płot

1. Data: 2004-11-30 13:04:03

Temat: płot
Od: "Monika Zalewska" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Stawiam płot. Drewniany, sztachetowy. Strona zachodnia podwórka, raczej
cienista, choć słońce przez kilka godzin dziennie oswietla i ten kawałek.
Ziemia ... hmmm, kwaśna, raczej uboga, piaszczysta troche. Dołki pod rosliny
mogę "podrasować", mam czym:). Tę strone ogródka widac od drogi.
Teraz pytanie do grupowiczów. Co posadzic pod samym płotem. co w następnej
kolejnosci, a co przy samym trawniku? Kupiłam programik sobie, ale bez
elementarnej wiedzy na temat roslin i ich upodobań ... mało nie posadziłam
palm w tym wirtualnym ogródku:))
Poprosze o sugestie, pomoc, wskazówki ...
Dodam, ze płot od zachodniej strony będzie miał jakieś 60-70 metrów, więc
... długo, a bardzo bym chciała urozmaicenie:)))
Bardzo dziękuje za pomoc ...
Pozdrawiam, Monika

2. Data: 2004-11-30 15:14:45

Temat: Re: płot
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Monika Zalewska" <m...@w...pl> wrote in

> Teraz pytanie do grupowiczów. Co posadzic pod
> samym płotem. co w następnej kolejnosci, a co przy samym trawniku?

A na jakiej szerokosci chcesz to miec?
Bo jesli waskie, to tylko byliny i minaturowe krzaczki, jesli szerokie, to
jeszcze dojdš normalne krzewy.
Co lubisz?
Tam bedzie roslo prawie wszystko poza cieniolubnymi, np. z wysokich bylin
tojady, ostrozki, lilie zlotoglow i ogolnie lilie, rudbekie, naparstnice,
zawilce japonskie powinny sobie poradzic, z niższych gozdziki, oregano,
melisa, dzwonki, macierzanki... trawy i turzyce poza tymi najsilniej
wilgociolubnymi. No i male krzewy - miniaturowe berberysy (np. Kobold,
Bagatelle), male jalowce (np. odmiany od saxatilis), roze okrywowe tez
powinny sobie tam dac rade. Jest bardzo duzo mozliwosci :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

3. Data: 2004-11-30 16:04:06

Od: "Monika Zalewska" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Bagatelle), male jalowce (np. odmiany od saxatilis), roze okrywowe tez
> powinny sobie tam dac rade. Jest bardzo duzo mozliwosci :-)

Dzieki Ewusiu:)
No własnie te mozliwości ogromne ... Gdy ktos nie ma doświadczenia i oczyma
wyobraźni nie bardzo moze zobaczyc przyszła rabatę ... to bardzo trudno mu
tak posadzić rośliny, aby to miało ręce i nogi.
Rabata moze być szeroka i bardzo szeroka nawet, miejsca starczy. Gdybys
mogła rozplanowac mi roślinki, przynajmniej na 10 metrów ...
Pozdrawiam, Monika

4. Data: 2004-11-30 16:07:54

Od: "Dirko" <d...@5...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cohr52$ovo$1@atlantis.news.tpi.pl Monika Zalewska
<m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> ogródka widac od drogi. Teraz pytanie do grupowiczów. Co posadzic
> pod samym płotem. co w następnej kolejnosci, a co przy samym

Hejka. Ponieważ przeważają u nas wiatry zachodnie i
północno-zachodnie, to przede wszystkim pomyśl o solidnym żywopłocie -
najlepiej zimozielonym. Jest dużo ślicznych roślinek, które bardzo
lubią miejsca zaciszne. :-) Liczne dyskusje o żywoplotach i roślinach
do tego celu się nadajacych znajdziesz w archiwum grupy. :-)
Pozdrawiam hermeneutycznie Ja...cki

5. Data: 2004-11-30 16:17:06

Od: "Monika Zalewska" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> lubią miejsca zaciszne. :-) Liczne dyskusje o żywoplotach i roślinach
> do tego celu się nadajacych znajdziesz w archiwum grupy. :-)

Nie wiem jak wytłumaczyc konstrukcje tego płotu, ale ... to bedzie takie
(chyba, ze mi drewna nie starczy) coś, że z jednaej strony żerdzi do której
sie przybija sztachety beda przybite sztachety, przerwy beda niewielkie
miedzy sztachetami. Z drugiej strony zerdzi tez beda przybite sztachety, a
umiejcowienie ich bę dzie takie (przybijanych sztachet) aby zasłaniały
otwory między sztachetami z drugiej strony żerdzi:) Prawda, ze to klarownie
i jasno napisałam?:))
Poza tym Jarku ta działka jest w lesie wiatr (silny wiatr) raczej tam nie
wieje. Jakies lekkie podmuchy ...
Pozdrawiam, Monika

