[prasa] Jak z pacjenta zrobić głupka

1. Data: 2006-08-15 10:27:30

Temat: [prasa] Jak z pacjenta zrobić głupka
Od: "Limcha" <l...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Żywy pacjent musi być cierpliwy

Przyszedł do lekarza z udarem mózgu, a odesłano go do... psychiatry! Tak
potraktowano 28-letniego mieszkańca Łomży Jarosława K. Lekarz, który
zlekceważył stan zdrowia mężczyzny, do dziś nie poniósł żadnych
konsekwencji. A Okręgowa Izba Lekarska w Białymstoku nie spieszy się z
wyjaśnieniem sprawy.

17 października ub.r. Jarosław K. poczuł się źle. Nagle, z niewiadomego
powodu, zaczął tracić równowagę, nie mógł też wypowiedzieć żadnego słowa.
Zgłosił się na pogotowie. Tam podano mu środek uspokajający i wysłano do
psychiatry, który nie pomógł choremu. Trzy dni później Jarosław K. znów
poszedł do lekarza, bo czuł się coraz gorzej. Badający go lekarz rodzinny
kazał natychmiast zgłosić się do szpitala, na oddział neurologiczny, by tam
lekarz specjalista wykonał badania, na podstawie których będzie można
ustalić, co się dzieje.
W Warszawie udar rozpoznali
- W Szpitalu Wojewódzkim w Łomży przyjęła mnie neurolog, która po badaniach
neurologicznych kazała mi czytać tekst i zirytowana powiedziała, że nie ma
czasu słuchać takiego "dukania". Ponownie skierowała mnie na oddział
psychiatryczny - relacjonuje mężczyzna.
Tam zaproponowano mu pozostanie w szpitalu, ale odmówił:
- Czułem się psychicznie zdrowy - tłumaczy. Następnego dnia pojechał do
Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie, gdzie lekarze natychmiast
rozpoznali u niego udar mózgu i rozpoczęli leczenie.
- Przez te pięć dni moje życie było zagrożone, mogłem nie żyć przez błędne
diagnozy łomżyńskich lekarzy - denerwuje się Jarosław K. - Lekarze w
Warszawie powiedzieli mi, że gdyby diagnoza była postawiona szybciej, skutki
udaru byłyby dużo mniejsze.
Mężczyzna skarży się teraz na problemy z koncentracją, luki w pamięci,
jąkanie, bezsenność. To efekty udaru mózgu.
Neurolog, która skierowała chorego na oddział psychiatryczny, odmawia
komentarza w tej sprawie:
- Nie będę nic mówić, dopóki nie zakończy się postępowanie w tej sprawie.
Izba się nie spieszy
Jarosława K. badało w Łomży pięciu lekarzy. Żaden nie przeprowadził
podstawowego w takiej sytuacji badania, czyli tomografii komputerowej, żeby
stwierdzić, co się dzieje w mózgu! To właśnie najbardziej zaskoczyło
Krystynę Kozłowską, dyrektor Biura Praw Pacjenta w Warszawie, do którego
Jarosław K. napisał skargę. Kozłowska podpowiedziała pacjentowi, żeby
zawiadomił o sprawie rzecznika odpowiedzialności zawodowej w Okręgowej Izbie
Lekarskiej w Białymstoku.
- Zrobiłem to. Właśnie mijają cztery miesiące od tego momentu i nic, a
przecież skarga powinna być rozpatrzona w ciągu trzech miesięcy - opowiada
Jarosław K. - Lekarka nie poniosła żadnych konsekwencji, a ja nawet nie
wiem, na jakim etapie jest moja sprawa.
Anatol Asiucik, rzecznik odpowiedzialności zawodowej w OIL w Białymstoku,
przyznaje, że termin rozpatrzenia skargi już minął.
- Ale my pracujemy jako rzecznicy społecznie, po godzinach normalnej pracy
zawodowej. Dlatego, szczerze mówiąc, rzadko udaje się nam dotrzymać tego
terminu - wyjaśnia. - Ile to wszystko może jeszcze potrwać, naprawdę nie
potrafię powiedzieć. Mogę tylko poradzić skarżącemu, żeby cierpliwie czekał.
Bo czemu tak mu się spieszy? Przecież teraz nie ma już żadnego zagrożenia
życia.

Anna Mierzyńska
a...@w...pl

2. Data: 2006-08-15 16:32:12

Temat: Re: Jak z pacjenta zrobić głupka
Od: "JaMyszka" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Limcha napisała:
> [...]
> zlekceważył stan zdrowia mężczyzny, do dziś nie poniósł żadnych
> konsekwencji. A Okręgowa Izba Lekarska w Białymstoku nie spieszy się z

Może myszka (nieubrana na biało) odniesie się do tej informacji;p
Pewnie młody wiek pacjenta miał wpływ na diagnozę:(
Gdyby znali szemraną (w zakładzie rehabilitacji) wiadomość, w
latach 90-tych ubiegłego wieku krążącą po Wrocku, to pewnie
wcześniej by rozpoznali przypadek. W owej wiadomości była
informacja, że dziewiętnastolatek (a może 24-latek, już nie
pamiętam dokładnie - w każdym razie - szokująco młody) miał
wylew!
Nadzieja w tym, że młody wiek pozwoli na szybszy powrót do pełnej
sprawności umysłowej!

--
Pozdrawiam :)
JM