rekonstrukcja wiazadla kolanowego - gdzie?

1. Data: 2004-01-20 09:23:04

Temat: rekonstrukcja wiazadla kolanowego - gdzie?
Od: "Marek" <m...@i...t17.ds.pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie,
byla wczoraj poruszona kwestia wiazadal krzyzowego.
Bo artroskopiach wykazano mi ze mam rozciagniete wiazadla krzyzowe tak ze
powoduje to niestabilnosc. (kiedys mialem nieszczesliwy uadek) Mija juz 5ty
rok od tego czasu. Nie wiem czy to nie wplynei zle na moja rekonstrukcje...
Czy ktos w tym temacie sie orientuje? Czy czas dzaiala na niekorzysc
(oczywiscie tak, ale za jakimi skutkami) Nie moge sobei na razie pozwolic na
operacje ze wzgledow finansowych. Choc nie ukrywam ze coraz bardziej sie nad
tym zastanawiam. Tylko ze ze nie mam co liczyc na erfundacje, w obecnej
sytuacji sluzby zdrowia.

Jesli ktos wie gdize wykonuja zabiegi rekonstrucji z dobrym skutkiem, prosze
o info.
Jest tez opcja prywatnej operacji, ale nie iwme ile to kosztuje i gdize
takie cos robia.

Pozdrawiam
Marek

2. Data: 2004-01-20 16:23:22

Temat: Re: rekonstrukcja wiazadla kolanowego - gdzie?
Od: "deBerg" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zacznijmy od tego, czy masz i jakie masz obecnie dolegliwości. Czy uprawiasz
sport i czy chcesz go uprawiać. Skoro przeżyłeś 5 lat bez rekonstrukcji to
chyba dolegliwości nie są aż takie duże.. Z jakiego powodu miałeś
artroskopię i co zrobiono oprócz stwierdzenia rozciągnięcia ACL?
Wszystko sprowadza sie do pytania, czy masz dużą niestabilność z epizodami
podwichnięcia rotacyjnego w stawie - bo to jest główne wskazanie do
rekonstrukcji. Niestabilność rozpoznaje się badając kolano a nie w czasie
artroskopii, samo rozciągnięcie ACL nie musi wcale dawać niestabilności i
jeśli nie jesteś top sportowcem to wcale nie musisz mieć rekonstrukcji.
Pamiętaj, że rekonstrukcja ACL jest operacją PALIATYWNĄ, nie ma powrotu do
100% sprawnego kolana, chociaż często wyniki są bardzo dobre. Twoje
rozciągnięte krzyżowe ma jeszcze sporo zakończeń nerwowych, funkcja
proprioceptywna uszkodzonego ACL jest słaba ale niekiedy lepsza od
przeszczepu po rekonstrukcji.
Reasumując: Nie każde uszkodzenie ACL daje niestabilność, nie każda
niestabilność daje objawy, rekonstrukcja ACL nie daje zdrowego kolana.
Aha, jeszcze jedno. Jeśli jesteś młody a więzadło ma zachowaną ciągłość
tylko jest rozciągnięte można spróbować metody obkurczania więzadła przy
pomocy koablacji lub odzyskania stabilności z wykorzystaniem tzw "healing
response". Te operacje robi się artroskopowo i nie są tak rozległe jak
rekonstrukcja.

potrzebny laryngolog z rzeszowa
koagulacja
Drozdzyca,grzybica?