ogórki małosolne

1. Data: 2006-05-15 16:53:53

Temat: ogórki małosolne
Od: "reszka" <a...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jako że czas najwyższy na nie nastał, mam pytanie natury zasadniczej: ogórki
zalewacie solanką wrzącą czy zimną? Ja próbowałam i tak i tak - nie wiedzieć
czemu (choć zapewne to wina samych ogórków była...) mnie wychodzą czasami
świetne a czasami gorsze bez względu na wersję.A może ktoś podzieli się
przepisem uniwersalnym? :)

reszka

2. Data: 2006-05-15 22:01:51

Temat: Re: ogórki małosolne
Od: "kasia maruda" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "reszka" <a...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> czemu (choć zapewne to wina samych ogórków była...) mnie wychodzą czasami
> świetne a czasami gorsze bez względu na wersję.A może ktoś podzieli się

Zalewam wrzątkiem, połowę zjadam jak tylko wystygnie :o) Moja mama i babacia
też wrzątkiem zalewały...

- -
pzdr
kasia maruda

3. Data: 2006-05-16 06:50:32

Od: "Syla" <s...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czemu (choć zapewne to wina samych ogórków była...) mnie wychodzą czasami
> świetne a czasami gorsze bez względu na wersję.A może ktoś podzieli się

zalewam wrzatkiem, ponoć szybciej dochodzą, po dwóch dniach można już
praktycznie je jeść

4. Data: 2006-05-16 06:51:03

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Syla" <s...@x...pl> wrote in message

> [...]
> ogórki
> wiedzieć
>
> zalewam wrzatkiem, ponoć szybciej dochodzą, po dwóch dniach można już

Wystarczy ściąć końce i zalać ciepłą wodą, gorąca zabija bakterie, które
mają fermentować...

5. Data: 2006-05-16 17:01:31

Temat: Re:
Od: Gandhi <g...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

reszka napisał(a):
> [...]
> czemu (choć zapewne to wina samych ogórków była...) mnie wychodzą czasami
> świetne a czasami gorsze bez względu na wersję.A może ktoś podzieli się

Zalewam zimną soloną wodą; moja żona mówi iż najlepsze są po 24 godzinach

Michal

6. Data: 2006-05-16 17:01:48

Od: Gandhi <g...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

7. Data: 2006-05-16 17:02:27

Od: Gandhi <g...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

8. Data: 2006-05-16 17:04:06

Od: Gandhi <g...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

9. Data: 2006-05-16 22:03:51

Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"reszka" <a...@N...pl> wrote in message
> [...]
> czemu (choć zapewne to wina samych ogórków była...) mnie wychodzą czasami
> świetne a czasami gorsze bez względu na wersję.A może ktoś podzieli się

Szczęśliwie nie ma uniwersalnego przepisu.
Pewnie dzięki temu większość ogórków małosolnych czy kiszonych które można kupić
w sklepach jest po prostu niejadalna.
Póki się nie zrobi własnych to mozna o tym nie wiedzieć :-)

Więc do dzieła:
- wymyj i wyparz naczynie w którym będziesz robić ogórki
- ogórki wymocz i wymyj dokładanie
- pomiędzy bajki wkładam opowieści o przenawożonych czy zbieranych
nie-o-tej-porze ogórkach. Gdzie i jakie nie kupiłem zawsze się udawały, byle
były świeże a nie przeschnięte i miekkie! Co ja czekam dopiero na te gruntowe,
więc z tych co teraz to nie wiem co będzie.
- zetnij oba końce ogórków i zalewaj je gorącą solanką

Czemu lepiej zalewać gorącą solanką ?
Bo szybciej ogórki będą gotowe do jedzenia, szczególnie jak jeszcze zetniesz im
końce.
Czemu tak jest, nie wiem ale to sprawdzone w praktycznych testach
porównawczych...

Jest jeszcze jeden argument, już bardziej teoretyczny (choć praktyka mu nie
przeczy) za gorącą solanką i czystością.
Kiszenie to fermentacja mlekowa.
Ogórki się 'nie udają' jeżeli bakterie mlekowe przegrają z konkurencją i ogórki
zaczną po prostu gnić.
Jak bakterie mlekowe wygrają to zaczyna się już robić kwaśno i wtedy konkurencja
już ginie bez dyskusji.
A same ogórki i bakterie mlekowe (wbrew obawom niektórych) spokojnie znoszą
temperaturę gorącej zalewy, ich konkurencja gorzej.

Ogórki małosolne to w zasadzie ogórki solone - proces kiszenia tylko się
zaczyna.
Choć te na zimę robię prawie tak samo.

TomekD

10. Data: 2006-05-17 01:58:21

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

reszka wrote:
> Jako że czas najwyższy na nie nastał,
===
To już?!! Myślałem, że dopiero co zostały wysiane. Zimna Zośka i ci
ogrodnicy... Sam też uprawiam. Pierwsze ogórki w połowie maja? Gratulacje.
Super mutanty. A może to izraekskie lub południowoafrykańskie? Na szczęście
w przypadku sztucznych ogórków nie ma takiej drastycznej różnicy w smaku,
jak przy ziemniakach lub pomidorach. Ciekawe... Nawet zimą to badziewie ze
szklarni ma prawie normalny smak. W przeciwieństwie do ceny.

waldek
===

lód
fil