placek - makowiec

11. Data: 2010-12-27 22:58:17

Temat: Re: placek - makowiec
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 27 Dec 2010 23:40:30 +0100, Stokrotka napisał(a):

> To nie było napisane, że wagowa.

A "pewnie gram" to waga czy objętość?

> [...]
> wystarczająco dokłądna miara w kuhni, a jednocześnie wygodna.
>
> I w tej proporcji, jeśli weżmiesz na objętość, to nie wyjdzie to co miało.
>
> A stosunek objetości też używa się w kuhni i to całkiem często:
> np robiąc kopytka :
> ugotowane ziemniaki lekko rozpłaszcza się, robiąc placek ,
> odżuca na bok ćwiartkę tego koła, i tam sypie mąkę,
> ugniatając ciasto z całości ziemniakuw i tej mąki.
> Wyjdzie stosunek ___objętości___ 4:1 (ziemniaki : mąka)
> czyli ziemniaki stanowią 1/5 całości objetościowo na wstępie,
> (bo potem objętość, w wyniku zagniatania maleje).

Objętościowe proporcje nadają się do produktów o zbliżonej gęstości (
http://www.daktik.rubikon.pl/statyka_osr_ciagle/gest
osc.htm ).
Wagowe są przydatne przy większej różnorodności produktów.

Mam wagę, ale jej praktycznie nie uzywam w kuchni, tylko kiedy muszę coś
naprawde precyzyjnie odmierzyć, tzn w moim przypadku jedynie przy
peklowaniu mięsa - ilość soli i saletry w stosunku do ilości mięsa musi byc
idealnie zgodna z przepisem. Poza tą sytuacją proporcje mam "w oku" i "w
ręce" - dlatego robię wszystko na wyczucie i np cieżko mi idzie redagowanie
przepisów. Ale oczywiście kiedyś uważałam na wagowe i objętościowe
proporcje, natomiast wraz z praktyką nabrałam wprawy w ocenie ilości i już
wagi nie potrzebuję. Poza tym w razie wątpliwości łatwo jest odmierzyć
potrzebną ilość produktu płynnego czy sypkiego, poniewaz są one dostępne z
znormalizowanych wagowo opakowaniach. Taką ilość w znormalizowanym
opakowaniu nietrudno optycznie sobie podzielić na mniejsze, o żądanej wadze
czy objętości.

12. Data: 2010-12-27 23:33:32

Od: "JBP" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> znormalizowanych wagowo opakowaniach. Taką ilość w znormalizowanym
> opakowaniu nietrudno optycznie sobie podzielić na mniejsze, o żądanej

Droga Ekspertko, teraz dopiero namąciłaś Stokrotce w głowie ;)
Było napisać prosto (na przykład) :
- weź 1 kg torebkę mąki i przesyp do szklanek - otrzymasz ok. 6 szklanek,
czyli 0,16-0,17 kg/szklankę;
- kup zwyklą paczkę masła lub margaryny z napisem na opakowaniu 200 g, czyli
0,20 kg;
- weź 1 kg torebkę cukru i też przesyp do szklanek - otrzymasz ok. 5
szklanek, czyli 0,20 kg/szklankę.
A to wszystko po przeliczeniu wyniesie w przepisie 3:2:1 = 2 szklanki
mąki, paczka masła, pół szklanki cukru.
Minimalne odchylenia wagowe nie będą w tym wypadku miały większego znaczenia
;)

To tak empirycznie. Można też szybciej - poszukać odpowiednich tabelek w
Googlach.

Pozdrawiam poświątecznie,
JBP

13. Data: 2010-12-28 03:11:08

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Boszsz, widzisz i nie grzmisz.... "3:2:1" to PROPORCJA wagowa, a nie żadna
> miara. Mogą to być gramy, dekagramy, kilogramy, mogą być i tony albo
> dowolnie wybrana jednostka, nawet znaleziony polny kamień o wadze, która
> Ci
> się akurat spodoba jako JEDNOSTKA - wtedy będziesz miała proporcję wagową
> 3_kamienie:2_kamienie:1_kamień.

Abo objętościowa, faktycznie nie wiadomo jaka miara.
Tak piszą fachofce "co wiedzom, ale (do końca) nie powiedzom.

14. Data: 2010-12-28 03:25:05

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

A ja kupiłem sobie wagę, sklepową z wyświetlaniem po obu stronach do 35kg -
taruje opakowania, można obliczyć cenę, albo dodatek składnika w ustalonej
proporcji, zamiast ołówka lub kalkulatora ręcznego - wygodne np. przy
kiszeniu ogórków małosolnych - do wagi ogórków ilość soli - lub innych
składników - można mieć wprowadzone cztery ("ceny") do odczytu...
Wyświetlacze podświetlane, wygoda gdy szarówka.

15. Data: 2010-12-28 10:41:35

Od: "Strachu S." <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Droga Ekspertko, teraz dopiero namąciłaś Stokrotce w głowie ;)

To mozna jeszcze mocniej?

> /.../ przesyp

Nie załapie.
Napisz pszesyp (i innymi podobnie).

Strachu S.

16. Data: 2010-12-28 11:16:04

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 28 Dec 2010 04:25:05 +0100, Panslavista napisał(a):

> A ja kupiłem sobie wagę, sklepową z wyświetlaniem po obu stronach do 35kg -
> taruje opakowania,

Zakładasz sklep? - to po co Ci aż taka?

> [...]
> proporcji, zamiast ołówka lub kalkulatora ręcznego - wygodne np. przy
> kiszeniu ogórków małosolnych - do wagi ogórków ilość soli - lub innych

Do tego używam głowy, nawet bez ołówka i kalkulatora - głowa zajmuje mniej
miejsca niż waga, nie zależy od dostaw energii elektrycznej, mam ją zawsze
przy sobie i się nie kurzy ;-)

> - można mieć wprowadzone cztery ("ceny") do odczytu...
> Wyświetlacze podświetlane, wygoda gdy szarówka.

Pracować należy przy świetle - gdy szarówka to ogórków nie widać :-)

17. Data: 2010-12-28 15:44:52

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przy sobie i się nie kurzy ;-)

> Pracować należy przy świetle - gdy szarówka to ogórków nie widać :-)

Okno od północy. Przydaje się waga i podświetlenie, ma wbudowamy akumulator.
Głowa się myli, a wagę można przetestować. I wytarować np. z koszem na
ogórki - będzie podawała wagę ogórków, bez kosza.

herbata
the game featuring 50 cent | the game ft 50 cent | the game ft 50 cent mp3
Pasztet - pytanie techniczne
TRYBUT...
U ZELMERA...