postępowanie przy ostrej duszności napadowej

1. Data: 2005-01-21 12:38:57

Temat: postępowanie przy ostrej duszności napadowej
Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Czy ktoś z grupowiczów mógłby mi wyjaśnić następujący problem?

Jak odróżnić w miejscu wypadku napadową duszność wynikającą z blokady dróg
oddechowych przez np. ciało obce lub w przebiegu reakcji alergicznej (np.
angioneurotyczny obrzęk krtani Quinckego) od ostrego napadu astmy (lub
innych zaburzeń prowadzących do uogólnionego skurczu oskrzeli) ?
I jak należy postępować w takich wypadkach? W pierwszym wypadku
konikotomia, w drugim nie, bo udrożnienie górnych dróg oddechowych nie
pomoże (stąd moje pytanie o różnicowanie tych przyczyn duszności) a więc jak
postępować (przy założeniu że beta2 mimetyków nie mamy przy sobie).

Pozdrawiam,

esculape

2. Data: 2005-01-21 13:27:42

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 21.01.05, około 13:38, Esculape <e...@o...pl> bulgocze

> [...]
> [...]
> a więc jak
> postępować (przy założeniu że beta2 mimetyków nie mamy przy sobie).

Nie mamy beta mimetyków? A co mamy następco Słodowego? Zastanawiasz się nad
zoptymalizowaniem wyposażenia swojej karetki? Czy też może dumasz 'jak by
to było gdyby', wierząc, że spacerując ulicą możesz się natknąć na taki
przypadek, a wtedy niczym super bohater w moherowej pelerynie wykonasz
konikotomię jałowym długopisem? Pracujesz (lub planujesz pracować) w
zakładzie jakichś nauk teoretycznych? ;)

(Co do odpowiedzi na pytanie 'jak postępować', to ja nie wiem.)

--
ika - umop apisdn
if you've never seen an elephant ski, then you've never been on acid

3. Data: 2005-01-21 13:46:29

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> konikotomię jałowym długopisem? Pracujesz (lub planujesz pracować) w
> zakładzie jakichś nauk teoretycznych? ;)

Tak, wierzę, że spacerując ulicą mogę się kiedyś natknąć na duszącą się
osobę i dlatego jako student medycyny chcę wiedzieć jak pomóc. Konikotomia,
o której tak ironicznie piszesz, w wielu przypadkach jest jedynym zabiegiem
ratującym życie, ale akurat w pewnych sytuacjach (innego pochodzenia napad
duszności np. w astmie) jest po prostu bez sensu...
Nie zapominaj, że ta grupa istnieje nie tylko dla ludzi mających problemy
zdrowotne...

Pozdrawiam,

Esculape

4. Data: 2005-01-21 14:41:59

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 21.01.05, około 14:46, Esculape <e...@o...pl> bulgocze

> Tak, wierzę, że spacerując ulicą mogę się kiedyś natknąć na duszącą się
> osobę i dlatego jako student medycyny chcę wiedzieć jak pomóc.

Ach tak, to naprawdę godne podziwu podejście.
Ale chyba uczą takich rzeczy w szkole - przygotowują przyszłego lekarza na
każdą uliczną ewentualność zagrożenia życia przechodnia. A pytałeś swojego
asystenta?

> Nie zapominaj, że ta grupa istnieje nie tylko dla ludzi mających problemy
> zdrowotne...

Nie zapominam. A wręcz trochę mnie to martwi, że głównie się tu rozmawia o
dolegliwościach przechodniów. Ale tylko trochę.

--
ika - umop apisdn
- What on earth is that, Jesus? Jesus Christ! What on earth is that?

5. Data: 2005-01-21 18:08:18

Od: "Grzegorz Iwanek" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Esculape" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
jak
> postępować (przy założeniu że beta2 mimetyków nie mamy przy sobie).

1.poucz sie jakie sa objawy poszczegolnych jednostek
2.czesto wystarczy dobrze zadane pytanie (wywiad)
3.nos ze soba telefon i pamietaj o tym, ze isnieje pogotowie Ratunkowe

6. Data: 2005-01-21 19:24:05

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> każdą uliczną ewentualność zagrożenia życia przechodnia. A pytałeś swojego

Tak, pytałem. Niestety nie odpowiedział mi jednoznacznie, bo nie jest
klinicystą. Zajęcia kliniczne będę dopiero miał - wtedy popytam lekarzy i
się dokładnie dowiem, ale myślałem, że dowiem się wcześniej przypadkiem od
kogoś z grupowiczów. Widać trafiłem pod zły adres, bo na forum medycznym
spotkałem się z ironią i banalnymi poradami... Szukam więc gdzie indziej.

pzdr,

esculape

7. Data: 2005-01-21 19:43:57

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1.poucz sie jakie sa objawy poszczegolnych jednostek
z tego co na razie wiem, objawy mogą być bardzo podobne. nadal się uczę się,
miałem jednak wątpliwość więc zapytałem.
> 2.czesto wystarczy dobrze zadane pytanie (wywiad)
jak jest ktoś kto może udzielić wywiadu... duszący się pacjent na pewno mi
wszystko opowie...
> 3.nos ze soba telefon i pamietaj o tym, ze isnieje pogotowie Ratunkowe
wzajemnie

Doprawdy bardzo dziękuję za tak fachowe porady...
(jak się nie potrafi konkretnie odzielić odpowiedzi na konkretne pytanie to
lepiej nie odpowiadać...ale dzięki za dobre chęci)

pzdr,

esculape

8. Data: 2005-01-21 19:49:15

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1.poucz sie jakie sa objawy poszczegolnych jednostek
z tego co na razie wiem, objawy są b.podobne. nadal się uczę, miałem jednak
wątpliwość więc zapytałem.
> 2.czesto wystarczy dobrze zadane pytanie (wywiad)
jak się ma kogo zapytać.. a już na pewno duszący się człowiek mi odpowie...
> 3.nos ze soba telefon i pamietaj o tym, ze isnieje pogotowie Ratunkowe
wzajemnie

Doprawdy bardzo dziękuję za tak fachowe rady... (jeśli się nie potrafi
udzielić konkretnej odpowiedzi na konkretnie zadane pytanie, to lepiej nie

9. Data: 2005-01-21 20:17:48

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 21.01.05, około 20:24:05, Esculape bulgocze:

> wtedy popytam lekarzy i się dokładnie dowiem

Tak taaak, jeszcze wiele rozczarowań przed Tobą ;)

> Widać trafiłem pod zły adres, bo na forum medycznym
> spotkałem się z ironią i banalnymi poradami... Szukam więc gdzie indziej.

Przygotuj się na najgorsze.

Spróbuj na przykład wyszukać w necie jakąś pracę zbiorczą dotyczącą
epidemiologii urazów wynikających z przemocy w zależności od lokalizacji
geograficznej - gdzie jak biją. Kha! (Rok tego szukam i prędzej sama
napiszę na podstawie małych opracowań regionalnych.)

:(

--
ika - umop apisdn

10. Data: 2005-01-21 20:26:27

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak taaak, jeszcze wiele rozczarowań przed Tobą ;)

Będę uparty i dociekliwy w takich sprawach :)

> Przygotuj się na najgorsze.
>
> Spróbuj na przykład wyszukać w necie

Poszukam w książkach i popytam lekarzy. To lepsze rozwiązanie niż Internet
(w tym wypadku). W każdym razie wiem, że pytań medycznych nie należy wysyłać
na pl.sci.medycyna.

pzdr,

esculape

recepta