kuchnia Litewska

1. Data: 2003-07-25 11:02:32

Temat: kuchnia Litewska
Od: p...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Mam mały kłopot, moi goście chcą zjeść coś z kuchni Litewskiej, co mogę im
zaproponować?

1. Data: 2003-07-25 17:06:10

Temat: Re: kuchnia Litewska
Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mam mały kłopot, moi goście chcą zjeść coś z kuchni Litewskiej, co
mogę im
> zaproponować?

np. cepeliny, kiszke ziemniaczana, babke ziemniaczana, bliny Zemaicziu
("z" z kropka), chlodnik litewski...

Moze na razie wkleje poraz n-ty przepis na cepeliny :-)

Cepeliny

Potrzeba nie wiele składników i trochę cierpliwości :o)
1kg ziemniaków
Kilka łyżek kaszy mannej lub 3-4 ugotowane ziemniaki
sól
Kaszę manną zalać mlekiem i odstawić na jakiś czas.

Ziemniaki obrać, zetrzeć, odcisnąć. Sok z ziemniaków nie wylewać, a
odstawić i poczekać aż osiądzie krochmal, wtedy wódę zlewamy, a krochmal
wkładamy do masy ziemniaczanej. Również dodajemy sól i kaszę manną lub
zmielone gotowane ziemniaki. To tyle na temat ciasta.

Nadzienie rożne. Najbardziej popularne to mięsne, ale mogą być np.
grzyby, ser, wędlina, usmażony boczek.

Teraz formujemy podłużne (wielkości pięści).... hmm... i tu nie wiem jak
to nazwać... coś w rodzaju pyz, nadziewane naszym farszem. Na bieżąco
nasze cepeliny wrzucamy do gotującej się już posolonej wody (UWAGA!!!
woda powinna cały czas się gotować, inaczej cepeliny się rozpadną).
Gotujemy ok 30 min. ostrożnie mieszając co jakiś czas. Sparawdzić, czy
już gotowe, najlepiej na żywca, tzn. wyjmując jeden i próbując.

Sos do tego:
Pokroić słoninkę lub boczek i cebulkę usmażyć, ma być duuużo tłuszczyku
(wiem niezdrowe, ale dobre) do tego dodać duuużo śmietany. Takim
sosikiem polewa się cepeliny mniammm, mniammmm.....

Nadzienia:
1. Mięsne - to zwykle przyprawione mielone, może być z dodatkiem łyżki
śmietany i gotowanego ziemniaka.
2.Serowe:
300 gr. sera białego
1 jajko
1 łyżka śmietany
20 gr. drobno pokrojonej i usmażonej słoninki
20 gr. masła
1/2 łyżeczki mięty
sól
3. Moze tez byc z grzybami