przpis na sos beszamelowy??

1. Data: 2002-12-08 09:19:16

Temat: przpis na sos beszamelowy??
Od: Magda <m...@w...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

hej!
Moglby ktos podeslac przepis na sos beszamelowy?
Z gory dzieki za pomoc
Pozdrufka
Megi

1. Data: 2002-12-08 10:03:27

Temat: Re: przpis na sos beszamelowy??
Od: zGosiula <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jola L-L wrote:

> BESZAMEL 1- klasyczny
> 2 lyzki masla
> 2 lyzki maki
> 2 szklanki mleka
> sol, bialy pieprz galka muszkatolowa : do smaku

Taki m/w ja też robię. Dodam tylko, że jeśli dodajesz go do zapiekania
lazanii lub cannelloni w postaci "suchej", to warto mąki dać połowę mniej.

--
Gosia
wywal "brzydkie" mailto: zgosiula(at)poczta.onet.pl

1. Data: 2002-12-08 10:27:01

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magda" <m...@w...edu.pl> napisał w wiadomości
> hej!
> Moglby ktos podeslac przepis na sos beszamelowy?
> Z gory dzieki za pomoc
> Pozdrufka
> Megi

przzekleje Ci moje z naszego archiwum, a jak Ci na etapie dodawania mleka
zrobia sie grudki, mozna latwo przywrocic mu stan gladki , zlewajac na
chwile do pojemnika i rozbic mikserem koncowka z nozami i spowrotem na
patelnie kontynuowac: Ja czesto robie zamiast z samego mleka (purysci
zamykaja oczy) 1 szkl. mleka, 1 szkl wody a zamiast soli- vegeta i tez fajne
i mniej mdle niz z samego mleka

BESZAMEL 1- klasyczny
2 lyzki masla
2 lyzki maki
2 szklanki mleka
sol, bialy pieprz galka muszkatolowa : do smaku

maslo roztopic na patelni, wymieszac z maka, chwile smazyc razem - nie
rumieniac, dodac mleko energicznie mieszajac trzepaczka , zagotowac i
gotowac ok. 6-8 min na malym ogniu. Doprawic do smaku.Do warzyw,
zapiekanek,
drobiu

BESZAMEL 2
2 lyzki masla
2 lyzki maki
1 szklanka mleka
1 szklanka smietany
5 dkg zoltego twardego sera ( ja daje salami)
zoltko
sol, bialy pieprz, galka muszkatolowa do smaku
maslo stopic, wymieszac z maka, nie rumienic, dodac zimne mleko wymieszane
ze smietana , zagotowac i gotowac na malym ogniu 6-8 min. Dodac starty ser
zoltko rozprowadzone niewielka iloscia sosu ( mieszac energicznie).

Do klasycznego beszamelu mozna dodawac tez ser zolty albo ser Rokpol(
plesniowy) . Wariacji jest wiele- wszystko zalezy od fantazji.
Np w ksiazce H. Debskiego "Sosy"autor podaje m.innymi takie :

sos angielski:
do beszamelu dodac 5 dek posiekanych orzechow wloskich, 5 dek ketchupu
imbir do smaku( orzechy sparzyc uprzednio i zdjac skorke)
sos Duchesse
do sosu beszamelowego dodac jednego zmielonego banana i 5 dek zmielonej
razem z nim szynki oraz curry do smaku
sos z koperkiem
do sosu beszamelowego dodac 3-4 lyzki ketchupu i posiekany koperek
sos sylwestrowy:
do sosu beszamelowego dodac 2-3 lyzki tartego chrzanu, starta skorke
pomaranczowa, sok z cytryny i pomaranczy do smaku. Do drobiu, cieleciny
lub
warzyw
sos szwedzki:
do sosu beszamelowego dodac 1 starte na duzych oczkach kwasne jablko,
plus 2 lyzki tartego chrzanu, sok z cytryny i pomaranczy do smaku 2 dek
rodzynek.Do drobiu i cieleciny
sos ratuszowy:
1-2 swieze ogorki obrane i bez pestek zetrzec na duzych oczkach tarki,
podsmazyc na 1 lyzce masla z 2-3 lyzkami ketchupu. Polaczyc z sosem
beszamelowym i posiekanym koperkiem. Dodac odrobine kurkumy.

i tak dalej co tylko nam przyjdzie do glowy- moze jeszcze byc zmielona
papryka konserwowa, natka pietruszki, cukier do smaku

pozdrawiam Jola L-L
PS: wiecej o beszamelu poczytasz tu
http://minilien.com/?U5vW4A55gS
History and Legends of Bechamel Sauce

1. Data: 2002-12-09 06:36:15

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Jola L-L <j...@i...pl> wrote:

> [...]
> 2 lyzki maki
> 2 szklanki mleka
> sol, bialy pieprz galka muszkatolowa : do smaku

Purysci nie przymkna oczu. O beszamelu juz tu chyba pisalem, ale niech
Wam bedzie, wkleje tu fragment felietonu, ktory niegdys napisalem dla
"Zycia" (a za ktory do dzis mi nie zaplacili):

