jaki lekarz odczyta wyniki kolonoskopii i poprowadzi leczenie?

1. Data: 2012-07-03 17:42:03

Temat: jaki lekarz odczyta wyniki kolonoskopii i poprowadzi leczenie?
Od: "Iza" <i...@u...to.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
z powodu bólu brzucha, moja mama (lat 72) dostała skierowanie na
kolonoskopię. Podczas badania usunięto całkowicie polip, stwierdzono
hemoroidy oraz uchyłki jelita. Moje pytanie brzmi: do jakiego teraz lekarza
mama ma się zgłosić by prawidłowo odczytać wyniki badania (są po łacinie)
oraz kontynuować leczenie? Lekarz pierwszego kontaktu nie podjął się
interpretacji wyników, dał skierowanie do chirurga, chirurg natomiast do
chirurga onkologa mówiąc, że raczej nic złego się nie dzieje. Mama szuka
chirurga onkologa (w jej miejscowości taki nie przyjmuje), ja natomiast się
zastanawiam, czy nie lepiej do proktologa czy gastroenterologa?

iza

2. Data: 2012-07-04 05:41:00

Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe> szukaj wiadomości tego autora

> Mama szuka chirurga onkologa (w jej miejscowości taki nie przyjmuje), ja
> natomiast się zastanawiam, czy nie lepiej do proktologa czy
> gastroenterologa?

Jeżeli wykonano u niej kolonoskopię z usunięciem polipa, to pobrano także
próbkę usuniętego materiału do badania histopatologicznego.
Wyniki takiego badania wraz z opisem powinny być dostępne po +/- 2
tygodniach.
Z tymi wynikami w ręce należy udać się do onkologa, zgodnie ze skierowaniem.
Nie widzę tego opisu i trudno mi coś napisać, jednak skoro dwóch lekarzy
wysyła do onkologa, to nie należy tego bagatelizować.
Każdy lekarz zna (powinien znać) łacinę na tyle, żeby prawidłowo
zinterpretować wyniki z opisu.
Skoro zabrakło im odwagi do rozmowy z pacjentem o jego stanie zdrowia, to
tym bardziej nie zwlekaj ze znalezieniem onkologa.
Pozdrawiam.
WOJO

3. Data: 2012-07-16 05:53:30

Od: "Iza" <i...@u...to.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "WOJO" napisał w wiadomości grup

[...]

Z uwagi na odległy termin wizyty u kolejnego specjalisty pozwolę sobie tutaj
wpisać wyniki badań mamy:

Kolonoskopia: w esicy i zstępnicy widoczne duże pseudouchyłki. W połowie
esicy polip wielkości 5 mm, usunięty i odzyskany do badań. Innych zmian w
jelicie grubym nie stwierdzono.
W kanale odbytu guzki krwawnicze.
Rozpoznanie: Polypus sigmae. Nodi haemorroidales.

Badanie histopatologiczne: Rozpoznanie- Adenoma tubulo-villosum.
Dysplasia epithelii non magni gradus.
Excisio completa.
Opis makroskopowy- brunatny, średnica 1 cm.

Proszę o pomoc w interpretacji wyników.

Iza

4. Data: 2012-07-16 16:12:07

Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe> szukaj wiadomości tego autora

[...]
Polypus sigmae - polip esicy
Nodi haemorroidales - hemoroidy węzłów naczyniowych kanału odbytniczego

Badanie histopatologiczne: Rozpoznanie-
Adenoma tubulo-villosum - gruczolak kosmkowy jelita grubego
Dysplasia epithelii non magni gradus - nabłonek dysplastyczny (o
nieprawidłowej budowie) w niewielkim stopniu.
Excisio completa - usunięty w całości (chirurg się spisał i usunął zmianę
wraz z wymaganym marginesem zdrowej tkanki)
Opis makroskopowy- brunatny, średnica 1 cm.

Więcej do poczytania np. tutaj lub w źródle przytoczonym w przypisach.
http://www.nowotworowe.pl/polipy_nowotworowe_jelita_
grubego.htm

Zmiany wydają się być w początkowym stadium rozwoju, co bardzo dobrze
rokuje.
Nie zaniedbajcie tego.
Pozdrawiam.
WOJO

5. Data: 2012-07-16 18:21:48

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-07-16 18:12, WOJO pisze:

> Adenoma tubulo-villosum - gruczolak kosmkowy jelita grubego

Przepraszam, że się wtrącę: a nie "cewkowo-kosmkowy"?

6. Data: 2012-07-17 05:10:53

Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe> szukaj wiadomości tego autora

> Przepraszam, że się wtrącę: a nie "cewkowo-kosmkowy"?

Racja :)
Pozdrawiam.
WOJO

Podwyzszony kwas moczowy
Zespół Sudecka - babcine metody?
Pomożcie łakomczuchowi
Wyzwanie dla fizjologii ( aby opakowanie bylo dobrym superconductorem i co wiecej od razu testowalo lepiej niz nutricionista)
Rozmaz krwi [wyniki]