ogrzewanie na prąd - czy wymieniac?

1. Data: 2004-08-20 07:17:27

Temat: ogrzewanie na prąd - czy wymieniac?
Od: " sku" <s...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam mieszkanie w starym budownictwie, kamienica z roku ok 1920, mniej wiecej
pol metrowe mury z cegly. Mieszkanie ma okna z dwoch stron, z pozostalych
dwoch jest inne mieszkanie oraz inna kamienica (od tej strony mieszkanie
sasiaduje z klatka schodowa). Mieszkanie ma 89m2, 3 duze pokoje, duzy
przedpokoj, kuchnie i dodatkowy maly pokoik. I jest wysokie, chyba 3.60m.
Poprzedni lokator zburzyl piece i zainstalowal grzejniki konwektorowe. W
mieszkaniu sa 4 grzejniki 1500W: w 3 duzych pokojach i lazience. Przyszla zima
a ja wpadlem w przerazenie. Grzejniki pradu zrzeraja na potege a w mieszkaniu
zimno. Dokladniej to grzalem tylko w jednym pokoju i tylko gdy w nim
przebywalem t.j. popoludniami i w nocy. No i jeszcze ogrzewalem lazienke co
rano albo wlaczalem ogrzewanie na noc zeby rano bylo cieplo. Ale gdy na
zewnatrz temparatura byla lekko ponizej 0 to w ogrzewanym pokoju z trudem
temperatura dochodzila do 16-17 stopni. A koszty zawrotne, 700PLN co dwa
miesiace. Raz wlaczylem wszystko na weekend zeby ogrzac cale mieszkanie i
wszystkie grzejniki chodzily non-stop i dzieki temu ze na zewnatrz bylo 0C w
mieszkaniu bylo ok 18.

W tym roku wymienie okna (niezaleznie od problemu z grzaniem, bo okna za
bardzo stare, nie mozna ich domknac, nie izoluja akustycznie a termicznie tez
pewnie nie). Mysle rowniez o wymianie ogrzewania na gazowe. W zwiazku z ta
sytuacja mam pare pytan.

1. Czy wymiana okien poprawi bilans cieplny w mieszkaniu i na ile? Czy warto
wymienic tylko okna, zostawic ogrzewanie i zobaczyc jak bedzie?
2. Dlaczego moje ogrzewanie jest takie niewydajne? Czy duzo ciepla ucieka
przez okna i sciany czy 1500 watowe grzejniki to za malo na takie mieszkanie?
A moze robie cos zle? Moze inaczej powinienem regulowac grzejniki? A moze
mieszkanie nie jest dostosowane do tego typu ogrzewania?
3. Czy powinienem wymienic ogrzewanie? Na jakie? Mocniejesze grzejniki
konwektorowe? Nowe grzejniki akumulacyjne? Ogrzewanie gazowe? Instalacja
gazowego troche mnie przeraza. Jeden fachowiec ocenil ze bedzie to kosztowalo
12 tys PLN. A ktoredy maja isc rurki z lazienki do pokoi - nie mam pojecia.
4. Przy okazji, jak moge sprawdzic czy licznik pradu nalicza tyle ile sie
zuzywa? Mam wrazenie ze licznik kreci sie za szybko. Robilem pewne testy i
wyliczenia ale nie bede ich tu opisywal, chyba ze ktos bedzie zaintersowany.
Wole zeby ktos mi powiedzial jak to sprawdzic.

Pozdrawiam i prosze o wyjasnienia bo sprawa jest niezwykle istotna
-M.

1. Data: 2004-08-20 08:54:38

Temat: Re: ogrzewanie na prąd - czy wymieniac?
Od: PeJot <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

sku napisał(a):

> [...]
> mieszkaniu sa 4 grzejniki 1500W: w 3 duzych pokojach i lazience.

> 1. Czy wymiana okien poprawi bilans cieplny w mieszkaniu i na ile?

Na ile to nikt nie jest w stanie tego przewidzieć. Ale dam Ci przykład:
pokój ok. 10 m^2, wysoki 3.60 m ogrzewano grzejnikiem olejowym 1000 W.
Okno było stare, wielkie i beznadziejne. Ogrzewanie i jego automatyka
było w stanie utrzymać 19 stopni przy wysokich kosztach ( znam je
dokładnie, bo rozliczałem się z właścicielem ), ale nie w sytuacji gdy
na zewnątrz było poniżej -10 stopni. Wtedy jedyne co było
*niesamowicie* skuteczne to 2 cm styropianu wsadzone pomiedzy szyby -
wielgachne okno i tak wychodziło na paskudne podwórko ;)

> Czy warto
> wymienic tylko okna, zostawic ogrzewanie i zobaczyc jak bedzie?