Co nazywamy beszamelem, to wiedza chyba wszyscy. Z masla i maki robi sie
w garnuszku biala zasmazke, ktora nastepnie rozprowadzamy mlekiem,
gotujemy do osiagniecia odpowiedniej gestosci, wreszcie doprawiamy sola,
pieprzem i galka muszkatulowa.
Ten prosty sos wspolczesnej kuchni ma jednak wcale nie proste, lecz
wrecz arystokratyczne pochodzenie.
Louis de Béchameil, byl siedemnastowiecznym finansista i marszalkiem
dworu Ludwika XIV. Przystojny, bogaty, znawca sztuki i smakosz, byl
czlowiekiem lasym na pochlebstwa, wiec nic dziwnego, ze pozwolil, by
jego kucharz zadedykowal mu znany skadinad od dawna sos smietanowy.
Wedlug Roberta Courtine, wybitnego znawcy dziejow kuchni francuskiej,
sos ten otrzymywalo sie redukujac na wolnym do polowy objetosci ogniu
rowne czesci bulionu z kury i gestej smietany.
Przepis na sos ochrzczony a la Béchameil ulegal z czasem zmianom, tak
jak ulegala zmianom pisownia jego nazwy. Sto lat pozniej Marie-Antoine
Câreme, kucharz Talleyranda, tworca wielkosci kuchni francuskiej, poleca
do sosu Béchamel rozprowadzic bulionem biala zasmazke i po zageszczeniu
zaprawic zoltkami i smietana. Ten przepis byl wzorem dla autorow
dziewietnastowiecznych ksiazek kucharskich, ktorzy kazali uzywac do
beszamelu masla, smietany, maki, bulionu, mleka, parmezanu itp.
Beszamel stawal sie z czasem coraz chudszy. W wydanej w koncu XIX w
ksiazce kucharskiej autorstwa Georga Augusta Sali, angielskiego
dziennikarza i rysownika, ilustratora dziel Dickensa, znajdujemy przepis
na bechemel ktorego podstawe stanowia tyko maka i mleko, chociaz dla
smaku gotuje sie w sosie cebule, pietruszke, drobno krajana szynke i
ziarnisty pieprz, ktore na koncu zostaja odcedzone. Do naszych czasow
beszamel dotarl w skundlonej formie opisanej na poczatku, niewiele
majacej wspolnego ze swietna przeszloscia.
Na koniec wiec jeden z przepisow na beszamel podanych przez nasza
niegdysiejsza mistrzynie kuchni, Marie Monatowa. Moze sprobujecie zrobic
go kiedys do jaj w koszulkach?

Rozetrzec lyzke masla z lyzka maki, rozprowadzic dwiema lyzkami
rozgotowanego bulionu i pol litrem kwasnej smietany, dac troche cukru,
cytryny, skorki cytrynowej, a gdy przestygnie wbic 4 zoltka i zaciagnac
na ogniu.

> http://minilien.com/?U5vW4A55gS
> History and Legends of Bechamel Sauce

Autor powyzszej strony nie rozroznia zdaje sie dwu spraw -- historii
samych potraw i etymologii ich nazw. O ile zarowno bialy sos na
zasmazce z mlekiem jak i sos smietanowy byly znane od niepamietnych
czasow, i zadna z podanych tam historii powstania beszamelu nie
jestprawdopodobna, to wedlug wszelkiego prawdopodobienstw nazwa
rzeczywiscie pochodz do markiza Béchameil.

Wladyslaw

1. Data: 2002-12-09 07:20:09

Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w
<news:1fmwxa7.3ucpa1mr8it6N%wlos@tele.com.pl> napisał(a):

> Purysci nie przymkna oczu.

Nie odezwałem się. I dobrze, bo Władysław nie zdzierżył. :-)
Dobrze Cię widzieć, Władysławie!

--
Konrad J. Brywczyński "Mijaj zdrów
k...@b...tk otwarte okna"

1. Data: 2002-12-09 08:35:19

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 9 Dec 2002 07:36:15 +0100, w...@t...com.pl (Wladyslaw
Los) wrote:

> [...]
>Wam bedzie, wkleje tu fragment felietonu, ktory niegdys napisalem dla
>"Zycia" (a za ktory do dzis mi nie zaplacili):

<ciach>
>jestprawdopodobna, to wedlug wszelkiego prawdopodobienstw nazwa
>rzeczywiscie pochodz do markiza Béchameil.
>
>Wladyslaw

Wladyslawie....Tobie wystarczy byle mala prowokacja, heheheh
Wlosi mowia na ten sos beciamelle...moze to ichni markiz? ;))))
no, teraz to juz mi sie dostanie.

mam isc bic tych z Zycia, bo widze, ze Tys zbyt elegancki?

Trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-12-09 08:35:54

Temat: Re: przpis na sos beszamelowy?? P.S.
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>pieprzem i galka muszkatulowa.
>Wladyslaw

galka muszkatOlowa czy muszkatUlowa?....

Trys, nagle purysta czy jak?
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-12-09 08:52:28

Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> [...]
> jestprawdopodobna, to wedlug wszelkiego prawdopodobienstw nazwa
> rzeczywiscie pochodz do markiza Béchameil.

moje ulubione formy wypowiedzi Wladyslawa
ach, co za uczta poczytac coś takiego...
czy gdzieś można przeczytac większą ilość twoich felietonów?
pozdr
ewa

Dawna Kuchnia _ /_
http://www.dawnakuchnia.republika.pl ('''')
~~~~

1. Data: 2002-12-09 09:32:23

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
> jestprawdopodobna, to wedlug wszelkiego prawdopodobienstw nazwa
> rzeczywiscie pochodz do markiza Béchameil.

WYDALO SIE ! czytasz :)))
warto bylo....

pozdrawiam Jola L-L

1. Data: 2002-12-09 09:53:42

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson:

> [...]
> no, teraz to juz mi sie dostanie.
>
> mam isc bic tych z Zycia, bo widze, ze Tys zbyt elegancki?

najlepiej w rzyć ich!

Waldek

Forma do tortu
wroclawskie spotkanie
Babka z ajerkoniakiem w/g Magdy vel Słonko.
szpryca do klusek/makaronu
przepisy