czyszczenie srebra

1. Data: 2009-10-18 18:54:08

Temat: czyszczenie srebra
Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czyszczę srebra metodą chemiczną (gdyby ktoś był ciekaw:
http://www.abcgospodyni.pl/czyszczenie-srebra-zlota.
html) i z dobrym
dotychczasowo skutkiem, jednak ostatnio dałam do roztworu, w którym już
moczyło się kilka rzeczy mocno poczerniały świecznik, czarne plamy z
niego "przeszły" na cukiernicę i nie dają się już tym sposobem usunąć.
Czy jest jakaś domowa inna bezinwazyjna metoda dla dużych przedmiotów?
Czy płyn Argentum, działający na podobnej zasadzie jest bardziej skuteczny?
--
Basia

2. Data: 2009-10-18 23:03:32

Temat: Re: czyszczenie srebra
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 18 Oct 2009 20:54:08 +0200, Bbjk napisał(a):

> [...]
> Czy płyn Argentum, działający na podobnej zasadzie jest bardziej skuteczny?

Ja wolę czyścić miękką flanelką i papką z wody i kredy.
--

Ikselka.

3. Data: 2009-10-19 09:20:26

Od: Jaroslaw Wenta <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bbjk wrote:

> [...]
> Czy jest jakaś domowa inna bezinwazyjna metoda dla dużych przedmiotów?
> Czy płyn Argentum, działający na podobnej zasadzie jest bardziej
A ja zrobiłem tak:
- dno zlewu wyłożyłem folią metalową (taką do pieczenia)
- na nią położyłem srebrne sztućce oraz srebrne naczynka
- wsypałem kilka łyżek soli (6-8)
- zalałem letnią wodą
- odczekałem 10 minut
- wyjmując czyste srebra wycierałem do sucha w papierowe ręczniki.
Naprawdę!
--
JW

4. Data: 2009-10-19 09:29:20

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Bbjk pisze:

> Czy jest jakaś domowa inna bezinwazyjna metoda dla dużych przedmiotów?

Soda oczyszczona. Na niektórych opakowaniach jest nawet takie
przeznaczenie wypunktowane i chyba przepis jak to robić też. Ja, jeśli
już czyszczę, to drobne przedmioty typu kolczyki. Kładę na talerzyk,
posypuję sodą, dodaję odrobinę ciepłej wody i zostawiam na jakiś czas.
Jeśli jest taka konieczność (np. czarny osad we wzorkach) to szoruję
szczoteczką do zębów. Potem płuczę i poleruję miękką szmatką. Pamiętam,
że zdarzało mi się też czyścić kolczyki pastą do zębów, co też dawało
efekt (pewnie ze względu właśnie na zawartość sody w paście).

Ewa

5. Data: 2009-10-19 10:07:44

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jaroslaw Wenta pisze:

> [...]
> - zalałem letnią wodą
> - odczekałem 10 minut
> - wyjmując czyste srebra wycierałem do sucha w papierowe ręczniki.

To jest dokładnie "moja" metoda, znana powszechnie i do tej pory
sprawdzała się bez pudla, pierwszy raz osad przeszedł zamiast na folię
na inny przedmiot. Być może błędem było moczenie przedmiotów o różnym
stopniu zoksydowania. Były to srebra o różnych próbach, może łączenie
ich w jednym roztworze było błędem.
Teraz spróbuję wywabić to preparatem ze sklepu.
--
Basia

6. Data: 2009-10-19 10:14:07

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bbjk" <b...@q...pl> wrote in message

> [...]
> ich w jednym roztworze było błędem.
> Teraz spróbuję wywabić to preparatem ze sklepu.

Czarny nalot na srebrze to siarczki i chlorki - na wielu wyrobach "patyna"
zdobiąca wyrób.

7. Data: 2009-10-19 10:24:48

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> [...]
> że zdarzało mi się też czyścić kolczyki pastą do zębów, co też dawało
> efekt (pewnie ze względu właśnie na zawartość sody w paście).

Dzięki, jeśli nie pomoże Argentum, spróbuję Twojej sody. A Ty z kolei
spróbuj do srebrnej biżuterii sposobu z linku, zdziwisz się, jak ładnie
odzyska blask nawet w najdrobniejszych zakamarkach. Btw, stara złota
biżuteria ładnie wygląda po całodziennym namoczeniu w wódce czystej,
tylko nie trzeba tego robić z zawierającą kamienie organiczne (bursztyn,
gagat, perły, korale, kość słoniowa).
--
Basia

8. Data: 2009-10-19 11:16:51

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 19 Oct 2009 12:14:07 +0200, Prawusek napisał(a):

> "Bbjk" <b...@q...pl> wrote in message

> Czarny nalot na srebrze to siarczki i chlorki - na wielu wyrobach "patyna"
> zdobiąca wyrób.

Dokladnie. Stare srebro to często srebro spatynowane i ta patyna nie zawsze
jest niepożądana - trzeba umieć to ocenić. Dziś "robi się na stare" różne
wyroby i się je oksyduje własnie w celu nadania nobliwości.
--

Ikselka.

9. Data: 2009-10-19 16:04:13

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Bbjk pisze:

> Dzięki, jeśli nie pomoże Argentum, spróbuję Twojej sody.

Jeśli chodzi o płyny do srebra, to kiedyś się zagapiłam i zostawiłam
kolczyki zbyt długo w jednym (nie wiem, czy akurat "argentum" się
nazywał) i niestety zupełnie zmatowiały po tej operacji.

> odzyska blask nawet w najdrobniejszych zakamarkach. Btw, stara złota
> biżuteria ładnie wygląda po całodziennym namoczeniu w wódce czystej

A to ciekawe. Może kiedyś wypróbuję, chociaż złota prawie w ogóle nie noszę.

Ewa

lepsiejszość kuchni indukcyjnej nad ceramiczną (?)
półki z płyt gipsowo-kartonowych
Materac - spręzyny czy pianka wysokoelastyczna?
konstrukcynie (wbitka w ścianę z bloczków)
Piekarnik - pytanie do osób co mało gotuje.