patelnia żeliwna

1. Data: 2003-03-10 12:54:27

Temat: patelnia żeliwna
Od: "Marian" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Szanownych Grupowiczów!
Od wielu lat poszukuję żeliwnej patelni, najlepiej pobielanej (cynowanej).
Broń Boże żadnej teflonowej! Dostępne na rynku patelnie blaszane nadają się
najwyżej do wymierzania sprawiedliwości przez rozeźlone małżonki, natomiast
teflonowe są dobre do obróbki cieplnej w niższych temperaturach i mało
trwałe.
Patelnie żeliwne były kiedyś bardzo cenione przez doświadczone gospodynie,
szczególnie do obsmażania mięs. Rozgrzewały się do bardzo wysokiej
temperatury i nie przypalały surowca. Od dłuższego czasu nie ma ich na
rynku. .
Nazywane były czasem "patelniami cygańskimi" (podobno najlepsze były
wyrabiane przez cygańskich rzemieślników).
Jeżeli ktoś z koleżanek lub kolegów słyszał o możliwości nabycia gdzieś
takiego okazu, będę bardzo zobowiązany.
Marian

1. Data: 2003-03-10 13:14:26

Temat: Re: patelnia żeliwna
Od: "ksiks" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czasmi widziałam jak sprzedawali je cyganie w Warszawie pod Sezamem.
Pamiętam że też chciałam je kupić ale wtedy nie maiałam gotówki na taki
zakup :)) Może jak będzie cieplej znowu się pojawią.

Kasia

1. Data: 2003-03-10 14:59:10

Od: "ksiks" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Można odróżnic dobrą żeliwna patelnie od nic nie wartej. :)

Kasia

1. Data: 2003-03-10 15:54:44

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <W...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pamiętam że też chciałam je kupić ale wtedy nie maiałam gotówki na taki
> zakup :)) Może jak będzie cieplej znowu się pojawią.

balbym sie, ze to lipa

jedyny znany mi substytut starej, ciezkiej, kutej patelni
to patelnia tzw. tytanowa, pokryta jakim spiekiem krzemowo tytanowym.

uwaga. tez sa lepsze i gorsze (lzejsze, ciezsze, grubsza lub ciensza
warstwa)

nie jest prawda ze nie da sie zarysowac -- nozem bez problemu

pozdrawiam WM

1. Data: 2003-03-10 17:17:22

Od: "Kasia" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wydaje mi się że można kupić taka patelnie na stoiskach z prezentami np
teraz jest moda na powrót garnków żeliwnych i patelnie tez sa ale cynowanych
nie widziałam, Są takie specjalne stoiska z towarami jak np z zakupów tele i
tam zerknij

--
Kasia (Rzeszów)

1. Data: 2003-03-10 19:15:20

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Wroclaw, rog pl. Staszica i sw. Wincentego - 31 zl z groszami, odkrecana raczka
drewniana, coby patelnie mozna bylo zahartowac.
Ogladalysmy z Walkie w ub. czwartek.
Pozdrowka :-)
Barbara

---

1. Data: 2003-03-10 19:34:50

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <W...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

cynowana to chyba nie jest dobry patent, stosunkowo niska temp. topnienia
(stopy cyny maja
zwykle jeszcze nizsza temp. topnienia niz sama cyna), malo odporna
chemicznie (ZDROWIE???)
w niskich temperaturach przechodzi w nietrwala postac alotropowa (zaraza
cynowa).

Cyganie bielili chyba miedziane patelnie? (choc widzialem cyganskie patelnei
miedziane
nie bielone). Natomiast nie widzialem patelni zeliwnych sprzedawanych przez
cyganow?

O ile pamietam (u Babci) byla taka ciezka patelnia zeliwna, ale bynajmniej
nie powlekana
zadnym badziewiem. Przez dziesiatki lat pokryla sie warstwa nagaru o
wlasciwosciach
teflonu -- nigdy nie byla szorowana do ,,zywego'' tylko stopniowo
narastal nagar
z kolejnych smazen.

wydaje mi sie ze najblizsza powloka do tej naturalnej to wspomniana
powloka tytanowo-krzemowa

pozdrawiam WM

1. Data: 2003-03-10 19:42:07

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Barbara Czaplicka napisał:
> Wroclaw, rog pl. Staszica i sw. Wincentego - 31 zl z groszami, odkrecana raczka
drewniana, coby patelnie mozna bylo zahartowac.
> [...]
Tak wlasnie! :-)
Ja jak ja ogladalam to sobie pomyslalam ze taka ciezka rozgrzana
patelnia to by nie zla bron byla ale nic nie mowilam ;-)

walkie! - GG: 411958
w...@w...net.pl
http://walkie.cegla.art.pl
Nawet ząb bywa wstawiony

1. Data: 2003-03-10 21:14:31

Od: rekrutacja <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeżeli ktoś z koleżanek lub kolegów słyszał o możliwości nabycia gdzieś
> takiego okazu, będę bardzo zobowiązany.

W Warszawie w Hali Polskiej przy ulicy Kolejowej jest taki dziwny sklepik, gdzie
miedzy innymi maja dobrze wygladajace zliwne patelnie i
woki. W tym samym sklepie mozna kupic armature, kadzidelka, sztuczne bukiety i jakies
linie przemyslowe do pakowania w kartoniki, bardzo
dziwny sklepik, ale patelnie pierwszy sort.
Ceny ok. 100pln za sztuke.

pozdr
rekrutacjaq

1. Data: 2003-03-11 12:33:33

Od: "Peter" <n...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

NIe napisales skad jestes ....
Ale jesli jestes albo bywasz w DC, to na samym poczatku Marszalkowskiej pod
reklamami
"english first" jest sklep z wszelakim sprzetem kuchennym od drewnianych
desek po mocno skomplikowane elektroniczne urzadzenia ktorych przeznaczenia
nie mozna sie na pierwszy rzut oka domyslic tam wlasnie onegdaj (2-3
miesiace temu) widzialem caly zestaw roznych rozmiarow patelni zeliwnych

Pozdrawiam
Peter

--
Wytnij : no_spam z adresu