ciekawe spostrzeżenie dotyczące pszczół

1. Data: 2011-06-05 20:25:09

Temat: ciekawe spostrzeżenie dotyczące pszczół
Od: "SJS" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Stoją obok siebie dwa ule w których są rodziny pszczele o całkowicie
odmiennych zwyczajach
w ula A - jest rodzina która zdecydowanie nie lubi zajmować nadstawki
w ulu B jest rodzina która nadstawke traktuje jako miodnię bogato składając
tam miód
nektar przynoszą pszczoły lotne
zamieniłem miejscami te dwa ule
pszczoły lotne z ula A noszą więc miód do ula B i odwrotnie
jeśli decyzja o zajmowaniu nadstawki jest podejmowana przez pszczoły lotne
to po zamianie, w ulu A stojacym na miejscy ula B pszczoły lotne z ula B
powinny natychmiast zagospodarować nadstawkę a tego nie zrobiły - przejeły
zwyczaje ula A czyli nie weszły do nadstawki
Sugestie:
1. decyzje o zajmowaniu nadstawki podejmuje matka pszczela
2. jw ewentualnie jej świta
3. pszczoły nielotne czyli młode kierują pszczoły z nektarem do gniazda a
nie do nadstawki
4. układ plastrów dla nas niezauważalny decyduje o sposobie zagospodarowania
ula

do tej pory sugerowano, że ten przekaz jest genetyczny
SJS

2. Data: 2011-06-05 22:15:36

Temat: Re: ciekawe spostrzeżenie dotyczące pszczół
Od: filozofik <k...@n...xxl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 5 Jun 2011 22:25:09 +0200, SJS napisał(a):

> [...]
> nektar przynoszą pszczoły lotne
> zamieniłem miejscami te dwa ule
> pszczoły lotne z ula A noszą więc miód do ula B i odwrotnie

Cześć,
A jak to stwierdziłeś? Zaobrączkowałeś?

> [...]
> ula
>
> do tej pory sugerowano, że ten przekaz jest genetyczny

A czy po prostu nie należałoby zamienić matki. Przecież pszczoły lotne i
"nielotne" tworzą z matką jedną rodzinę i zamiana uli miejscami dla nich
nie ma znaczenia, gdyż nie przywiązują się do miejsca, lecz do matki.

Pozdraw!
filozofik
http://world3d.wikidot.com

3. Data: 2011-06-05 22:21:29

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 6 Jun 2011 00:15:36 +0200, filozofik napisał(a):

> [...]
> "nielotne" tworzą z matką jedną rodzinę i zamiana uli miejscami dla nich
> nie ma znaczenia, gdyż nie przywiązują się do miejsca, lecz do matki.

I do zapachu swojego roju.

--
XL
człowieka." Roberto de Mattei

Prawda o GMO:
http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20o
f%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

4. Data: 2011-06-05 23:12:58

Od: filozofik <k...@n...xxl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 6 Jun 2011 00:21:29 +0200, Ikselka napisał(a):

> I do zapachu swojego roju.
W znoju i w nieznoju... :)

Pozdraw!
filozofik
http://world3d.wikidot.com

5. Data: 2011-06-05 23:40:52

Od: filozofik <k...@n...xxl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 6 Jun 2011 00:21:29 +0200, Ikselka napisał(a):

> pszczoły lotne

są obrotne... ;)

Pozdraw!
filozofik
http://world3d.wikidot.com

6. Data: 2011-06-06 05:16:51

Od: "SJS" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "filozofik" <k...@n...xxl> napisał w wiadomości grup
et...

> Cześć,
> A jak to stwierdziłeś? Zaobrączkowałeś?

Pszczoły podczas oblotu zapamiętują z dokładnością do kilku- kilkunastu
centymetrów położenie swojego ula a dokładnie to wylotka.
Od momentu gdy jako pszczoły lotne pracuja w grupie przynoszącej nektar po
wylocie z ula na pożytek /przestawionego/ wracają na zapamietane podczas
oblotu miejsce. Jeśli przestawimy ul nawet o kilometr to po wylocie z
przestawionego ula wrócą na zapamietane miejsce podczas oblotu
Po przestawieniu sąsiednich uli pszczoły lotne z ula A wylecą z rana co
prawda z ula A ale wracając wejdą do ula B który stoi na ich miejscu.
Od tego momentu juz beda pszczołami ula B.

> A czy po prostu nie należałoby zamienić matki. Przecież pszczoły lotne i
> "nielotne" tworzą z matką jedną rodzinę i zamiana uli miejscami dla nich
> nie ma znaczenia, gdyż nie przywiązują się do miejsca, lecz do matki.

Kupując matke mam do wyboru taka która da pszczoły:
- np trzymające sie plastra lub nie
- o rozwoju rodziny wczesnowiosennym lub późnym,
- chetnie zajmujące nadstawkę lub nie,
- kitujace mocno gniazdo lub nie /jeśli ktoś ma zbyt na propolis to te
pierwsze sa polecane

i jeszcze wiele innych cech
Do tej pory zakładano, że to czy pszczoły chętnie zajmują nadstawkę czy nie
zależy jedynie od genów jakie im przekazuje matka a więc w nowym ulu w nowej
rodzinie te cechy powinny byc zachowane tym czasem mój eksperyment
wprowadził dość istotna poprawkę
SJS

7. Data: 2011-06-07 23:39:54

Od: filozofik <k...@n...xxl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 6 Jun 2011 07:16:51 +0200, SJS napisał(a):

> Użytkownik "filozofik" <k...@n...xxl> napisał w wiadomości grup
et...

> [...]
> zależy jedynie od genów jakie im przekazuje matka a więc w nowym ulu w nowej
> rodzinie te cechy powinny byc zachowane tym czasem mój eksperyment

Kitujesz w nadstawkę :))

Pozdraw!
filozofik
http://world3d.wikidot.com