Wymiana okien na pewno da sporo, ogrzewanie przynajmniej będzie w stanie
utrzymać cywilizowane temperatury przy zbliżonych kosztach. Można zacząć
od tego, bo to spora inwestycja. Owszem, najlepiej byłoby zrobić obie
rzeczy na raz, choćby po to aby uniknąć podwójnego syfu remontowego, ale
patrz [1]

> 2. Dlaczego moje ogrzewanie jest takie niewydajne? Czy duzo ciepla ucieka
> przez okna i sciany czy 1500 watowe grzejniki to za malo na takie mieszkanie?

2.1. Dużo umyka przez nieszczelne okna i *drzwi wejściowe* z klatki
schodowej.
2.2. Sporo umyka przez sufit i strop. Prawdopodobnie sąsiedzi z dołu i
góry oszczędzają Twoim kosztem. Można trochę zaoszczędzić obniżając
sufity, np. w łazience.
2.3. Lepiej mieć zapas mocy, 1500 W to trochę mało.

> 3. Czy powinienem wymienic ogrzewanie? Na jakie? Mocniejesze grzejniki
> konwektorowe? Nowe grzejniki akumulacyjne? Ogrzewanie gazowe?

Gaz + skuteczna automatyka. Kocioł w układzie 2f, dodatkowo ciepła woda.
W łazience dodatkowo nagrzewnica elektryczna ( CO niech trzyma 20
stopni, do korzystania z łazienki można szybko zagrzać ).

> Instalacja
> gazowego troche mnie przeraza. Jeden fachowiec ocenil ze bedzie to kosztowalo
> 12 tys PLN. A ktoredy maja isc rurki z lazienki do pokoi - nie mam pojecia.

Jeden fachowiec to za mało. Tu trzeba solidnego projektanta, który
zaprojektuje i dobrze obliczy całą CO. Na początek i tak musisz się
dowiedzieć czy masz drożny komin do dyspozycji. I wracamy do [1]: na
początek wymieniłbym okna, wtedy jeżeli grzejniki 1500 W/pokój będą w
stanie utrzymać cywilizowaną temperaturę, to jest to ważna informacja
dla projektanta CO, odnośnie doboru mocy do poszczególnych pomieszczeń.

Jeszcze jedno: rodzimi "fachowcy" z uwielbieniem projektują i instalują
w mieszkaniach CO w układzie rodzielaczowym, co jest przesadą. Z uwagi
na ilość grzejników aż prosi się zaprojektować inmstalację w układzie
jednorurowym, tańszym do zrealizowania, ale jeżeli prawidłowo
zaprojektowanym i wyregulowanym to równie skutecznym. I co niezmiernie
ważne, rur jest naprawdę mało i mogą iść po ścianach, więc dużego
bałaganu przy instalacji nie powinno być.

> 4. Przy okazji, jak moge sprawdzic czy licznik pradu nalicza tyle ile sie
> zuzywa?

Zaprzyjaźnij się z jakimś elektrykiem z ZE, pożycz i zainstaluj
dodatkowy licznik.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:

1. Data: 2004-08-20 09:25:50

Od: "deuter" <deuter@USUN_TO.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

sku wrote:
> [...]
>
> 1. Czy wymiana okien poprawi bilans cieplny w mieszkaniu i na ile?
> Czy warto wymienic tylko okna, zostawic ogrzewanie i zobaczyc jak

Wobec powyższego wymiana okien to podstawa. Myślę, że po wymianie okien
poprawa będzie na tyle duża, że nie bedzie Ci się chciało grzebać w tym
ogrzewaniu.

Poza tym ja bym obniżył sufity w całym mieszkaniu. Ale ja nie lubię wysokich
a Ty być może właśnie dlatego kupiłeś to mieszkanie.

1. Data: 2004-08-20 10:46:50

Od: AleX <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

sku wrote:
> Witam
> 1. Czy wymiana okien poprawi bilans cieplny w mieszkaniu i na ile? Czy warto
> wymienic tylko okna, zostawic ogrzewanie i zobaczyc jak bedzie?

Stare okna to U okolo 3 nowe 1 wiec na kazdym m2 okien oszczedzasz 2 "Waty mocy" na
kazdy stopien roznicy miedzy dworem a pomieszceniem. Policz se ile masz m2 okien i
pomnoz przez 2W * 25 stopni i otrzymasz o ile zmiejszy sie zapotrzebowanie miszkania
na moc.

> [...]
> A moze robie cos zle? Moze inaczej powinienem regulowac grzejniki? A moze
> mieszkanie nie jest dostosowane do tego typu ogrzewania?
Ogrzewasz sporadycznie wiec masz bardzo chlodne mury . Ogrzanie pol metra sciany z
cegiel pochlania bardzo duzo energi i zajmuje duzo czasu. ( duza bezwladnosc cieplna)
w zwiazku z tym pomieszczenia ci sie wolno nagrzewaja i wolno sytygna.
W twoim wypadku najlepiej zeby grzejniki chodzily caly czas. Jak bys mial
kandayjczyka lub inny tego typu wytwor o malej bezwladnosci cieplnej to sposob
twojego grzania byl by najbardziej ekonomiczny.Jak bys chciał zostac przy takim
sposobie grzania to z fizycznego punktu widzenia powinienes zastosowac ocieplenie od
wewnatrz. -Ale nie polecam tego ze wzgledu na wilgoc grzyby itp.

