czym się różni wiertarka udarowa od młota udarowo - obrotowego?

1. Data: 2011-02-11 11:39:51

Temat: czym się różni wiertarka udarowa od młota udarowo - obrotowego?
Od: LEPEK <n...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam

No właśnie...
Moja stara wiertarka udarowa już dogorywa, luzy ma wszędzie, ze
dwadzieścia lat na karku... I chociaż wyrzucać jej nie zamierzam, to
rozglądam się za następcą. I tu pojawia się pytanie: tego typu sprzęt
klasyfikowany jest jako wiertarki udarowe oraz młoty udarowe (względnie
młotowiertarki). W czym jest różnica? O ile dobrze widzę, to udar w
wiertarkach jest mechaniczny, a w młotach - pneumatyczny, poza tym w
młotach można wyłączyć obrót i użyć samego udaru (np. do bruzdowania),
ale coś jeszcze?
Potrzebne mi to do domu, do normalnych prac bieżących i remontowych. Czy
lepiej szukać dobrej wiertarki, czy może jednak młota (przewiduję
wydatek do 300-400 PLNów)?

Pozdr,
--
L E P E K Pruszcz Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

2. Data: 2011-02-11 11:58:28

Od: Damork <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na mównicę wtargnął "LEPEK", poprawił mikrofon, rozwarł paszczę i ryknął:

> [...]
> rozglądam się za następcą. I tu pojawia się pytanie: tego typu sprzęt
> klasyfikowany jest jako wiertarki udarowe oraz młoty udarowe (względnie

Podstawowa różnica w działaniu udaru mechanicznego i elektropneumatycznego
jest taka, że żeby działał mechaniczny musisz wiertarkę dociskać. Żeby
działał elektropneumatyczny, wystarczy ją trzymać i lekko popychać w miarę
jak się będzie w ścianę wgryzać - oczywiście nie chodzi mi o takie luzackie
trzymanie dwoma palcami, ale siły w takie wiercenie niemal się nie wkłada.
Jest to szczególnie odczuwalne jeśli masz do zrobienia kilkanaście otworów
w betonowym suficie, ja po takim doświadczeniu właśnie młot kupiłem.

Generalnie sprzęt dobierać się powinno zgodnie z przewidywanym
zastosowaniem, jako wieloletni użytkownik wiertarki powinieneś wiedzieć do
czego konkretnie jej używasz i w jakim materiale wiercisz. Jeśli to beton,
lub przewidujesz konieczność podkuwania - bierz młot, pokochasz różnicę.
Jeśli to cokolwiek bardziej miękkiego od betonu, a nie zamierzasz podkuwać
- bierz zwykłą udarową. Będzie lżejsza, mniejsza, a w miękkich materiałach
mocy udaru elektropneumatycznego nie wykorzystasz.

Sam mam i taką i taką, a udaru mechanicznego nie wykorzystywałem od
baaardzo dawna, jeśli wiercę w betonie to używam młota, a jeśli w
czymkolwiek innym wkrętarki i wierteł do wiercenia bezudarowego - Joran
takie robi i nieźle mi się sprawdzają.

Jeszcze jedno - młoty mają na ogół uchwyt zatrzaskowy sds i żeby młota
używać jako normalnej wiertarki trzeba stosować adapter. Da się, ale nie
jest to tak sztywne jak osadzony na stałe w wiertarce uchwyt, ponadto
większość młotów ma obroty sporo niższe niż typowa wiertarka.

Piotr Mockałło
Jednoosobowa Armia Mordoru na XJ 600N
http://www.osiatkowania.pl

3. Data: 2011-02-11 12:25:08

Od: witek <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Potrzebne mi to do domu, do normalnych prac bieżących i remontowych. Czy
> lepiej szukać dobrej wiertarki, czy może jednak młota (przewiduję

Parę lat temu miałem ten sam problem i zdecydowałem się na
młotowiertarkę Skil za ok. 250zł. Coś w tym stylu:
http://www.znarzedziami.pl/produkt/71,2724,Mlot_udar
owo_obrotowy_Skil_Masters_1741_MA_torbaosprzet.html

Różnica w przypadku wiercenia w betonie jest porażająca. Wiertło samo
wchodzi. Jak sobie przypomnę, ile się męczyłem wiercąc Celmą z nasadką
udarową, a potem jakąś chińszczyzną...
Ważne, żeby wiertło było SDS+.

