Żurek a barszcz biały

1. Data: 2007-04-11 23:40:16

Temat: Żurek a barszcz biały
Od: "Juf" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Doszło do tego, że się pogubiłem. Pomijając definicję z wiki (
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBurek oraz dalsze linki), gdzie jest
napisane, skąd pochodzi nazwa "barszcz", to zawsze myślałem, że pomiędzy
żurkiem a barszczem jest pewna różnica, choćby w kwaśności. Coś w tym
guscie, że żur(ek) jest zakiszony, a barszcz - nie, albo przynajmniej
znacznie mniej. Tymczasem wyszło, że się mylę. A jaka jest prawda?

Juf

2. Data: 2007-04-12 04:17:32

Temat: Re: Żurek a barszcz biały
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <evjri9$2hh$1@inews.gazeta.pl>,
"Juf" <j...@g...pl> wrote:

> [...]
> guscie, że żur(ek) jest zakiszony, a barszcz - nie, albo przynajmniej
> znacznie mniej. Tymczasem wyszło, że się mylę. A jaka jest prawda?

Nie ma ściśle dającej się wskazać różnicy.

Władysław

3. Data: 2007-04-12 04:53:52

Od: "yuras" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Juf" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> guscie, że żur(ek) jest zakiszony, a barszcz - nie, albo przynajmniej
> znacznie mniej. Tymczasem wyszło, że się mylę. A jaka jest prawda?

Barszcz z kiszonych buraków
Żur (żurek, barszcz biały, zakwaszona zupa mączna) - zupa, rodzaj barszczu,
przyrządzana na bazie zakwasu z mąki mająca charakterystyczny kwaśny smak.
"Gołym" okiem widac roznice

4. Data: 2007-04-12 04:58:06

Od: "yuras" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "yuras" <p...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
> Żur (żurek, barszcz biały, zakwaszona zupa mączna) - zupa, rodzaj
> barszczu, przyrządzana na bazie zakwasu z mąki mająca charakterystyczny
Jeszcze pare słów "... W moich rodzinnych stronach biały barszcz i żurek to
dwie odmienne zupy. Biały barszcz gotowany jest na soku z kiszonej kapusty,
z suszonymi grzybami i małymi klopsami z mięsa mielonego, natomiast żurek to
zupa na zakwasie z mąki żytniej. Co do żurku to najlepszy przepis jaki
widziałem czasami pokazują na kanale TMT, ale to inny temat. Natomiast biały
barszcz robię następująco:
- wrzucam do garnka pokrojone warzywa (bez cebuli), suszone grzyby (należy
je najpierw sparzyć), liść laurowy, kilka ziaren pieprzu (polecam zielony -
jest po ugotowaniu bardzo smaczny) i ziele angielskie, zalewam wodą i gotuję

5. Data: 2007-04-12 05:34:46

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <evkebd$inv$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"yuras" <p...@g...com> wrote:

> [...]
> przyrządzana na bazie zakwasu z mąki mająca charakterystyczny kwaśny smak.

Strasznie bałamutny ten artykuł z Wikipedii. Zobacz co na ten temat
pisałem kiedyś tutaj:

<http://tinyurl.com/24j5d9>

Władysław

6. Data: 2007-04-12 05:46:36

Od: Jacek Ostaszewski <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

yuras napisał(a):

> [...]
> jest po ugotowaniu bardzo smaczny) i ziele angielskie, zalewam wodą i gotuję

A to nie jest aby arcyzwyczajna jarzynowa z grzybkami, w tym opisie,
oczywiście.

JO

7. Data: 2007-04-12 06:01:55

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> guscie, że żur(ek) jest zakiszony, a barszcz - nie, albo przynajmniej
> znacznie mniej. Tymczasem wyszło, że się mylę. A jaka jest prawda?

a nie roznia sie rodzajem maki z jakiej robi sie zakwas???

8. Data: 2007-04-12 11:33:26

Od: "Juf" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

yuras napisał(a):

> Użytkownik "yuras" <p...@g...com> napisał w wiadomości

No nieee, pomijamy barszcz czerwony z buraków, nie o to chodziło!

Przeciez napisałem, że "pomijając definicję z wiki".

> [...]
> kiszonej kapusty, z suszonymi grzybami i małymi klopsami z mięsa
> mielonego, natomiast żurek to zupa na zakwasie z mąki żytniej.

Co do kwasu z kapusty, to nie znam, ale istotnie przypomina mi się, że
dawniej moja mama gotowała biały barszcz z klopsikami.

> [...]
> (należy je najpierw sparzyć), liść laurowy, kilka ziaren pieprzu
> (polecam zielony - jest po ugotowaniu bardzo smaczny) i ziele

Co nie zmienia faktu, że ma to byc zupa "kwaśna", w przeciwnym razie
uwarzysz jakąś jarzynówko-grzybówkę, jak juz gdzies obok inni grupowicze
napisali.

Juf

9. Data: 2007-04-12 11:34:55

Od: "Juf" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los napisał(a):

[...]
> Strasznie bałamutny ten artykuł z Wikipedii. Zobacz co na ten temat
> pisałem kiedyś tutaj:
>
> <http://tinyurl.com/24j5d9>

O ile mi wiadomo, barszcz z barszczu (nie tego barszczu Sonsowskiego(?),
pomijam cvelowo sprawę Heracleum sphondylium, bo to juz w ogóle niewypał)
sporządzano pierwotnie, a wynalazek zupy z buraków jest chyba młodszy, ale
mogę się mylić. Później tę nazwę przejęła zupa z zakwasu mącznego.
Co do oceny artykułu, zgadzam się, jest niedokładny.

J.

10. Data: 2007-04-12 13:29:02

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Juf" <j...@g...pl> wrote in message

Niby dlaczego coś pomijać? Są barszcze czerwone i są białe. Barszcz czerwony
może być czysty i zabielany. Barszcze białe są oparte o różne surowce -
kwaśne mleko, maślankę, serwatkę, kwas z ogórków, nazwę zawdzięczają dzięki
dodatkowi śmietany.

Re: Kolacja przy świecach
jak upiec tort
zestaw do fondue
Pascha - chwalcie się - komu wyszła we właściwej konsystencji?
naleśniki z mąki kasztanowej