gadzety psychologiczne w Matrixie było: uzależnienie

1. Data: 2003-05-29 02:38:19

Temat: gadzety psychologiczne w Matrixie było: uzależnienie
Od: "mania" <m...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

"mania" news:bb3qmq$rch$1@atlantis.news.tpi.pl...
> "tren R" news:bb2jip$13rk$1@news2.ipartners.pl...
[...]
> majstersztyk pt "dla każdego coś miłego" no więc i ja sobie cos
> tam dla siebie wyściubiłam :)

proponuję zabawę w odkryciu kart psychomanipulacji z Matrixa :)
mam kilka typów, pierwszy z brzegu to zagranie motywacyjne do tłumu
w wykonaniu Morfeusza ( na mnie też podziałało ;)

Mań
~~~*
http://atticus.pl/mania/

1. Data: 2003-05-29 13:02:25

Od: "Maciej M." <m...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

O uwielbiam matrixa pod tym względem

Mój typ to postać kobiety zbliżona do Lary Croft, czyli aspekt seksualny
działający na chłopców i dosrosłych chłopców też. Tutaj moga urzeczywistnić
swoje tesknoty - kobieta ładna która kopie facetów, czyli ma zainteresownia
chłopience - ideał... hahaha bomba
A następny to pseudo intelektualizowanie z rzeczywistością która może być
fałszem a to jest bardzo chwytliwe dla tych co szukają smaczków
intelektualnych w filmach.

pozdrawiam

Maciej

1. Data: 2003-05-29 15:09:56

Od: "elynsynos" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Maciej M:

> A następny to pseudo intelektualizowanie z rzeczywistością która może być
> fałszem a to jest bardzo chwytliwe dla tych co szukają smaczków
> intelektualnych w filmach.

Tym bardziej, że to pomysł stary jak świat... no może przesada - ale w
średniowieczu już takie koncepcje były. Jakiś brytyjski biskup... nie
pamiętam w tej chwili nazwiska. Tylko on nie mówił o maszynach... ale idea
mniej więcej ta sama. A oni tak się zachwycają filozofią Matrixa - jakby
Wachowscy Bóg wie co odkryli.

O, sprawdziłam - Berkeley, i nie średniowiecze a XVII/XVIII wiek :)

Pozdrawiam,
Kaśka.

1. Data: 2003-05-29 16:51:05

Od: PaLF <P...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Wachowscy Bóg wie co odkryli.
>
> O, sprawdziłam - Berkeley, i nie średniowiecze a XVII/XVIII wiek :)

On też przodownikiem w tym temacie nie był
a "jaskinia platońska"?
i cienie idei
cienie rzeczywistości

Pif PaLF

1. Data: 2003-05-29 17:44:58

Od: Amnesiac <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 29 May 2003 18:51:05 +0200, PaLF <P...@i...pl> wrote:

>On też przodownikiem w tym temacie nie był
>a "jaskinia platońska"?
>i cienie idei
>cienie rzeczywistości

MZ "najlepszym prekursorem" jest Stanisław Lem i jego (chyba) "Bajki
robotów": wizja człowieka, który - podłączony do stosownej aparatury -
pogrąża się w innym wymiarze rzezcywistości. Jeśli zaś chodzi o
antycypacje filozoficzne czy quasi-filozoficzne, to mam tutaj kilka
spostrzeżeń:
1. Przypadek Platona jest jednak bardzo odległy od wizji Matrix.
Platońska prawdziwa rzeczywistość to świat czystych pojęć, a nie inna
forma świata empirycznego.
2. Zwóćmy uwagę, że samo chrześcijaństwo wysmażyło nam dość
Matrixo-podobną wizję: rzeczywistość, którą postrzegamy, została
zaplanowana przez siłę wyższą; niektórzy uczestnicy tego spektaklu nie
są tego świadomi itd.
3. O tym, że prawdziwa rzeczywistość jest (lub może być) zupełnie inna
niż to, co postrzegamy, pisali: starożytni sceptycy, Kartezjusz, Hume,
Kant i wielu innych, mniej znaczących filozofów.
4. Berkeley, a także np. Fichte całą rzeczywistość praktycznie
zredukowali do stanów naszych umysłów. Nie przyjmowali jednak czegoś
innego "na zewnątrz", dlatego jedynie w połowie "pokrywają się" z
filozofią Matrix. :-)
5. Cała ta filozofia Matrix to grafomańska bujda na resorach (choć sam
film jest fajny). :-)

