problemy z tartą

1. Data: 2007-05-22 11:44:47

Temat: problemy z tartą
Od: nikalu <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Kupiłam ostatnio taką porcelanową formę do tarty i zaczęłam próbować..
Jestem w tej chwili po 4 próbie upieczenia spodu do tarty. Niestety
również 4 porażce.
(zaznaczam, że za każdym razem robię ciasto wg innego przepisu licząc,
że to przepis jest zły..)
Za każdym razem kończy się to 5mm warstwą rozpuszczonego masła na
cieście.
Powiedzcie mi co źle robię.. :(

pozdrawiam
nikalu

2. Data: 2007-05-22 11:52:14

Temat: Re: problemy z tartą
Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

nikalu pisze:

> Powiedzcie mi co źle robię.. :(

IMO zbyt niska temperatura pieczenia, ciasta kruche i francuskie należy
piec w dobrze rozgrzanym piekarniku, inaczej tłuszcz wypłynie, jako ta
oliwa sprawiedliwa.
--
BBjk
(http://bajarka.fotolog.pl/)

3. Data: 2007-05-23 07:31:14

Od: nikalu <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Hm...
Wsadziłam do pierkarnika nagrzanego na 200 stopni.. Może to kwestia
tego, że mam gazowy i bez termoobiegu?
Ale z drugiej strony tarty robili znacznie dłużej niż termoobieg
istnieje :P

pozdrawiam
nikalu

4. Data: 2007-05-23 07:38:43

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

nikalu pisze:

> Wsadziłam do pierkarnika nagrzanego na 200 stopni.. Może to kwestia
> tego, że mam gazowy i bez termoobiegu?

Kruche piekę bez termoobiegu. Temperatura ok... a może ta porcelanowa
forma izoluje i efekcie temp. ciasta jest niższa?
--
BBjk
http://bajarka.fotolog.pl

5. Data: 2007-05-23 07:40:56

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"BBjk" <b...@q...pl> wrote in message

> Kruche piekę bez termoobiegu. Temperatura ok... a może ta porcelanowa
> forma izoluje i efekcie temp. ciasta jest niższa?
> [...]

Ja bym dał 210-220 - i zmniejszył, aby się nie spaliło.

6. Data: 2007-05-23 09:03:41

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BBjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości

> Kruche piekę bez termoobiegu. Temperatura ok... a może ta porcelanowa
> forma izoluje i efekcie temp. ciasta jest niższa?

Porcelana z pewnością się musi nagrzać, czyli przez pierwszy okres studzi
ciasto. Ale 200 st to IMHO ciut mało, dałbym wyższa temperaturę.

DJD

7. Data: 2007-05-23 09:15:59

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin pisze:

> Porcelana z pewnością się musi nagrzać, czyli przez pierwszy okres
> studzi ciasto. Ale 200 st to IMHO ciut mało, dałbym wyższa temperaturę.

Wystarczy imo, piekę kruche w 200, choć nie w porcelanie i jest ok.
Zresztą zależy od ciasta, większe w ciut wyższej, drobne w niższej,
tarta jest cienka, więc nie ryzykowałabym 220. No, chyba że na sam
początek, potem zredukować, by brzegi zbyt nie ściemniały. No, ale ta
porcelana musi zabrać sporo ciepła...Więc może na początek dać 220 i
zredukować, jak się już cale ustrojstwo dobrze nagrzeje?

Nikalu, może spróbuj upiec kolejną tartę w jakiejś formie nie z
porcelany, a w temp. tej samej, zobaczysz, jak będzie - i daj znać, czy
wyszło dobrze. Albo w porcelanie zaczynając od 220?
--
BBjk

8. Data: 2007-05-23 10:51:37

Od: "Kajetana_Kinga" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> temp. tej samej, zobaczysz, jak będzie - i daj znać, czy wyszło dobrze. Albo w

Ja się pod tym podpisuję, piekę spody do tarty w takiej blaszce, ale
aluminiowej - zawsze wychodzą.
Taka porcelanowa warstwa jest grubsza od aluminium i bardziej izoluje, więc
trzeba jej czasu.
A co do przepisu są różne opcje - jedni dają jajko, inni nie, a spotkałam się
też z przepisem, w którym dodaje się gotowane żółtko.
Ale generalnie nie powinno to wpływać na "wychadzalność" ciasta, tylko na
kruchość (np. dla mnie bez jajka to kruszy się za bardzo - wolę z.)

A tak w ogóle to moim zdaniem nie musisz piec samego spodu, możesz upiec ją z
nadzieniem od razu, chyba, że chcesz taką z surowymi owocami.

Pozdrawiam

I powodzenia w tartach życzę

9. Data: 2007-05-23 10:54:00

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Kajetana_Kinga" <k...@g...pl> wrote in message

W foremce porcelanowej dałbym 220, ale przykryłbym ciasto papierem -
upiekłoby się szybko i bez przypalenia, ale redukcja temperatury
obowiązkowo - forma zbyt nagrzana nadfal by piekła - czyli spaliła...
Generalnie używamy w domu blaszanek - aluminiowych jak i stalowych -
cynowanych (dawno :-))), za dwoma wyjątkami żeliwna emaliowana forma z
kominkiem na babki i pierniki i podobna - ceramiczna.

10. Data: 2007-05-23 10:56:19

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@w...pl> wrote in message

> [...]
> cynowanych (dawno :-))), za dwoma wyjątkami żeliwna emaliowana forma z
> kominkiem na babki i pierniki i podobna - ceramiczna.

Maruda wyspecjalizowała się w blatach biszkoptowych i kruchych -
cieniutkich jak tektura - nawet jej wychodzą... :-P)))

sok grepfluitowy - ktokolwiek widział...
imieniny...
Biała zupa pomidorowa
w jakiej cenie ?
czy oplaca sie doplacic do tandemboxa?