historia naszych trunkow

1. Data: 2004-01-01 18:42:03

Temat: historia naszych trunkow
Od: b...@i...com.pl (Barbara) szukaj wiadomości tego autora

Naukowcy odkryli początki produkcji wina

Okazało się, że zaczęto je wytwarzać co najmniej 8 tys. lat temu - kilkaset
lat wcześniej, niż dotąd sądzono

http://serwisy.gazeta.pl/nauka/1,34148,1844996.html?
nltxx=1000621&nltdt=2003-12-31-02-04

Wódka obchodzi jubileusz 500-lecia
http://www1.gazeta.pl/wyborcza/1,34474,1845568.html?
nltxx=961608&nltdt=2003-12-31-02-04

Oba teksty ciekawe. Drugi dluzszy; zawiera stwierdzenie, ze optymalne %% to
dla wodki 40.. nie 39 nie 41 a wlasnie 40.
Milego czytania :-)
Barbara

1. Data: 2004-01-02 03:15:34

Temat: Re: historia naszych trunkow
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Oba teksty ciekawe. Drugi dluzszy; zawiera stwierdzenie, ze optymalne %%
> dla wodki 40.. nie 39 nie 41 a wlasnie 40.
====
W prawdzie zauważono w artykule, że procentowość wódek podaje się w postaci
objętości, a nie masy, to jednocześnie podważono prawo zachowania masy
obowiązujące w znanej nam przyrodzie - przynajmniej w stosunku do wódki - co
stawia pod znakiem zapytana rzetelność całej reszty artykułu.

waldek
====

1. Data: 2004-01-02 04:41:26

Od: b...@i...com.pl (Barbara) szukaj wiadomości tego autora

From: "waldek" x...@o...pl

> [...]
| zachowania masy obowiązujące w znanej nam przyrodzie - przynajmniej w
| stosunku do wódki - co stawia pod znakiem zapytana rzetelność całej

slucham, slucham????
wklejam stosowny fragment:
"...mieszanka wodno-spirytusowa podlega obróbce za pomocą aktywnego węgla i
dwukrotnej filtracji. Mendelejew zwrócił uwagę na specyficzną cechę
spirytusu, mianowicie przy połączeniu z wodą mieszanina ulega zagadkowemu
sprężeniu (500 g wody i 500 g spirytusu daje w rezultacie 941 g wódki). W
celu osiągnięcia najbardziej smacznej i zdrowej 40-procentowej wódczanej
proporcji, którą Mendelejew określił drogą doświadczeń (przy mocy 41 czy 39
proc. gwałtownie pogarsza się fizjologiczny wpływ wódki na organizm), należy
mieszać spirytus i wodę nie w stosunku objętościowym, lecz dokładnym
wagowym. Ze swej strony rosyjski fizjolog Nikołaj Wołowicz określił
najbardziej korzystną dawkę wódki, stymulującą pracę serca i oczyszczenia
krwi: 50 g dziennie."

Natomiast podwazanie rzetelnosci artykulu jest co najmniej dziwne.
Barbara

1. Data: 2004-01-02 05:16:11

Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> szukaj wiadomości tego autora

Barbara napisal(a):

> [...]
>spirytusu, mianowicie przy połączeniu z wodą mieszanina ulega zagadkowemu
>sprężeniu (500 g wody i 500 g spirytusu daje w rezultacie 941 g wódki).

Waldkowi chodzi o ten fragment w nawiasach. Bo w istocie jest bez
sensu. Dziennikarz, ktory to skads tam przepisywal nie bardzo sie
orientuje w naukach scislych.

>Natomiast podwazanie rzetelnosci artykulu jest co najmniej dziwne.
>Barbara

j.w.

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

1. Data: 2004-01-02 05:48:55

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <o...@4...com>, Marcin E.
Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> wrote:

> Waldkowi chodzi o ten fragment w nawiasach. Bo w istocie jest bez
> sensu.

Wystarczy trochę zrozumienia. Chodzi, co jasne, o mililitry, nie o
gramy. Zgodnie z potocznym zwyzajem określania ilości wódki w gramach,
gdy chodzi o mililitry (np.: Poproszę 50 gram!)

> Dziennikarz, ktory to skads tam przepisywal nie bardzo sie
> orientuje w naukach scislych.

Kto czyta uważnie, wie, że to nie żaden dziennikarz, a znany rosyjski
pisaru W. Jerofiejew, a cały tekst nie jest traktatem naukowym, a
literackim esejem o roli wódki w kulturze rosyjskiej.

Władysław

1. Data: 2004-01-02 05:57:41

Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los napisal(a):

>Wystarczy trochę zrozumienia.

