Zapytanie?

1. Data: 2007-04-12 05:13:49

Temat: Zapytanie?
Od: "Hau hau" <b...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Byłem przejazdem na Ukrainie,
Jadłem na śniadanie jakąś zalewajkę, [może zacierkę, tak to chyba nazywali]
jest na mleku,
W tym mleku były ala kluski rożnej wielkości,
Z początku - Do tego podchodziłem z rezerwa, ale po skosztowaniu
to jest pycha,
Kochani z P.R.K jak to się przygotowuje, smak jeszcze pamiętam.
Jan.

2. Data: 2007-04-12 06:01:21

Temat: Re: Zapytanie?
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Hau hau" <b...@h...pl> wrote in message
> [...]
> to jest pycha,
> Kochani z P.R.K jak to się przygotowuje, smak jeszcze pamiętam.

Robi się to zazwyczaj z pszennej razowej mąki, można dodać pytlowanej.
Do miski z mąką nalewa się odrobinę wody i miesza się z mąką, ponieważ wody
jest niedużo to pocierając dłonią o ciasto powoduje się jego kawałkowanie i
wcieranie mąki dzięki czemu powstają twarde kuliste kluseczki. Świeże mozna
wsypać prosto na wrzące mleko, ale można je wysuszyć w piekarniku - już
stygnącym i mieć na zapas. Mleko z kluskami soli się do smaku PO
ugotowaniu.
Inna opcja to ścieranki - zagniata się bardzo twarde ciasto, które
ściera się na tarce o najgrubszych oczkach - prosto na mleko.
Inna odmiana to hałuszki, do tego można na Słowacji kupić rodzaj cedzaka
w kształcie rondelka z dość dużymi otworami w dnie nałożywszy do niego
ciasto (rzadsze, czasem z serem) przeciera się je wprost na wrzątek - nie
musi to być mleko - gdy wypłyną odcedza się je lub wybiera łyżką cedzakową
nakłada na talerze i podaje z słoninką lub wędzonym boczkiem podsmażonym
(może być z cebulką), moża to być drugie danie - z kiełbasą z rożna o
surówkami, lub danie śniadaniowe / kolacyjne z mlekiem.
Naczynie do halusek znacznie przyspiesza wykonanie dania.

Hałuszki na Słowacji to haluski...

Hałuszki u mnie w domu to były "gałuszki" - małe kulki z ciasta z
wycięśniętym palcem wgłębieniem - dzięki któremu były nie tylko bardziej
dekoracyjne, ale szybciej i równiej się gotowały.

3. Data: 2007-04-12 06:06:05

Od: "Hau hau" <b...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

==============
> [...]
> wycięśniętym palcem wgłębieniem - dzięki któremu były nie tylko bardziej
> dekoracyjne, ale szybciej i równiej się gotowały.
Dzieki!
Dzisiaj jestem w domu, i mysle cos takiego wypichcic.

Jan.

4. Data: 2007-04-12 06:26:56

Od: Vidar <w...@s...netatonce.please.net> szukaj wiadomości tego autora

Hau hau wrote:
> ==============

> Dzieki!
> Dzisiaj jestem w domu, i mysle cos takiego wypichcic.
>
> Jan.

Aj aj aj, nie nie nie, halušek nie robi sie w ten sposób!!! (może Ludek
jeszcze też poratuje, nie wiem czy w czechach są). Jadałem haluški nie
raz, i nie raz robilismy je w domu z kumplem (słowakiem). Ciasto na
haluški jest z tartych ziemniaków zmieszanych z mąką (niestety nie mam
proporcji), które przez odpowiedni cedzak/durszlak (jak wyżej) cedzi się
na gorącą wodę, co by się ugotowały. Kulki mają mieć ok. 1 cm lub mniej
średnicy. Wodę się odcedza, i tutaj można na wiele sposobów, haluški już
w zasadzie gotowe, teraz to kwestia przyprawienia. Mi najbardziej
smakują "haluški s bryndzou": do gorących halušek dodaje się bryndzy
(świerzej), miesza dokładnie i na talerze. Potem omaszcza suto skwarkami
i gotowe. Zjada się popijając kwaśnym mlekiem.