Witek

4. Data: 2011-02-11 12:26:09

Od: LEPEK <n...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-11 12:58, Damork pisze:

> [...]
> lub przewidujesz konieczność podkuwania - bierz młot, pokochasz różnicę.

No właśnie :) Zdarza się czasem konieczność wywiercenia kilu otworów w
suficie, czy nadprożach, a do tej pory oznaczało to albo mordęgę i
nieprecyzyjne otwory, albo konieczność pożyczania sprzętu po znajomych.
Krótko mówiąc - namówiłeś mnie :) Poszukam jakiegoś sensownego młota do
domowych zastosowań.

Pozdr,

5. Data: 2011-02-11 12:32:28

Od: LEPEK <n...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-02-11 13:25, witek pisze:

>Skil Masters 1741 MA

No właśnie po pobieżnym przejrzeniu wpadł mi w oko dokładnie ten model.

Pozdr,

6. Data: 2011-02-11 12:39:29

Od: Damork <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na mównicę wtargnął "witek", poprawił mikrofon, rozwarł paszczę i ryknął:

> Ważne, żeby wiertło było SDS+.

To praktycznie standard wśród niedużych młotowiertarek, naprawdę istotne
jest by nie oszczędzać zbytnio na wiertłach. Najlepsza wiertarka z
gównianym (za przeproszeniem) wiertłem sobie nie poradzi z tym, z czym
spokojnie da radę sporo gorszy sprzęt uzbrojony na przykład w wiertło Hilti
TE-CX (uwielbiam te wiertła :) )

7. Data: 2011-02-11 12:49:05

Od: witek <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11-02-2011 13:39, Damork pisze:
> [...]
> spokojnie da radę sporo gorszy sprzęt uzbrojony na przykład w wiertło Hilti

Ja używam raczej gównianych wierteł :-) (jakaś chińszczyzna z marketu).
I zauważyłem tylko taką prawidłowość. Czy wiertło jest tępe, czy ostre,
wchodzi w beton bez problemu, tylko ostre wiertło wierci ładny otworek,
a tępe potrafi "wykuć" niezłą dziurę. Z tym ,że nie wiercę dużych
średnic (6 do 10 mm).

Witek

8. Data: 2011-02-11 13:55:28

Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 11 Feb 2011 12:58:28 +0100, Damork napisał(a):

> [...]
> Jeśli to cokolwiek bardziej miękkiego od betonu, a nie zamierzasz podkuwać

Jak się mają do tego silikaty? Chyba lepszy młot?

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

9. Data: 2011-02-11 15:01:37

Od: Damork <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na mównicę wtargnął "Borys Pogoreło", poprawił mikrofon, rozwarł paszczę i
ryknął:

> Jak się mają do tego silikaty? Chyba lepszy młot?

Nie będę ściemniał - nie wiem.
Gdy wiem że będę wiercił w betonie, od razu startuję z młotem, gdy
natomiast nikt nie jest mi w stanie powiedzieć z czego jest sufit i ściany
zaczynam lekkim kalibrem i jeśli tylko napotykam na zbyt duży opór zmieniam
na młot. Możliwe że kiedyś nieświadomie natknąłem się na silikaty, ale co z
tego wynikło... Na pewno w efekcie końcowym otwory :)

10. Data: 2011-02-11 18:01:33

Od: Jacek <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Też się kiedyś zastanawiałem nad sensem takiego zakupu i kupiłem
młotowiertarkę Renner za 99 zł. Mimo, że to sprzęt z najniższej półki
działa nieźle i nawet do głowy mi nie przychodzi mordować się w betonie
zwykłą wiertarką.
Jacek

Cheap Nilk air max 90 shoes 90's shoes wholesale www.shoestrade.biz
Cheap Timberland boots wholesale www.shoestrade.biz