Żydzi zawsze ,,prześladowani" ?

1. Data: 2018-03-21 11:43:54

Temat: Żydzi zawsze ,,prześladowani" ?
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

B.Prus, ,,Lalka" - Wokulski do Szlangbauma w sprawie licytacji kamienicy
Łęckich:

,,(...)

- Cóż słychać, panie Szlangbaum?

- Żle! - odpowiedział starzec. - Na Żydów zaczyna się prześladowanie. Może
to i dobrze. Jak nas będą kopać i pluć, i dręczyć, wtedy może upamiętają
się i te młode Żydki, co jak mój Henryk poubierali się w surduty i nie
zachowują swoje religie.

- Kto was prześladuje! - odparł Wokulski.

- Pan chce dowody?... - spytał Żyd. - Ma pan dowód w ten "Kurieru". Ja
onegdaj posłałem do nich szaradę. Pan zgaduje szarady?. Posłałem taką:

Pierwsze i drugie - to zwierz kopytkowy,
Pierwsze i trzecie - ozdabia damskie głowy ;
Wszystkie razem na wojnie strasznie goni,
Niech nas Pan Bóg od tego zabroni.

Pan wie, co to?... Pierwsze i drugie - to jest: koza; pierwsze i trzecie -
to jest koki, a wszystkie - to są: Kozaki. A pan wie, co oni mi
odpisali?... Zaraz...

Podniósł "Kurier" i czytał:

- "Odpowiedzie od redakcje. Panu W. W. Encyklopedie większe Orgelbranda..."
Nie to... "Panu Motylkowi. Frak kładzie się Nie to... A, jest!... "Panu S.
Szlangbaumowi: Pańska szarada polityczna nie jest gramatyczna." - Proszę
pana: co tu jest z polityki? Żebym ja napisał szarade o Dizraeli albo o
Bismarck, to byłaby polityka, ale o Kozaki to przecie nie jest polityka,
tylko wojskowość.

- Ale gdzież w tym prześladowanie Żydów,? - spytał Wokulski.

- Zaraz powiem. Pan sam musiał bronić od prześladowcy mego Henryka; ja to
wszystko wiem, choć nie on mi mówił. A teraz o szaradę. Jak ja pół roku
temu odniosłem moją szaradę do pana Szymanowskiego, to on mnie powiedział:
"Panie Szlangbaum, my te szarade drukować nie będziemy, ale ja panu radzę,
co lepiej byś pan pisał szarade, aniżeli brał procentów." A ja mówię:
"Panie redaktorze, jak mnie pan da tyle za szarady, co ja mam z procenty,
to ja będę pisał." A pan Szymanowski na to: "My, panie Szlangbaum, nie mamy
takie pieniądze, żeby za pańskie szarady płacić." To powiedział sam pan
Szymanowski, słyszy pan? Nu, a oni mnie dzisiaj piszą w "Kurierku", że to
niepolitycznie i niegramatycznie!... Jeszcze pół roku temu gadali inaczej.
(...)
- W każdym razie sprawa zostaje między nami - rzekł.

- Panie Wokulski - odparł Żyd uroczyście - ja myślę, że pan nie potrzebował
to powiedzieć. Pański sekret to mój sekret. Pan ujął się za mój Henryczek,
pan nie prześladuje Żydów...

(...)"

Jak zawsze - tak i teraz: PRZEŚLADOWANI !?

Żeby tacy nie byli, trzeba wszystko im pierwszym zapewniać, robić po ich
myśli.
Tylko wtedy ,,prześladowania" nie ma.
No - ale i tak się wtedy upomną o procenty czy inne tam grunta bez
spadkobierców i jeszcze odszkodowania zasądzą za ,,prześladowania" ?

--
XL

2. Data: 2018-03-21 14:19:41

Temat: Re: Żydzi zawsze ,,prześladowani" ?
Od: LeoTar Gnostyk <l...@l...net> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 21.03.2018 o 11:43, XL pisze:
> [...]
> wtedy upomną o procenty czy inne tam grunta bez spadkobierców i
> jeszcze odszkodowania zasądzą za ,,prześladowania" ?

Wypisz wymaluj. Toż tak samo działają kobiety. :)

LeoTar Gnostyk

Świat według LeoTar'a - http://leotar.net/year_2018

3. Data: 2018-03-21 16:00:43

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-03-21 o 11:43, XL pisze:
> B.Prus, ,,Lalka" - Wokulski do Szlangbauma w sprawie licytacji kamienicy
> Łęckich:
>
> ,,(...)
>
> - Cóż słychać, panie Szlangbaum?
>
> - Żle! - odpowiedział starzec. -

Czyli jak zwykle nic nie zrozumiałaś.
(Żeby nawet "Lalki" nie zrozumieć..!?)

http://sciaga.pl/tekst/64022-65-antysenityzm_spolecz
enstwa_polskiego_w_lalce_prusa

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

4. Data: 2018-03-21 20:00:29

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

<Kviat> wrote:

> Czyli jak zwykle nic nie zrozumiałaś.
> (Żeby nawet "Lalki" nie zrozumieć..!?)
>
> http://sciaga.pl/tekst/64022-65-antysenityzm_spolecz
enstwa_polskiego_w_lalce_prusa

Owszem, miałam w LO politpoprawną uczutielkę polskiego z ramienia jedynie
słusznej władzy, która to ograniczona mózgownica usiłowała narzucać uczniom
jedynie słuszne poglądy i interpretacje wprost ze swojego politpoprawnego
kajetu, no ale ja, mój obecny mąż i jeszcze jedna koleżanka, o
obrazoburcy!, delikatnie mówiąc nie zaliczaliśmy się do jej ulubieńców.
Krytykowaliśmy m.in. Żeromskiego, starego erotomana, gwałciciela baby od
świń w folwarku ciotki mego męża, a Norwida interpretowaliśmy przyprawiając
,,polonistku" o apopleksję, że ktoś na korytarzu usłyszy, co u niej na
lekcji uczeń śmie SAMODZIELNIE sądzić... itd.
Wg niej oczywiście to my troje ,,nie rozumieliśmy, co autor miał na myśli",
bo reszta grzecznie powtarzała co miała dyktowane.
Ty byłbyś owej pani beniaminkiem - jak jeden taki ,,kandydat na kandydata do
PZPR", typowany potem na studia - na politruka :->
--
XL

5. Data: 2018-03-21 21:31:55

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-03-21 o 20:00, XL pisze:

enstwa_polskiego_w_lalce_prusa

> Owszem, miałam

Miałaś mnie wrzucić do KF.
A na razie, to masz bałagan w głowie.

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

6. Data: 2018-03-21 21:45:47

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

<Kviat> wrote:

enstwa_polskiego_w_lalce_prusa

> Miałaś mnie wrzucić do KF.

Mam litość. Cały KF umarłby ze śmiechu nad tobą.

> A na razie, to masz bałagan w głowie.

Tylko w twojej głowie. Na razie.

--
XL

"Naród się błąka. Zamknięty Lidl, zamknięta Biedronka"
Bogu
Do Pani Merkel
Drzewa: życia oraz dobra i zła - komentarz.
Skłonność do ryzyka