plaga

11. Data: 2017-06-28 20:18:17

Temat: Re: plaga
Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tomekp" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości
news:oj01eu$dsq$2@node2.news.atman.pl...

> Zapytam więc może inaczej: czy ktoś z grupowiczów ma doświaczenie czy
> wiedzę na temat zwyczajów wspomnianego owada.

Hejka. A co to za owad? Jak on się nazywa?
Pozdrawiam anonimowo Ja...cki

12. Data: 2017-06-28 21:16:10

Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-06-28 11:37, tomekp pisze:

> Olaboga co za pierd !

Człowiek ze wsi wyjdzie, ale wieś z człowieka nigdy.
Zstępny budowniczego Nowej Huty ze wsi Mogiła
nigdy nie pojmie takiego Trybuna, który nie wie, że
chłop żywemu nie przepuści.

13. Data: 2017-06-29 12:18:12

Od: A S <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> są daremne. Cykl rozwojowy chrabąszcza jest wyjątkowo długi. To, co teraz
> lata, jest echem podbojów seksualnych sprzed sześciu czy siedmiu lat.
> Rok chrabąszczowy może być jeden, a po nim nastąpią bezchrabąszczowe.
> By potem nagle znów doszło do wielkiej obfitości. Ale to tylko kilka dni.
Wszystko oczywiscie racja. Miedzy przytoczonymi tu okresami 6 i 7 lat
jest ogromna różnica. Jesli owad ma cykl 6-letni, napotyka ZAWSZE te,
które mają cykle 1, 2, 3 i 6-letnie (cykle dłuższe to coraz mniejsze
powody do zmartwien). Jesli to konkurenci, to zapewne tylko czają sie
na naszego chrabąszcza bo doskonale go znają. Czekają na niego.

Jesli chrabąszcz mialby cykl 7-letni, zagrazałyby mu regularnie tylko
cykle 1 i 7. Owad 2-letni np. spotkałby się z chrabim co 14 lat.
3-letni co 21 lat.

Warto miec cykl rozwojowy zadany liczbą pierwszą.

pozdr serd
--
A S

14. Data: 2017-06-29 12:52:31

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

A S pisze:

> [...]
> powody do zmartwien). Jesli to konkurenci, to zapewne tylko czają sie
> na naszego chrabąszcza bo doskonale go znają. Czekają na niego.

Bardzo ciekawe teorioliczbowe podejście do chrabąszcza. Teoria ta warta
jest rozwinęcia, zwłaszcza, że widzę w niej pewne luki. Bo gdybyśmy
założyli, że latoś mamy rok populacji chrabąszcza sześciolatka, to
wiemy też, że żuczek nie spotka NIGDY brzmibasa trzcinowego, który
swoje biennale organizuje tylko w latach parzystych.

> Jesli chrabąszcz mialby cykl 7-letni, zagrazałyby mu regularnie tylko
> cykle 1 i 7. Owad 2-letni np. spotkałby się z chrabim co 14 lat.
> 3-letni co 21 lat.

Albo nie spotkałby się wcale. Wieloletni cykl nie musi oznaczać, że
nie można spotkać chrabąszcza co roku. Natomiast oznacza, że będą
kształtować się odrębne populacje, być może ewoluujące w różnych
warunkach, w towarzystwie innych cyklicznych gatunków. Może się stać,
że jedna populacja będzie sobie radzić gorzej od innych i w końcu
zaginie. Dopiero to doprowadzi do obserwowanej cykliczności pojawień.

> Warto miec cykl rozwojowy zadany liczbą pierwszą.

Wezmę to pod uwagę gdy będę planował rozwijać się cyklicznie.

> pozdr serd

j rwnż

--
Jarek

15. Data: 2017-06-29 12:56:13

Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-06-29 12:18, A S pisze:

> [...]
> 3-letni co 21 lat.
>
> Warto miec cykl rozwojowy zadany liczbą pierwszą.

Czy chrabąszcze o tym wiedzą?