Zamiast bryndzy można do halušek dodać w zasadzie jaki sos się chce,
może być prosty beszamel, koperkowy, chrzanowy, nawet słyszałem o
gulaszu czy innym sosie mięsnym, to już kwestia gustu, Słowacy sami
eksperymentują dość dużo z haluškami :)

Aha, niestety, w Wawie nie smakuje to tak samo jak po całym dniu na
stoku, dość tłusta i syta potrawa :)

--
Wojciech Gawrys (Vidar)

5. Data: 2007-04-12 06:39:06

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Vidar" <w...@s...netatonce.please.net> wrote in message

> [...]
> eksperymentują dość dużo z haluąkami :)
>
> Aha, niestety, w Wawie nie smakuje to tak samo jak po całym dniu na

Znasz niewiele rodzajów haluszek - a to są mocno zróżnicowane i bogate w
warianty kluski w zależności od miejsca gdzie się je robi, czy to na
Węgrzech, czy Słowacji, Ukrainie, czy wreszcie w Polsce...

6. Data: 2007-04-12 06:49:05

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Vidar napisał(a):

> [...]
> proporcji), które przez odpowiedni cedzak/durszlak (jak wyżej) cedzi się
> na gorącą wodę, co by się ugotowały. Kulki mają mieć ok. 1 cm lub mniej

Są też podobne kluseczki, strapacka (daszek nad c), pyszne, robione z
surowych ziemniaków z mąką, jedzone ze skwarkami i posypane bryndzą.
Haluski i strapacki jadłam na Słowacji, w Czechach knedle, nie wiem, czy
to przypadek, czy kuchnie regionalne.
Pewnie zaraz odezwie się Ludek, wezwany do tablicy przez poprzednika...
--
pa, BBjk

7. Data: 2007-04-12 06:58:36

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@w...pl> wrote in message
> [...]

http://www.budapeszt.infinity.waw.pl/qchnia/zacierki
.html

http://kuchnia.gery.pl/cms/index.php?id=729

http://www.mniammniam.pl/przepisy-6589-Zacierki.html

http://www.kuchnia.com.pl/DiD/potrciagot.html

DLA MNIE TO ŁAZANKI:
http://gotowanie.onet.pl/5862,ksiazka_przepis.html

http://serwisy.gazeta.pl/tokfm/1,58941,3179850.html

8. Data: 2007-04-12 07:37:22

Od: "Hau hau" <b...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

> "Panslavista" <p...@w...pl> wrote in message

> [...]
Nie wytrzymałem, i zadzwiniłem na Ukraine.
Taka zacierka robi sie na jajkach, i na pełnym mleku,
Uwazac! takie mleko szybko daje dyla z garka, i na spod podlewamy zimna
wode, a potem 1 litr mleka, solac do samku.
Na jednym jajku, ugniatamy ciasto na placek, ktore rwiac w mini kawałeczki
rzucamy na gotujace mleko.
Taki przepis usłyszałem przez telefon...
Mysle dzisiaj ten przepis sprawdzic..jak cos nie doslyszałem dopiszcie, bo
łacznosc przez star podła.

Jan

9. Data: 2007-04-12 07:41:39

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Taki przepis usłyszałem przez telefon...
> Mysle dzisiaj ten przepis sprawdzic..jak cos nie doslyszałem dopiszcie, bo

KLUSKI SKUBANE... ZRÓB - NAUCZYSZ SIĘ

10. Data: 2007-04-12 23:12:02

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 12 Apr 2007 09:41:39 +0200, "Panslavista" <p...@w...pl>
wrote:

>KLUSKI SKUBANE... ZRÓB - NAUCZYSZ SIĘ

Czyli troche rozne od naszych zacierek - bo te powinny byc raczej z
samej maki i wody.

--
Darek

Żurek a barszcz biały
Re: Kolacja przy świecach
jak upiec tort
zestaw do fondue
Pascha - chwalcie się - komu wyszła we właściwej konsystencji?