> [...]
> 12 tys PLN. A ktoredy maja isc rurki z lazienki do pokoi - nie mam pojecia.

Zalezy od sposobu w jaki chesz ogrzewac (ciagle , czy tak jak teraz ).
Masz grube mury ( ogromny akumulator ciepela ). Nie piszesz czy jestes masz kogos nad

soboa czy jusz tylko dach. Konwektory maja ta nieprzyjemna wlasciwosc ze ogrzewaja
powietrze pod sufitem i sufit :-(. Wiec przy tej wysokosci lepsze były by jeakies
promieniki podczerwieni ewentualnie jakis wentylator pod sufitem do mieszania
powietrza no i grzeanie w 2 taryfie. Przy tak grubych murach teperatura w ciagu 12
godzin nie powina spasc wiecej jak o 1-2 stopnie.

1. Data: 2004-08-20 10:52:08

Od: AleX <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 12 tys PLN. A ktoredy maja isc rurki z lazienki do pokoi - nie mam pojecia.

Miales stare piece kaflowe wiec moze jakas alternatywa bedzie kominek. Jako
dodatkowe/ podstawowe zrodlo ciepla gdyz masz dostep do kanalow kominowych.

Pozdrawiam
AleX.

1. Data: 2004-08-20 11:20:54

Od: Daniel Karasek <P...@t...moj.adres> szukaj wiadomości tego autora

dodam coś od siebie.
poniższy link to arkusz do zrobienia kalkulacji ile bedzie cię kosztować
ogrzewanie

http://tinyurl.com/4pba6

niebieskie można zmieniać :)

--

pozdrawiam Daniel (śląsk)
Horyzont (203m2)

1. Data: 2004-08-20 11:33:22

Od: " " <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> poniższy link to arkusz do zrobienia kalkulacji ile bedzie cię kosztować
> ogrzewanie

dzieki. a skad mam wiedziec jakie mam zapotrzebowanie mocy?

-M.

1. Data: 2004-08-20 12:09:20

Od: Daniel Karasek <P...@t...moj.adres> szukaj wiadomości tego autora

Był 20 sierpień (piątek) gdy o godzinie 13:33 *s...@N...gazeta.pl*
napisał(a) :

> dzieki. a skad mam wiedziec jakie mam zapotrzebowanie mocy?

wiesz ale wszystkiego za ciebie nie zrobię :)
kalkulację kiedyś robiłem bo nie ufam folderom reklamowym czym jest taniej
ogrzewać.

użyj google i znajdz strony z kalkulatorami do oblicznia zapotrzebowania
mocy pieców np weglowych.
w zasadzie całą resztę znajdziesz w necie.

kalkulacja może ci uzmysłowić ile płacisz teraz a ile po modernizacji.
tylko odwróć sposób liczenia.

1. Data: 2004-08-20 13:06:29

Od: Daniel Karasek <P...@t...moj.adres> szukaj wiadomości tego autora

napisał(a) :

> dzieki. a skad mam wiedziec jakie mam zapotrzebowanie mocy?
jeszcze jedno słowo aby naprowadzić cie na dobry trop.

obecnie masz 4X1500W grzejniki to daje 6 kW przy grzaniu 24h/dobe.
a i tak grzejesz z przerwami i to nie wszędzie bo by cie rachunki zabiły ;)

zacznij z drugiej strony czyli zastanów się co możesz ocieplić-udoskonalić.
potem policz jakie zapotrzebowanie mocy ma twój dom.
tu właśnie przydadzą sie kalkulatory do obliczania mocy
pieca=zapotrzebowania domu na ciepło.
a moja kalkulacja pozwoli ci oszacować ile bedziesz płacił za ciepło
stosując wybrane rozwiązanie.

--

pozdrawiam Daniel (śląsk)
Horyzont (203m2)

1. Data: 2004-08-20 15:00:56

Od: "sku" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Poza tym ja bym obniżył sufity w całym mieszkaniu. Ale ja nie lubię wysokich
> a Ty być może właśnie dlatego kupiłeś to mieszkanie.

Tego sie chyba nie da zrobic bo okna sa prawie pod sam sufit. Musialbym
wstawic nizsze okna co zepsuje wyglad kamienicy i nie dostane na to zgody.
Chyba ze istnieja jakies sztuczki z tym obnizaniem?

-M.

składane stoły i wysuwane blaty do małej kuchni - szukam wzorów
jakie wybrac zelazko?
Drzwi PCV
A co ze starą lodówką ?
Premia gwarancyjna-TBS