Strona główna Grupy pl.sci.psychologia inteligencja B i C a testy

Grupy

Szukaj w grupach

 

inteligencja B i C a testy

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 1


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2004-02-11 01:48:20

Temat: inteligencja B i C a testy
Od: nhesterr <n...@w...kill.me.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

W swym podziale inteligencji Hebb oznaczył możliwości potencjalne jako
A, a rzeczywiście rozwinięte jako inteligencję typu B.
Jednak chodzi mi o tą C, wprowadzoną przez późniejszych twórców w jakiś
sposób bazujących na pierwotnym podziale. C miało odpowiadać realizacji
inteligencji w testach. I tu się rodzi pytanie - skoro wynik uzyskany
podczas testów był wypadkową aktualnego stanu badanego i czynników
zewnętrznych w trakcie wykonywania testu, to:

- na jakiej podstawie takie wyniki miały być w jakikolwiek sposób
reprezentatywne, skoro były wynikiem jakiegoś konkretnego testu w
kontretnych warunkach przy konkretnym stanie badanego?

- czy można stwierdzić, i w jaki sposób, jak się ma B do C, czy można
wogóle określić, jak wygląda rzeczywiste B?

- czy jednak wyniki C nie mogą być reprezentatywne dla badanego, bo
przecież w każdej sytuacji życiowej podlegamy określonym warunkom i
stanom psychofizycznym?

pomyślałem sobie jeszcze, że można by dla większej pewności
przeprowadzać takie testy wielokrotnie w różnych warunkach, tak by
poznać możliwości średnie (odpowiadające C) i maksymalne (dla B). Czy
takie podejście było realizowane?

Pozdrawiam!

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


1. Data: 2004-02-11 23:07:24

Temat: Re: inteligencja B i C a testy
Od: zielsko <zielsko_p@eat_me_drink_me_tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 11 Feb 2004 02:48:20 +0100, nhesterr wrote in
<c0c1kg$9bb$1@absinth.dialog.net.pl>:

> Witam!

> - na jakiej podstawie takie wyniki miały być w jakikolwiek sposób
> reprezentatywne, skoro były wynikiem jakiegoś konkretnego testu w
> kontretnych warunkach przy konkretnym stanie badanego?

No i właśnie dlatego są reprezentatywne. Bo badanie jest wystandaryzowane.
Więc ty jak i każda inna osoba wypełniająca test osoba wypełniacie ten sam
test, robicie to w okreslony instrukcją sposób w podobnych warunkach i
właśnie dlatego twój wynik można zestawić z wynikiem dla twojej grupy
(wiekowej, wykształcenia, płci `_)

> - czy można stwierdzić, i w jaki sposób, jak się ma B do C, czy można

A dokładnie o co ci chodzi?

> wogóle określić, jak wygląda rzeczywiste B?

:) ba, a co da się dokładnie w psychologii pokazać?

> - czy jednak wyniki C nie mogą być reprezentatywne dla badanego, bo
> przecież w każdej sytuacji życiowej podlegamy określonym warunkom i
> stanom psychofizycznym?

Tak się dziwnie jakoś składa, że te testy z reguły mają dość dobre
parametry co do względnej stałości wyników. Przy tworzeniu testu bada się
stałość wyników.

> pomyślałem sobie jeszcze, że można by dla większej pewności
> przeprowadzać takie testy wielokrotnie w różnych warunkach, tak by
> poznać możliwości średnie (odpowiadające C) i maksymalne (dla B). Czy
> takie podejście było realizowane?

A co z uczeniem się?

> Pozdrawiam!

Pzdr.
--
_______________________________________
| Paweł Zioło http://fotozielsko.prv.pl |
| GnuPGP:09504E96 ICQ:236822802 |
|_______________________________________|

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2004-02-12 13:00:09

Temat: Re: inteligencja B i C a testy
Od: nhesterr <n...@w...kill.me.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2004-02-12 00:07, Użytkownik zielsko napisał:

> On Wed, 11 Feb 2004 02:48:20 +0100, nhesterr wrote in
> <c0c1kg$9bb$1@absinth.dialog.net.pl>:
>
>>Witam!
>
>>- na jakiej podstawie takie wyniki miały być w jakikolwiek sposób
>>reprezentatywne, skoro były wynikiem jakiegoś konkretnego testu w
>>kontretnych warunkach przy konkretnym stanie badanego?
>
> No i właśnie dlatego są reprezentatywne. Bo badanie jest wystandaryzowane.
> Więc ty jak i każda inna osoba wypełniająca test osoba wypełniacie ten sam
> test, robicie to w okreslony instrukcją sposób w podobnych warunkach i
> właśnie dlatego twój wynik można zestawić z wynikiem dla twojej grupy
> (wiekowej, wykształcenia, płci `_)

No tak, takie oczywiste :-)

>>- czy można stwierdzić, i w jaki sposób, jak się ma B do C, czy można
>
> A dokładnie o co ci chodzi?
>
>>wogóle określić, jak wygląda rzeczywiste B?
>
> :) ba, a co da się dokładnie w psychologii pokazać?

Got it.

>>- czy jednak wyniki C nie mogą być reprezentatywne dla badanego, bo
>>przecież w każdej sytuacji życiowej podlegamy określonym warunkom i
>>stanom psychofizycznym?
>
> Tak się dziwnie jakoś składa, że te testy z reguły mają dość dobre
> parametry co do względnej stałości wyników. Przy tworzeniu testu bada się
> stałość wyników.

To dużo wyjaśnia.

>>pomyślałem sobie jeszcze, że można by dla większej pewności
>>przeprowadzać takie testy wielokrotnie w różnych warunkach, tak by
>>poznać możliwości średnie (odpowiadające C) i maksymalne (dla B). Czy
>>takie podejście było realizowane?
>
> A co z uczeniem się?

Masz na myśli, że trudno by stworzyć tyle testów, by badani nie mieli
powtarzających się zadań?
W zasadzi to i tak nie ma już znaczenia - wygląda na to, że po prostu
źle rozumiałem użyteczność tych terminów.

>>Pozdrawiam!
>
> Pzdr.

Dziękuję.

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

dziwna przypadlość
W jakim kierunku leci All
alienacja w grupach
Wyjaśnienie co do problematycznego wątku: ...Ona chce się zabić
Jak sobie poradzić z wrednymi sąsiadami ?

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?

zobacz wszyskie »