Jakos mnie nie zaskoczyles.

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

1. Data: 2004-01-02 20:21:32

Od: b...@i...com.pl (Barbara) szukaj wiadomości tego autora

From: "Marcin E. Hamerla" X...@X...Xonet.Xpl.remove_X

| Waldkowi chodzi o ten fragment w nawiasach. Bo w istocie jest bez
| sensu. Dziennikarz, ktory to skads tam przepisywal nie bardzo sie
> [...]

Jak wyzej.. mowisz?
zatem, wg Ciebie i Walda, ktorzy , jak nalezy domniemac, jestescie
przedstawicielami nauk scuislych, szczegolnie z zakresu chemii..
mozna takie wnioski wysnuwac wprost..

no coz... 'wicie, rozumicie'.. ja nie lubie przyjmowac niczego na wiare..
zatem prosze mi udowodnic, ze Mendelejew nie mial racji zwracajac uwage na
ZAGADKOWE, jak to okreslil, sprezenie owej mieszaniny spirytusu i wody...

a w dalszej czesci bedziemy mogli rozwazac rzetelnosc innych tresci
artykulu, ktore sa nierzetelne li tylko dlatego, ze Panowie jestescie
uprzejmi kwestinowac to, co zauwazyl Mendelejew :-).. ba.. wysunto w tym
liscie [Hamerla] teze, ze 'dziennikarz skads tam przepisal'...

chetnie zatem poznam naukowe uzasadnienie blednych spostrzezen Mendelejewa.
Zakladam tez, ze autorytety naukowe, ktorymi obaj Panowie, jako
przedstawiciele nauk scislych niewatpliwi jestescie, beda w stanie
przeprowadzic we wlasnych laboratoriach eksperyment polaczenia spirytusu z
woda, opisac go i podac do wiadomosci ogolu grupy :-)
Byloby takze dobrze, gdyby taki eksperyment zostal przez kogos
zweryfikowany..bo Mendelejewa juz nie ma....
Pozdrowka serdeczne
Barbara

1. Data: 2004-01-02 20:42:26

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 2004-01-02 at 21:21, Barbara wrote:
> [...]
> zatem, wg Ciebie i Walda, ktorzy , jak nalezy domniemac, jestescie
> przedstawicielami nauk scuislych, szczegolnie z zakresu chemii..

No ja moze jestem blondynka (a nawet napewno), ale z moich wiadomosci
wynika, ze 500g + 500g nie moze dac 941g. Z innych moich wiadomosci
natomiast, ze 500ml + 500ml moze dac 941 ml. Po prostu chodzilo o prawo
zachowania masy (ta masa nie wyparuje gdzies przeciez), natomiat
objetosc moze sie zmienic. Np. litr wody, ktory wazy kilogram, po
zamrozeniu da nieco wiecej, niz litr lodu, ale nadal bedzie wazyl
kilogram (po prostu ta sama ilosc czasteczek wystapi w nieco wiekszych
od siebie ilosciach - w mieszaninie wodki i wody odwrotnie, niejako sie
zbiora w kupe).

Mysle, ze Mendelejew by sie ze mna zgodzil.

--
Kot <m...@p...onet.pl>

1. Data: 2004-01-02 20:52:28

Od: b...@i...com.pl (Barbara) szukaj wiadomości tego autora

From: "Kot" m...@p...onet.pl

> [...]
| sie zbiora w kupe).
|
| Mysle, ze Mendelejew by sie ze mna zgodzil.

Witaj Kocie :-)
Takie tlumaczenie i wyjasnienie problemu jak najbardziej do mnie przemawia.
Teraz rozumiem zarzuty obu Panow. Szkoda tylo, ze zamiast wymadrzania sie,
zastosowali skrot myslowy uwazajac, ze inny smiertelnik posiada ten sam
poziom wiedzy, co oni.

Sama jestem kompletna debilka, szczegolnie w dziedzinie chemii [i kazdy, kto
znal moja chemiczke z LO wiedzialby zapewne, czemu tak jest! :-)].

Nadal jednak oczekuja od nich wyjasnienia na jakiej podstawie wysnuli
wniosek o nierzetelnosci innych tresci artykulu.
Pozdrowka serdeczne
Barbara

1. Data: 2004-01-02 20:58:43

Od: "melchior zwany dżdżownicą" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości

> Sama jestem kompletna debilka

Że też tak się Czapla obnaża. I po co ogłaszać to, co od dawna jest
tajemnicą poliszynela.

melchior zwany dzdżownicą

Golonka w/g Wladyslawa Losa
Sałatka jarzynowa