co z Czech

1. Data: 2005-08-09 18:10:56

Temat: co z Czech
Od: "onet" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Ostatnio czytalłem fajne posty co przywieść z Bułgarii,..... jadę do Pragi ,
czy jest coś co można przywiść ?
Pozdrawiam
Jędrek

2. Data: 2005-08-09 18:21:07

Temat: Re: co z Czech
Od: Konrad Kosmowski <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

*** onet <a...@p...onet.pl>:

> Witam Ostatnio czytalłem fajne posty co przywieść z Bułgarii,.....
> jadę do Pragi , czy jest coś co można przywiść ? Pozdrawiam Jędrek

Abzynt.

--
+ .-. .
Pozdrawiam, . * ) )

3. Data: 2005-08-09 18:35:08

Od: "onet" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Abzynt.

a co to jest ?

4. Data: 2005-08-09 18:45:20

Od: Konrad Kosmowski <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

*** onet <a...@p...onet.pl>:

> a co to jest ?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Absynt

Absynt (fr. absinthe - piołun) - likier ziołowy, klarowny, o zielonej
barwie, uzyskiwany przez macerację piołunu i destylację piołunówki,
której destylatem oprócz alkoholu jest także olejek eteryczny - tujon.

Receptura została opracowana w Szwajcarii przez francuskiego emigranta
dr Ordinaire. W 1797 roku recepturę odkupił od niego Pernod, który na
produkcji absyntu zdobył fortunę.

Trunek szczególnie wychwalany w poezji modernistycznej i lubiany przez
bohemę artystyczną przełomu XIX i XX wieku - głównie z powodu
zawdzięczanych tujonowi własności halucynogennych.

Absynt czasami nazywany jest zieloną czarodziejką.

Sposób konsumpcji
kieliszek absyntu, kostka cukru, szklanka wody, dziurkowana łyżeczka
kostkę cukru umieszcza się na łyżeczce i polewa wodą tak, aby
rozpuszczony cukier spływał do kieliszka z alkoholem

Ze względnu na plagę nałogowego picia absyntu pod koniec XIX i na
początku XX w, większośc krajów Europejskich i USA zabroniły po I wojnie
światowej jego sprzedaży i produkcji. Aktualnie, w większości krajów
Unii Europejskiej absynt jest legalny pod warunkiem, że stężenie tujonu
nie przekracza w nim 10 mg/l. W USA absynt jest nadal zakazany.

--
+ .-. .
Pozdrawiam, . * ) )

5. Data: 2005-08-09 21:23:25

Od: Laik <e...@m...pl.wywal.to> szukaj wiadomości tego autora

Cześć Konrad Kosmowski
Tue, 9 Aug 2005 20:45:20 +0200 napisałeś:

> Absynt (fr. absinthe - piołun) - likier ziołowy, klarowny, o zielonej
> barwie, uzyskiwany przez macerację piołunu i destylację piołunówki,

strasznie mocne poza tym.
BTW... i bardzo zachecam do obejrzenia musicalu "Moulin Rouge" :)

a z Czech polecam:
najesc sie knedlikow w roznych potrawach, opic piwa, zjesc sviczkova na
smetanie, smazeny syr, gulasz z miesa (nie z mortadeli :)), sprobowac jako
dodatku kapusty zasmazanej (na slodko-kwasno).

nie wiem czym bedziesz jechac i ile mozesz w zwiazku z tym przywiezc, ja
ostatnio przywoze bardzo przyzwoite morawskie wina, piwo (kartonami), salami
Polican, knedle (mrożę w domu do pozniejszego odgrzania), rzeczony Absynt
(sporadycznie, bo nie dla siebie), rum a wlasciwie Tuzemak do nalewek,
utopenci w sloikach (parowki w kwasnej zalewie, z kiszona kapusta, papryka i
innymi dodatkami), ktore ponoc najlepsze sa w barach...
tanio mozna kupic orzeszki ziemne, wszelakie pestki i orzeszki. taniej chyba
nadal wychodza mocne trunki typu whisky lub koniak.
we wrzesniu pewnie mozesz pokusic sie o sprobowanie burczaka, czyli bardzo
mlodego wina, mocno fermentujacego. w sklipkach (domki bez lokatorow, z
piwnicami na wina :-)) tanio kupisz takie do domu, z tym, ze szybko trzeba
je pic :) o ile jeszcze szybciej nie dostaniesz sensacji jelitowych :)
--
Laik
Stirlitz kopnięciem otworzył drzwi i na palcach, cichutko zbliżył się do

6. Data: 2005-08-09 21:48:30

Od: "Igor" <i...@1...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja przywożę zawsze sery: NIVA (coś podobnego do rokpola) oraz sery parzone
(korbaciki i tym podobne), a także hermeliny, które później zalewam oliwą z
papryką itp.
Alkohole mocne juz się nie opłacają, chyba że coś trafisz w promocji.
Wina morawskie jak najbardziej oraz salami i inne wyroby wędlinierskie
produkowane przez zakłady w KROMERIZU.
Na koniec oczywiście Fernet.

Igor

7. Data: 2005-08-09 21:58:50

Od: Konrad Kosmowski <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

*** Laik <e...@m...pl.wywal.to>:

> strasznie mocne poza tym.

I o to chodzi. ;)

> [...]

> piwa, zjesc sviczkova na smetanie, smazeny syr, gulasz z miesa (nie z
> mortadeli :)), sprobowac jako dodatku kapusty zasmazanej (na

Smaczne są też takie "warkocze" z nitek serowych - nie wiem jak to się
nazywa, w PL to jest dostępne w postaci zafoliowanej w supermarketach,
ale to się do czeskiego wynalazku nie umywa, pod piwo bardzo dobre. :)

W Czechach są też interesujące energy-drinki (a'la Redbull) nie są to
może stricte kulinaria ale naprawdę są niezłe i tanie. Np. Homo Erectus,
czy Semtex Forte - 3krotnie większa zawartość danych substancji niż w
Redbullu. :)

--
+ .-. .
Pozdrawiam, . * ) )

8. Data: 2005-08-09 21:59:44

Od: Konrad Kosmowski <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

*** Igor <i...@1...pl>:

> Alkohole mocne juz się nie opłacają, chyba że coś trafisz w promocji.

A wspomniany Absynt to jest dostępny w PL już? Wydawało mi się zawsze,
że nie jest. :)

--
+ .-. .
Pozdrawiam, . * ) )

9. Data: 2005-08-10 06:25:29

Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Alkohole mocne juz się nie opłacają, chyba że coś trafisz w promocji.

ale Becherovka nadal się opłaca, butelka 0,7 l ok. 30 zł wychodzi. Poza tym
można tam kupic 3 rodzaje tego trunku a unas chyba tylko tę original.

Poza tym z Czech i Słowacji przywoziłam kendliki w proszku - takie gotowe
mieszanki, dodaje się wodę, miesza i wrzuca kluchy na wrzątek.

pozdrawiam
Basia

10. Data: 2005-08-10 06:27:16

Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Konrad Kosmowski wrote:

>(...)
> Smaczne są też takie "warkocze" z nitek serowych - nie wiem jak to się
> nazywa,

Faruk, ew. (liczba mnoga, jeżeli istnieje - nie jestem polonistą)
faruki.

> W Czechach są też interesujące energy-drinki (a'la Redbull) nie są to
(...)

I koniecznie należy spróbować "Weprzowy ryżek w bramboraku" (nazwa z
pamięci, fonetycznie) u piwiarni "U zlateho Tigra". Podkreślam:
KONIECZNIE!

PWZ

proszę o opinie
Cytryny-pytanie techniczne