nasiona florpaku-stratyfikacja

1. Data: 2000-01-12 22:07:18

Temat: Re: nasiona florpaku-stratyfikacja
Od: "Piotr Siciarski" <s...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>ponieważ pod koniec stycznia florpak zacznie wysyłać nasiona, liczę więc
że>przyjdą na początku lutego. Czy stratyfikacja od tego czasu (czyli
ok>miesiąca lub dwóch) wystarczy nasionom przed wysianiem?

Jeśli dwa miesiące (wierząc Twoim danym) to b.dobrze.
Dostajesz w lutym, stratyfikujesz i wysiewasz teoretycznie na początku
kwietnia. świetny termin. Lepiej wtedy, niż kiedy zaczną Ci kiełkować w
lodówce na początku marca, a na polku śnieg. Popatrz jeszcze na strony
Krzyśka Marusińskiego o schładzaniu kiełkujących nasion.

>Informacje mam tylko o drzewach typowo leśnych, o ozdobnych nie.

A graby to nie leśne?:-) W P.Białowieskiej okazy po 30m, u mnie pospolite
nie tyle w lasach, ale w większych skupiskach drzew między polami rośnie
tego dużo. Leśnicy też dosadzają choć duże wymagania glebowe, ale za to
cienioznośne i odporne na wycinanie (odrastają).
Pozdrowienia
p...@r...pl

1. Data: 2000-01-13 09:43:04

Temat: nasiona florpaku-stratyfikacja
Od: "Edyta Szajnóg" <e...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam ponownie, mam małe pytanie
ponieważ pod koniec stycznia florpak zacznie wysyłać nasiona, liczę więc że
przyjdą na początku lutego. Czy stratyfikacja od tego czasu (czyli ok
miesiąca lub dwóch) wystarczy nasionom przed wysianiem? Tzn. wiem że
niektórym nie i pewnie będą musiały zaczekać do następnej wiosny, ale
chciałam wiedzieć co zrobiliście z zeszłorocznym zamówieniem, wysiane pomimo
krótkiego okresu przechłodzenia?
Najbardziej zależy mi na grabach, chcę w tym roku wysiać je na żywopłot, ale
w literaturze podają wymagany czas stratyfikacji dłuższy niż 2 m-ce.
Informacje mam tylko o drzewach typowo leśnych, o ozdobnych nie. Co napewno
muszę trzymać dłużej w lodówce?

--
Pozdrawiam_
Edyta Szajnóg

1. Data: 2000-01-15 20:32:51

Temat: Odp: nasiona florpaku-stratyfikacja
Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Siciarski <s...@f...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:85j07v$k8e$...@a...webcorp.com.pl...
> że>przyjdą na początku lutego. Czy stratyfikacja od tego czasu (czyli
> ok>miesiąca lub dwóch) wystarczy nasionom przed wysianiem?

Faktycznie pytanie jest istotne. Bo dla dużej partii nasion z planem na
żywopłot na przykład nie można sobie pozwolić na stratę jednego czy dwóch
lat .

Mam tylko doświadczenia z wysiewaniem grabu w okresie jesiennym po zbiorze
nasion zrywanych z drzewa.

Udawało się uzyskać siewki około 5 czy 10 procent z zebranych nasion na
wiosnę następnego roku. Siewki rosły wolno bo warunki takie typowe dla grabu
u mnie nie występują. Jest trochę u mnie za sucho i piaszczyście.

Zaciekawiło mnie pytanie i pogrzebałem w książkach. Co się okazało.
Literatura jest tu spora lecz rozbieżna w podawaniu czasu i warunków
stratyfikacji.
Zasadniczo zalecana jest 4 do 6 miesięczna. w chłodnych wilgotnych warunkach
około 6 stopni
lub 60 do 180 dni w temperaturze 2 do 5 stopni
A więc po otrzymaniu nasion w lutym do siewu w marcu będzie trudno.
Ale znalazłem rozwiązanie.
Wg badań B.Szuszki z Kórnika przed siewem wiosennym do gruntu należy poddać
nasiona 3 tygodniowej stratyfikacji ciepłej w 20 stopniach Celsjusza a potem
w chłodnej 3 stopnie Celsjusza trwającej 14 do 16 tygodni to jest do
pojawienia się oznak kiełkowania. Łupliwość orzeszków jest oznaka dobrze
przeprowadzonej stratyfikacji.
Te informacje są z literatury . Może ktoś ma doświadczenia praktyczne..
Z tymi nasionami z Florpaku to spory eksperyment ale i w 2000 roku go
podejmuje czekając na dostawe.
Uszanowanie
Jacek

1. Data: 2000-01-17 20:37:43

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jacek Kaliszan <k...@o...wroc.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:TP4g4.27130$X...@n...tpnet.pl...

doświadczenia z wysiewaniem grabu w okresie jesiennym po zbiorze
> nasion zrywanych z drzewa.
>
> Udawało się uzyskać siewki około 5 czy 10 procent z zebranych nasion na
> wiosnę następnego roku.

Nasiona niektórych roślin wymagają specjalnego traktowania. Np z grabu
(podobnie jak z omawianego niedawno wawrzynka) należy zbierać w okresie
przed pełną dojrzałością
a następnie niezwłocznie wysiać bez przesuszania.
To przesuszanie w stosunku do niektórych nasion może opóźniać wschody o rok
lub więcej.
W przypadku nasion z Florpaku, niewiele da się zrobić w stosunku do takich
właśnie potrzeb niektórych nasion.
Bardzo uniwersalną radą może być:
- po odebraniu nasion, wymieszać je z gruboziarnistym, wilgotnym piaskiem i
wstawić w słoiczku do lodówki
-co jakiś czas kontrolować mieszając zawartość słoiczka przez potrząsanie w
ten sposób wyrównując warunki wilgotnościowe i ułatwiając dostęp powietrza.
-wysiewać natychmiast po pojawieniu się zaczątków korzeni lub o odpowiedniej
porze w zależności czy na zewnątrz czy w pomieszczeniu.
Oczywiście indywidualne podejście do różnych nasion da lepsze wschody.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

arbuzy
Ogrody a Feng Shui (ksiazka(