jest
utwierdzony w przekonaniu, że postąpił właściwie, to następnym razem może
dojść do tragedii.
J.K.
P.S.
Leżałem w szpitalu na jednej sali z młodym mężczyzną, chyba 36 lat, któremu
pękł tętniak w mózgu. Objawy bardzo podobne, nagły upadek, wymioty. Wszystko
skończyło się dobrze, zapewne dlatego, że reakcja lekarza była zupełnie inna
niż w Twoim przypadku. Gdy karetka była w drodze lekarz już telefonicznie
załatwiał badanie TC w szpitalu.

POOCY RATUNKU !!!
nerw wzroku
pogorszenie wzroku