orzech włoski

61. Data: 2004-01-14 19:24:43

Temat: Re: orzech włoski
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: "Majka" <m...@z...szczecin.pl>
To: <p...@n...pl>
Sent: Wednesday, January 14, 2004 2:12 PM
Subject: Re: orzech włoski

> W październiku byłam w Krośnie i w drodze powrotnej zatrzymałam się w
> Rzeszowie. Tam na targowisku sprzedawali na wagę orzechy włoskie wielkości
> małych jajek kurzych - wys. 6-7 cm ! Skorupka krucha, smak jądra pyszny.
> Pytałam czy to lokalne - mówiono, że tak.
:))))
ja nie bardzo bym wierzyl w to
co gadaja na straganach sprzedajacy
:)
gdyby np byly bialoruskie
to byc moze bys ich nie kupila
bo nie wiadomo by bylo czy one nie z okolic Czarnobyla
hehe
a wlasnie
nie swiecily one czasem w ciemnosciach
?
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

62. Data: 2004-01-15 06:57:46

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"JerzyN" <0...@m...pl> wrote in message
> Ja swojemu jak przesadzałem [...]
> [...] przez prawie pięć lat nic nie podrósł i nie urodził żadnego orzecha.

Orzech wloski zle znosi przesadzanie ze wzgledu na gleboki system korzeniowy
(korzen palowy).
W dobrych warunkach mlode drzewo rosnie metr (czasem wiecej) rocznie. To
samo po przesadzeniu przez trzy lata uroslo zaledwie niecale 20 cm, a i tak
staralem sie nie uszkadzac mu korzeni.

Pozdrawiam,
Bpjea

63. Data: 2004-01-15 07:03:26

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> A poważnie, to on lubi rozłożyć korzenie jak najbardziej płasko i szeroko,
> ma to w genach.

W genach to on ma potezny system korzeniowy i mozliwosc osiagniecia 30 m
wysokosci (czego nasz klimat mu nie umozliwia).

> I ma zupełnie inny pokrój, bardziej rozłożysty i jest niższy.

To zrozumiale, ze w zlych warunkach rosnie nizszy.

Pozdrawiam,
Bpjea

64. Data: 2004-01-15 07:07:50

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> [...] one tak
> lubi? mieć trochę kamieni pod nogami lub nawet skałę.

Tak tylko sadzisz, bo czy lubia to inna sprawa.

Pozdrawiam,
Bpjea

65. Data: 2004-01-15 07:18:44

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"krycha" <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...] i może dlatego wie?ć niesie że trzeba podłożyć pod korzenie kamieni?

Z tymi kamieniami to jakis ludowy sposob na pogorszenie warunkow
siedliskowych drzewu, by roslo mniejsze.
Im wieksze drzewo tym wiecej owocow rodzi (przy odpowiednim
naslonecznieniu). Orzechow sie nie zrywa, wiec rozmiar nie gra tu roli.
Niektorzy nie lubia duzych drzew - ot co. (albo tez nie maja wystarczajaco
duzo miejsca)
Obecnosc wapnia w podlozu nie musi sie rownac mieszaniu gleby z gruzem.

Pozdrawiam,
Bpjea

66. Data: 2004-01-15 07:20:21

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> Istnieje też ryzyko, że będzie lepszy.

Zgadza sie :)

Pozdrawiam,
Bpjea

67. Data: 2004-01-15 07:25:32

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> nie posadzę orzecha czarnego - zbyt duże na mój areał

Ale szczepienie orzecha wloskiego na czarnym w dalszym ciagu ma sens. O.
czarne sadzi sie u nas jako drzewa ozdobne. Ich nasiona sa bardzo twarde i
niezbyt smaczne.
W Stanach wyhodowano odmiany owocowe, ale z przeznaczeniem raczej na olej
orzechowy.

Pozdrawiam,
Bpjea

68. Data: 2004-01-15 07:45:27

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Majka" <m...@z...szczecin.pl> wrote in message
> [...] orzechy włoskie wielkości
> małych jajek kurzych - wys. 6-7 cm ! Skorupka krucha, smak jądra pyszny.

Ksztalt raczej kulisty, pekaty? Mysle, ze wiem jaka to odmiana.
To moze byc Juglans regia var. maxima. B. Sekowski opisuje go jako odmiane
przypuszczalnie francuska, pomimo to dosc odporna na mroz. Orzechy tej
odmiany zle sie przechowuja.
U mojej ciotki roslo kiedys takie drzewo.

> Pytałam czy to lokalne - mówiono, że tak.

Na rzeszowszczyznie orzech wloski jest bardzo popularny. Mamy nawet wlasne
odmiany tego drzewa.
Pomimo to, mozna czasem w Rzeszowie kupic orzechy z Ukrainy.

Pozdrawiam,
Bpjea

69. Data: 2004-01-15 07:49:19

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> Tak Bpjea u Ciebie sprzedają takie orzechy?

Tak, od czasu do czasu ;)
Nie wiem czy susza je wstepnie. Mysle, ze tak. Takie suszone juz nasiona
niezbyt sie do siewu nadadza.
Nie mam odmiany opisanej w poprzednim poscie, ale mam inne tez dobre.

Pozdrawiam,
Bpjea

70. Data: 2004-01-15 13:35:13

Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)>
> "JerzyN" <0...@m...pl>
>
> Tak tylko sadzisz, bo czy lubia to inna sprawa.

Wiesz coś więcej, to się nie wstydź i napisz.
No proszę.
:-)
Pozdrawiam Jerzy

Sadzenie w styczniu?