--
Amnesiac

1. Data: 2003-05-29 18:02:36

Od: "ajtne" <a...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "elynsynos" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> średniowieczu już takie koncepcje były. Jakiś brytyjski biskup... nie
> pamiętam w tej chwili nazwiska. Tylko on nie mówił o maszynach... ale idea

Za to o "Człowieku-maszynie" mówił Julien Offray de la Mettrie - tyle, że nie
biskup, nie Brytyjczyk i nie średniowiecze ;)))

pozdri

joa

1. Data: 2003-05-29 18:26:11

Od: Amnesiac <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 29 May 2003 20:02:36 +0200, "ajtne"
<a...@n...op.pl> wrote:

>Za to o "Człowieku-maszynie" mówił Julien Offray de la Mettrie - tyle, że nie
>biskup, nie Brytyjczyk i nie średniowiecze ;)))

No, ale o coś zupełnie innego mu chodziło. BTW La Mettrie miał nawet
na psp swojego ucznia niedawno. ;-)

--
Amnesiac

1. Data: 2003-05-29 18:57:00

Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ajtne:
> Za to o "Człowieku-maszynie" mówił Julien Offray de la Mettrie - tyle,
> że nie biskup, nie Brytyjczyk i nie średniowiecze ;)))

Za to materialista, hedonista, ateista, a nawet nihilista.
Krotko mowiac: mocno_oswiecony. :)))

Czarek

1. Data: 2003-05-30 05:56:14

Od: "ajtne" <a...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Amnesiac" <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> No, ale o coś zupełnie innego mu chodziło.

Dyć nie mówiłam, że chodziło o to samo, tylko, że wspominał o maszynie.
To byla reakcja klik-wrrr na haslo ludzkiej maszynerii zastosowanej w psychologii
;)))

A prawde mowiac w tym watku wlasciwie nie powinnam sie wypowiadac, bo nie
znam "Matrixa" ;P

:)

joa poza ikonami i komercja ;)

1. Data: 2003-05-30 15:43:51

Od: "Trurl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Amnesiac" <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:gngcdvs7g7s844cj7vrjpr5vbcnfpsj876@4ax.com...

> MZ "najlepszym prekursorem" jest Stanisław Lem i jego (chyba) "Bajki
> robotów": wizja człowieka, który - podłączony do stosownej aparatury -
> pogrąża się w innym wymiarze rzezcywistości.

Było też takie opowiadanie Lema, o naukowcu, który bawił się w konstruowanie
sztucznego świata ze sztucznymi ludźmi. Ich hardware mieścił się w
skrzyniach, a całe laboratorium w starej szopie. Wszystkim z nich wydawało
się, że żyją w normalnym świecie, ale był wśród nich jeden wariat, który
uważał, że jest skrzynią, a świat to stara szopa. ;-) W sztucznym świecie
pojawił się też naukowiec, który skonstruował kolejny sztuczny świat, a w
nim kolejny naukowiec... W pewnym momencie ten "pierwszy" zaczął się
zastanawiać, czy sam nie jest po prostu skrzynią w starej szopie.

> Jeśli zaś chodzi o
> antycypacje filozoficzne czy quasi-filozoficzne, to mam tutaj kilka
> spostrzeżeń:
[...]
> 5. Cała ta filozofia Matrix to grafomańska bujda na resorach (choć sam
> film jest fajny). :-)

Licz się ze słowami! ;-) Niektórzy nazywają tę grafomańską bujdę "manifestem
pokolenia", albo mówi się o "pokoleniu matrix". Gdyby ludzie dostrzegali w
tym filmie jedynie nowatorskie efekty specjalne, to chyba nie byłoby takich
haseł?

Natomiast jeśli idzie o samą ideę "Matrix", czyli o walkę między sztuczną
inteligencją a ludźmi, to MZ wszystko sprowadza się do pytania, czy dzieło
stworzone przez człowieka może być tak dobre jak on, lub nawet lepsze? Ten
motyw pojawił się też w "Terminatorze", i być może wkrótce nie będzie to już
problem wyłącznie fantastyki naukowej. Czy któraś z twoich filozoficznych
antycypacji uwzględnia go?

Trurl

Nie lubię Was ...
Po kilkunastu latach małżeństwa - rozwód i refleksje
brak koncentracji
PTSD - kategorie?
demonizacja w szambo