16. Data: 2017-06-29 15:00:16

Od: "MaciekP" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Postac dorosla to nic - troche poskubie lisci przez pare dni, psy się
najedza (moje maja straszny ubaw ganiajac nisko przelatujace owady). Ale
pedraki chrzaszcza majowego to scierwo, ktore namietnie przyciaga krety,
nornice i inne ,,pozyteczne,, stworzenia. Potrafia rozmnozyc sie do tego
stopnia, ze darn mozna zwijac jak dywan z tlustym spodem. Walczylem z tym
larwami nicieni, ale pomoglo dopiero ograniczenie populacji przez 2 albo 3
letnie opryski w pobliskich lasach. Poszedlem tam po tym oprysku - sciolka
skladala sie z warstwy zasuszonych chrzeszczacych chrzaszczy ;-)
Jesli walczysz sam - walka z wiatrakami.
Pozd.
Maciek

---
Ta wiadomoĹ>Ä? e-mail zostaĹ,a sprawdzona pod kÄ...tem wirusĂłw przez oprogramowanie
AVG.
http://www.avg.com

17. Data: 2017-06-29 15:03:53

Od: "MaciekP" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

A w ogole to moze piszesz o mniejszym krewnym chrzaszcza majowego
pojawiajacym sie w czerwcu. Nie wiem jak go zwac (moze chrzaszcz
kasztanowy). U mnie na lubelszczyznie majowe skonczyly sie 3 tygodnie temu.

Pozdr
Maciek

---

18. Data: 2017-06-29 18:08:04

Od: t-1 <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-06-29 o 12:18, A S pisze:

> [...]
> jest ogromna różnica. Jesli owad ma cykl 6-letni, napotyka ZAWSZE te,
> które mają cykle 1, 2, 3 i 6-letnie (cykle dłuższe to coraz mniejsze

Chyba, że się ZAWSZE mija.
Oczywiście nie z jednorocznym.

19. Data: 2017-06-29 20:20:44

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MaciekP" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

> A w ogole to moze piszesz o mniejszym krewnym chrzaszcza majowego
> pojawiajacym sie w czerwcu.

Hejka. Zapewne chodzi o guniaka czerwczyka. Wśród różnych metod
zwalczania tego chrząszcza moją uwagę zwróciła bezpieczna metoda
ograniczającą liczebność pędraków jaką jest uprawa gryki. Stwierdzono, że
jeśli na polu (mechanicznie) zniszczy się chwasty i zasieje grykę, pędraki
nie mając innego pożywienia, żywią się korzeniami gryki podtruwając się,
toksycznymi dla tych szkodników związkami (głównie taninami). Warto jednak
wiedzieć, że uprawa gryki nie jest metodą, która powoduje śmiertelność
pędraków w bardzo krótkim czasie, ale jej działanie może być długotrwałe,
zaburzające rozwój owadów.
Pozdrawiam interesująco Ja...cki

PS Rójka guniaka czerwczyka rozpoczyna się w czerwcu i kończy w pierwszej
połowie lipca. Chrabąszcze uaktywniają się w ciepłe wieczory, dni natomiast
spędzają zagrzebane w grudkach ziemi. Cykl życiowy owada doskonałego jest
krótki. Po kilku tygodniach żerowania samice składają jaja w płytkich
norkach i niedługo potem giną. Od wylęgu larw do przepoczwarzenia upływają
2-3 lata. Pędraki żyją 2-3 lata w ziemi i odżywiają się korzeniami roślin,
głównie trawiastych.

20. Data: 2017-06-29 22:27:07

Od: tomek <t...@a...ma.kota.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 29.06.2017 o 20:20, Dirko pisze:
> [...]
> przepoczwarzenia upływają 2-3 lata. Pędraki żyją 2-3 lata w ziemi i
> odżywiają się korzeniami roślin, głównie trawiastych.

Heh... chylę czoła! to rzeczywiście guniak czerwczyk. Jednak można
doczekać sie odpowiedzi osoby która ma wiedzę, nie waha się nią dzielić
i nie świruje jakiegoś pseudo ekologa.

Dirko, powiedz mi jeszcze czy oprysk trawy np. Decisem, poźnym wieczorem
kiedy chrząszcze zaczynają się w niej chować, da jakieś rezultaty? Jesli
nie teraz to przynajmniej za rok, czy dwa.

Dzięki za odpowiedz i pozdrawiam

"Rozluźnienie" gleby
Żywopłot - co polecacie
Koper
młode drzewka i skoszona trawa układana wokół pnia.
Szybkie drzewo