Zadyszka

1. Data: 2001-08-02 19:09:58

Temat: Zadyszka
Od: "alcapon" <a...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kiedyś na wuefie w podstawówce nauczyciel mówił nam, iż po dużym wysiłku
(np.bieg długodystansowy), gdy człowiek jest "zasapany" to nie powinno się
siadać ani kłaść, bo jest to niebezpieczne i może prowadzić do... chyba
zawału, ale nie pamiętam teraz dokładnie. Ponoć były nawet takie śmiertelne
wypadki wśród sportowców.
Czy to prawda??? Jak to się dzieje i dlaczego???

Capone

2. Data: 2001-08-02 19:52:16

Temat: Re: Zadyszka
Od: h...@b...uni.torun.pl (Henryk Rozycki) szukaj wiadomości tego autora

"alcapon" <a...@k...chip.pl> wrote:

> [...]
>wypadki wśród sportowców.
>Czy to prawda??? Jak to się dzieje i dlaczego???

Jesli silna (!) dusznosc jest spowodowana zwezeniem oskrzeli (jak np.
w astmie oskrzelowej), to w pozycji siedzacej - a zwlaszcza lezacej
znacznie trudniej jest oddychac niz na stojaco (z powodu utrudnienia
pracy miesni klatki piersiowej). Musi to byc jednak b. silna dusznosc.
Kiedy czlowiek "walczy" o oddech, to moze nawet odruchowo wstac i
podeprzec sie recami np. o stol czy oparcie krzesla/lozka (gdy nie ma
o co - to w pozycji nieco pochylonej o wlasne kolana) - to znacznie
ulatwia oddychanie. Najbardziej niekorzystnym polozeniem ciala jest
wtedy calkowicie pozioma pozycja lezaca (mala poduszka, bez
podglowka).
Ja jako stary astmatyk moge powiedziec, ze w czasie pogorszenia
(wyraznie odczuwalna dusznosc) mam nawet pewien "lek przed przyjeciem
pozycji lezacej" i wkladam co sie da pod podglowek/poduszke - aby miec
jak najwyzej pod glowa (oddycha sie wtedy znacznie latwiej - choc
oczywiscie - nie jest to korzystne dla kregoslupa).

Pozdrazwiam,

Henryk

/ \ Henryk Rózycki, mailto:h...@b...uni.torun.pl
|o | http://www.biol.uni.torun.pl/~henroz
\_/ ICQ UIN: 10899456
/|\_______________________________________________

3. Data: 2001-08-03 06:20:14

Od: "Romek Świgoń" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> siadać ani kłaść, bo jest to niebezpieczne i może prowadzić do... chyba
> zawału, ale nie pamiętam teraz dokładnie. Ponoć były nawet takie

W czasie biegu (czy innego dynamicznego wysiłku) mięśnie kurcząc się pompują
krew wspomagając serce, jest to tzw. pompa mięśniowa. Gdy nagle staniemy to
pompa ta też staje :) dając w efekcie niedotlenienie mózgu. Skutek: mroczki
przed oczami, omdlenie itd.

Pozdrawiam
Romek

autoklaw
Mam sie bac czy nie? [kleszcz]
poszukuje dobrego neurologa w Warszawie, najlepiej na polnocy
alkohol podczas ciazy
miesiaczka w czasie ciazy?