kapusta kiszona w słoikach

1. Data: 2007-09-20 07:28:52

Temat: kapusta kiszona w słoikach
Od: "kiki" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam

co roku robię kapustę kiszoną na zimę do słoików ( niestety w beczce nie ma
szans:))
ale może macie jakieś sprawdzone przepisy - ew proporcje aby była jeszcze
lepsza
bo mimo wszystko mam wrażenie że czegoś mi w tej kapuście brakuje

2. Data: 2007-09-20 08:29:02

Temat: Re: kapusta kiszona w słoikach
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"kiki" <k...@i...pl> wrote in message
> [...]
> lepsza
> bo mimo wszystko mam wrażenie że czegoś mi w tej kapuście brakuje

Są bańki 30 i 55 litrowe z tworzywa dopuszczonego dla żywności - nawet
kompaktowe. Mozna zakisić i po ukiszeniu przefasować do słoików (najlepsze
słoje wecki - te ze szklanymi pokrywkami i gumową uszczelką.
Bańki z JEDNYM otworem (beczki też) można kupic tutaj:
http://www.nitron.com.pl/index_pl.html lub tutaj:
http://www.opakowania.alitom.pl/op_ban.html
http://www.sochaczew.boryszew.com.pl/index.php?menu=
opakowania&strona=59

Proporcje 2kg soli kamiennej na 100kg usiekanej już kapusty, do tego
marchew, jabłka (opcja), kminek. Niektórzy dodają nasiona kopru. Można dodać
grzyby (gąska zielona) po wymoczeniu i dobrym wypłukaniu z piasku. Jabłka
można utrzeć na grubej tarce lub dać w całości ja dawałem tzw "grochówkę" w
całości, Może być Antonówka, lub poszatkować w cienką słomkę - marchew też,
ale może być w talarkach.
W wyżej podanych bańkach wkładam - do worka (można kupić stosowne wymiarami)
polietylenowego do kontaktu z żywnoscią - kapustę wymieszaną z marchwią i
przyprawami oraz solą (częścią) i ugniatam ręką. Worek po napełnieniu
niezbyt ciasno skręcam, aby gazy wychodziły. Daję rury wodociągowe do zimnej
wody z PP (polipropylen) z powierconymi z boku otworami, aby gazy miały
łatwe wyjście i nie unosiły kapusty w bańce, wtedy nie musi być ona zbyt
obciążona przy odpowiednim napełnieniu wystarczy słoik twist na talerzyku
lekko dociśnięty zakrętką bańki (są dwie pokrywki - jedna z uszczelką - tę
zakłada się po burzliwej fermentacji i wyjęciu rurek, druga - zewnętrzna
jest z gwintem dopóki fermentacja się nie zakończy musi być luźno
przykręcona - tylko tyle, aby docisnąć lekko talerzyk na worku, gazy muszą
mieć ujście). Po fermentacji można wynieść do piwnicy lub przełożyć do
wecków i nawet zapasteryzować - gdy mają stać w ciepłym mieszkaniu. Ale w
takiej sytuacji lepiej część kapusty przełożyć w woreczki i zamrozić - na
surówki.

3. Data: 2007-09-20 11:09:17

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 20 Sep 2007 09:28:52 +0200, "kiki" <k...@i...pl>
wrote:

>witam
>

>co roku robi? kapust? kiszon? na zim? do s?oików ( niestety w beczce nie ma
>szans:))
>ale mo?e macie jakie? sprawdzone przepisy - ew proporcje aby by?a jeszcze
>lepsza
>bo mimo wszystko mam wra?enie ?e czego? mi w tej kapu?cie brakuje
>

>pozdrawiam

kminku?
marchewki?
szybszego zamkniecia sloika?