orzech włoski - sadzenie

1. Data: 2006-06-14 18:37:29

Temat: orzech włoski - sadzenie
Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mam kilka pytań dotyczących uprawy orzecha włoskiego.
1) w jakiej odległości należy sadzić orzechy włoskie? Z tego co
poczytałem to drzewo to rozrasta się bardzo szybko (korzenie też),
więc nie wiem - 15m odstępu między sadzonkami nie będzie przesadą?
2) jaka odmiana jest najlepsza do sadzenia na słabych glebach? Gleba
6. klasy, w porywach 5. :-( Wody gruntowe też raczej płytko :-( Co
najlepiej zniesie tak niekorzystne warunki?
3) czym zabezpieczyć sadzonki przed zwierzyną (sarny, zające)? Jakieś
osłony na młode drzewka? Jak takie coś może się nazywać (to sobie
wygoogluję)?
4) obornik - czy koński obornik nadaje się pod orzecha? Bo z tego co
kojarzę, to ludzie we wsi gadajo ;-) że "wypala" korzenie drzew
owocowych - prawda li to?
5) kiedy najlepiej sadzić orzechy na słabych glebach? Wiosną? Aha,
wschodnia część woj. mazowieckiego, zimno tam raczej jest.
A jakbym pod koniec czerwca lub na początku lipca posadził kilka
sadzonek na ekperymentalnym poletku (blisko olszyny, mokro), to
istnieje szansa żeby się coś przyjęło?
6) sadzenie z nasion. Czy jest sens sadzenia na wiosnę
kilkumiesięcznych sadzonek pochodzących z nasion? Myślę o wsadzeniu
kilkudziesięciu nasion w zimie w pokoju - temp. jest w miarę stała ok.
10-12 stopni w zimie, wykiełkuje to czy nie za bardzo? (Zdaję sobie
sprawę, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo że właśnie robię z
siebie durnia ;-) ). Kiedy wysiewać (jaki jest okres kiełkowania) i
kiedy sadzić?

Przejrzałem archiwum grupy, ale jakoś mało informacji znalazłem, więc
może ktoś pomoże i coś doradzi?

Bremse

2. Data: 2006-06-14 20:21:09

Temat: Re: orzech włoski - sadzenie
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:o1k09254f30ooa5rth9sun3mq0urpb27sb@4ax.com Bremse
<bremse{usun.to}@wp.pl> napisał(a):

> mam kilka pytań dotyczących uprawy orzecha włoskiego.

Hejka. Chyba będziesz musiał przeczytać książkę H.Zdyba. :-)
Pozdrawiam konstatująco Ja...cki

3. Data: 2006-06-14 21:18:12

Temat: Re:łorzesz :-DDD
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pozdrawiam konstatująco Ja...cki

I co Dirko ? Koniec snów o potędze.:-DDD

4. Data: 2006-06-14 21:58:23

Temat: Re: Re:łorzesz :-DDD
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:e6puis$7vd$1@nemesis.news.tpi.pl boletus
<b...@o...pl> napisał(a):

> I co Dirko ? Koniec snów o potędze.:-DDD

Hejka. Wyraźnie dało się odczuć brak napastnika Twojego formatu. ;-)
Pozdrawiam konkludująco Ja...cki

5. Data: 2006-06-15 00:17:30

Od: "moon" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bremse wrote:

> więc nie wiem - 15m odstępu między sadzonkami nie będzie przesadą?

będzie.

moon

6. Data: 2006-06-15 14:20:18

Od: m...@b...pl szukaj wiadomości tego autora

Bremse napisał(a):
> 3) czym zabezpieczyć sadzonki przed zwierzyną (sarny, zające)? Jakieś
> osłony na młode drzewka? Jak takie coś może się nazywać (to sobie
> wygoogluję)?

dość tanim sposobem jest owijanie wierzchołków pędów pakułami
(jak do uszczelniania rur) - ponoć psują smak sarnom i zjącom
> [...]
> sprawę, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo że właśnie robię z
> siebie durnia ;-) ). Kiedy wysiewać (jaki jest okres kiełkowania) i

Czy nie lepiej jednak zgodnie z naturą - tj. zasiać jesienią,
zabezpieczyć dobrze przed gryzoniami, przez zimę w ziemi się
zestratyfikują i na wiosnę wzejdą.

7. Data: 2006-06-16 17:56:49

Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 14 Jun 2006 22:21:09 +0200, "Dirko" wrote:

> Hejka. Chyba będziesz musiał przeczytać książkę H.Zdyba. :-)
> Pozdrawiam konstatująco Ja...cki

Ok, dzięki, już zamówiłem :-)

Bremse

8. Data: 2006-06-16 17:57:31

Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 15 Jun 2006 02:17:30 +0200, "moon" wrote:

>będzie.

To jaka odległość bedzie odpowiednia?

Bremse

9. Data: 2006-06-16 18:00:10

Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 15 Jun 2006 07:20:18 -0700, wrote:

>dość tanim sposobem jest owijanie wierzchołków pędów pakułami
>(jak do uszczelniania rur) - ponoć psują smak sarnom i zjącom

No ok, ale jak będę chciał owinąć kilkadziesiąt czy kilkaset sadzonek
to trochę mi to zajmie... . Są może jakieś osłony (szczególnie na
zimę) na sadzonki?

>Czy nie lepiej jednak zgodnie z naturą - tj. zasiać jesienią,
>zabezpieczyć dobrze przed gryzoniami, przez zimę w ziemi się
>zestratyfikują i na wiosnę wzejdą.

Też może być. A z jakich nasion najlepiej wysiewać? Jakieś konkretne
odmiany?

Bremse

10. Data: 2006-06-16 20:07:26

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bremse"

> No ok, ale jak będę chciał owinąć kilkadziesiąt czy kilkaset sadzonek
> to trochę mi to zajmie... . Są może jakieś osłony (szczególnie na
> zimę) na sadzonki?

Sądzę że orzech włoski jest za gorzki dla dzikiej zwierzyny.
A plonowanie drzew z nasion zobaczysz późną starością, chyba że założenie
tego interesu ma być dla Twoich wnucząt ?

Serdecznie Miłka

cytryna skierniewicka
Piwonie
Do znawców berberysów