6. Data: 2004-11-30 17:28:32

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> wrote:

> No i male krzewy - miniaturowe berberysy (np. Kobold, Bagatelle),
> male jalowce (np. odmiany od saxatilis), roze okrywowe tez powinny
> sobie tam dac rade. Jest bardzo duzo mozliwosci :-)

No pewnie, że jest, A jak może być szeroko, to urozmaiciłbym ten
żywopłot o krzewy zwłaszcza :). Z następnego postu Moniki wynika, że
to w lesie.. Takie zaciszne miejsce to marzenie :). Berberysy nie
tylko miniaturowe, irgi, róże, łącznie z R. rugosa, głogi, ogniki --
na tym ptaki miałyby zimą używanie. Z inszych: różaneczniki, azalie,
pierisy, laurowiśnie, czy wreszcie ostrokrzewy -- w zacisznym miejscu
powinne rosnąć jak na drożdżach, a i tło dla bylin jakieś stanowią :).
Do tego ewentualnie coś z wyższych drzew, co 5, 6 metrów, tak aby w
przyszłości stanowiły wyższe ,,piętro'' żywopłotu..

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pragnąc kurczęcia, pewien burmistrz
Przypuścił do kucharki szturm i strz-

7. Data: 2004-11-30 17:51:45

Od: "Monika Zalewska" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Do tego ewentualnie coś z wyższych drzew, co 5, 6 metrów, tak aby w
> przyszłości stanowiły wyższe ,,piętro'' żywopłotu..

Jeju Grzegorzu, ja juz w rozpacz wpadam bezdenną ...
Tyle roślin, tyle roslin ... tylko jak to poukładac w całośc, zeby
wygladało, zeby kolorowo było, a kolory nie biły się ze soba i nie kłóciły i
zeby ...
Azalie i rododendrony zaplanowałam na północna część podwórka. Tam jest
więcej cienia, więcej wysokich drzew dajacych cień. Poza tym tam jest chyba
najbardziej ogołocone z roslin. Problem tylko taki, ze północna strona
podwórka jest najwyzej. Ale bede wodę lała co rano i co wieczór. I taki
rododendronowo - azaliowy ogród chyba miałby się tam dobrze
Pozdrawiam, Monika

8. Data: 2004-11-30 18:16:00

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Sapijaszko" <g...@s...net> napisał w
wiadomości news:m2hdn7p7pb.fsf@sapijaszko.net...

| czy wreszcie ostrokrzewy -- w zacisznym miejscu
| powinne rosnąć jak na drożdżach, a i tło dla bylin jakieś stanowią :).

Ratunku...toż to herezja ostatnia...ostrokrzew jest tak pięknym
drzewem/krzewem, że samoistnie ozdobę stanowi. Chcesz tła dla bylin, sadź
klony:-)*

Pozdrawiam, Basia.
*oczywiście karłowe i może nie tła, jeno uzupełnienia;-)

9. Data: 2004-11-30 18:47:13

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> wrote:

> Ratunku...toż to herezja ostatnia...ostrokrzew jest tak pięknym
> drzewem/krzewem, że samoistnie ozdobę stanowi. Chcesz tła dla bylin,
> sadź klony:-)*

Cicho, mój żywopłot ostrokrzewowy na razie ma się dobrze :-). Oby ta
zima nadal taka była, to wszystko będzie ok. A klony i tak sadzę i tak
sadzę :-).

> *oczywiście karłowe i może nie tła, jeno uzupełnienia;-)

,,Karłowe klony'' to swego rodzaju oksymoron :-).

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Smith, właściciel firmy Smith & Sp.,
Na zebraniu miejskim żądał: ,,Szk.

10. Data: 2004-11-30 18:50:33

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 30 Nov 2004 18:51:45 +0100, Monika Zalewska napisał(a):

> [...]
> Tyle roślin, tyle roslin ... tylko jak to poukładac w całośc, zeby
> wygladało, zeby kolorowo było, a kolory nie biły się ze soba i nie kłóciły i

A hortensje bukietowe chociażby dorzuć, żylistki, jaśminowce, kaliny, trawy
wysokie i bylinami poprzelataj.
Dołem jakies okrywowe, zimozieloną jarzmiankę, bluszcze czy inne cudaki.

A że coś nie pasuje? No to co... Widły i szpadel nabądź. Najwyżej się
przesadzi (ajaj moje ulubione zdanie).

Pozdrawiam
Marta

phalenopsis-kwiaty