geneza tataru?

1. Data: 2004-02-26 04:09:40

Temat: geneza tataru?
Od: "JurekA" <j...@o...lalala.pl> szukaj wiadomości tego autora

kto wymyslil ow tatar?

To mielona wolowina z żółtkiem i.... tu sie zaczyna: ogorek z octu/
kiszony, cebula, pieprz, czasem rozne inne dodatki jak np grzyby
marynowane.......
Skad jest owe danie? Kto je wymyslil?

J.

1. Data: 2004-02-26 07:14:01

Temat: Re: geneza tataru?
Od: "Grzegorz Kasperek" <g...@w...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> kto wymyslil ow tatar?
>
> To mielona wolowina z żółtkiem i....

i z pewnością nie mielona i z pewnością nie wołowina

no Tatarzy

1. Data: 2004-02-26 07:26:53

Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JurekA" <j...@o...lalala.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> To mielona wolowina z żółtkiem i.... tu sie zaczyna: ogorek z octu/
> kiszony, cebula, pieprz, czasem rozne inne dodatki jak np grzyby

Ponoć Tatarzy podczas wojen, ale w oryginale był z konia.
Taki fast-food w warunkach polowych.

Pozdr

1. Data: 2004-02-26 07:27:31

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
ogorek z octu/
> kiszony, cebula, pieprz, czasem rozne inne dodatki jak np

"Tatarzy najeżdżając nowe ziemie mieli *pod siodłami* paski
mięsa (głównie konina) - na postoju siekali je i po dodaniu
przypraw i znalezionych na stepie jajek jadali dla zdrowia i
siły"

Prawdziwy tatar jest z końskiej polędwicy *siekanej* (a nie
mielonej)

Pozdrawiam
Qwax

1. Data: 2004-02-26 07:41:10

Od: "Grzegorz Kasperek" <g...@w...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ponoć Tatarzy podczas wojen, ale w oryginale był z konia.

dokładnie,
konie padnięte w czasie np. walki nie mogły się marnować więc wsadzał se
taki Tatar kawałek konia pod siodło i to mięso się tam ubijało, wałkowało i
nie wiem co jeszcze,
zatem Tatara się nie mieli a skrobie
ogórki konserwowe, kapary, oliwki, tuńczyk, kurde łosoś - to doszło później
;-)

1. Data: 2004-02-26 08:39:45

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <c1jrik$4od$1@news.onet.pl> JurekA wrote:
> [...]
>
> To mielona wolowina z żółtkiem i.... tu sie zaczyna: ogorek z octu/
> kiszony, cebula, pieprz, czasem rozne inne dodatki jak np grzyby

Są dwie skwestie -- geneza potrawy i geneza nazwy. Obie niejasne.

Surowe mięso było jadane w Europie -- i pewnie nie tylko w Europie -- od
niepamiętnych czasów. Prof. Ludwik Stomma w "Dziejach smaku" podaje, że
surowe mięso przyprawione solą pieprzem, ziołami i jajkiem jadali w
okresie wojny trzydziestoletniej żołnierze wszystkich walczących stron,
Niemcy, Skandynawowie, Francuzi, i stamtąd wywodzi potrawę. Nie
powołuje się niestety na konkretne źródła, a książeczka jest dość
bałamutna i nie zawsze można na niej polegać.

Słowo "tatar" pochodzi od łac. "tartarus", gr. "tartaros" -- dno piekieł. (
Do dzisiaj zresztą we francuskim i angielskim na określenie naszego
"Tatara" występuje zarówno forma "Tatar" jak "Tartar). Wydaje się, że
pierwotnie po francusku "a la tartare" znaczyło tyle samo co "a la
diable", czyli "piekielnymi", "diabelskimi" nazywano potrawy podawane z
ostrym sosem. Potem nazwa "a la tartare" oddzieliła się i zaczęła się
odnosić do sosu majonezowego i do surowego, siekanego mięsa, obu
przyprawionych na ostro siekaną cebulą, pieprzem, piklami itp. Stąd też ,
jak mniemam, nasz "tatar".

Nie jest jednak wykluczone, że "a la tartare", "po tatarsku" określało
ostro przyprawione potrawy nie dla wyrażenia ich "piekielnie ostrego"
smaku, lecz przez skojarzenie z dzikim, egzotycznym, plemieniem Tatarów
i wyobrażeniem, że tacy ludzie muszą jadać ostre, egzotycznie
przyprawione potrawy.

Z kolei prof. Stomma podaje także, że już w XVI wieku charakteryzując
dziki charakter Tatarów przypisywano im, jako wyraz tej dzikości,
upodobanie do surowego mięsa.

Pzostaje jeszcze powszechnie znana relacja Beauplana, francuskiego
inżyniera wojskowego w służbie polskiej w poł. XVII wieku, który
opisując zwyczaje Tatarów służących w polskich wojskach, podał, że
mieli oni zwyczaj wkładać kawał końskiego mięsa pod siodło przed jazdą,
a po zatrzymaniu się, zjadać tak przyrządzone mięso. Oczywiście, że ten
opis musiał w Polsce skojarzyć się z "befsztykiem tatarskim", ale
zgadzam się tu ze Stommą, że genezy tej potrawy nie należy tu raczej
upatrywać.

Władysław

1. Data: 2004-02-26 09:25:49

Od: "Grzegorz Kasperek" <g...@w...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

to ja może spróbuję udowodnić, że miasto Radom założyli Egipcjanie jako DOM
boga RA ;-))
zabawy słowne są fajne ale często prowadzą do błędnych wniosków,

1. Data: 2004-02-26 09:38:14

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <c1ke2r$h55$1@news.lublin.pl> Grzegorz Kasperek wrote:
> to ja może spróbuję udowodnić, że miasto Radom założyli Egipcjanie
> jako DOM boga RA ;-)) zabawy słowne są fajne ale często prowadzą do
> błędnych wniosków,

Badania etzmologiczne nie są zabawą słowną i chociaż, faktycznei, cząsto
mogą prowadzić na manowce, są też ogromną pomocą w badaniu historii
rzeczy i pojęć. Wydaje mi się, że podana przeze mnie etymologia
"tatara" od francuskiego " a la tartare" (po tatarsku) od lac.
"tartarus" jest więcej niż prawdopodobna i więcej wyjaśnia niż ciągłe
powoływanie się na pochodzącą od Beauplana historię o Tatarach
trzymających mięso pod siodłem.
jeżeli masz jhakieś konkretne zastrzeżenia co do tej hipotezy, to je
przedstaw.

Władysław

1. Data: 2004-02-26 11:05:07

Od: "Grzegorz Kasperek" <g...@w...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> opis musiał w Polsce skojarzyć się z "befsztykiem tatarskim", ale
> zgadzam się tu ze Stommą, że genezy tej potrawy nie należy tu raczej

w polskiej służbie powiadasz ?
to skąd ta legenda u Francuzów?

1. Data: 2004-02-26 11:05:46

Od: "Grzegorz Kasperek" <g...@w...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora