roszponka - rucola

1. Data: 2001-06-27 08:28:09

Temat: roszponka - rucola
Od: "misiowa" <a...@m...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalazłam skomplikowany przepis z którego malo rozumiem... ;-))

Rucola to - podejrzewam - taka strzępiasta sałata
A roszponka - co to za dziwo?

Bardzo zobowiązana za odpowiedzi

Misiowa

1. Data: 2001-06-27 08:45:46

Temat: Re: roszponka - rucola
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Znalazłam skomplikowany przepis z którego malo rozumiem... ;-))
>
> Rucola to - podejrzewam - taka strzępiasta sałata
> A roszponka - co to za dziwo?

o ile mnie czucie nie myli, to jest to to samo po polsku ;-)

Waldek

1. Data: 2001-06-27 08:48:38

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

> o ile mnie czucie nie myli, to jest to to samo po polsku ;-)

Dokladnie. Wladyslaw juz to rozpracowal jakis czas temu i
zalecil uzywanie polskiej nazwy, a wiec nie rucola, tylko roszponka ;-)

Lilla

1. Data: 2001-06-27 08:51:38

Od: <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalazłam definicję roszponki w Encyklopedii Wirtualnej Polski pod adresem
http://www.encyklopedia.wp.pl

ROSZPONKA WARZYWNA (roszpunka jadalna, Valerianella locusta), roczna lub
dwuletnia roślina warzywna, z rodziny kozłkowatych (Valerianaceae), pochodzenia
śródziemnomor.; jadalne (jak sałata) liście, zebrane w rozetę.

A pod adresem http://www.plantator.pl są zasady, jak uprawiać roszponkę.

asiek23 (o wiecznie pustym brzuszku)

1. Data: 2001-06-27 08:56:54

Od: "misiowa" <a...@m...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki wielkie!
Juz zaczynałam głupieć. W Magazynie Wyborczej z 7.06.2001 w dziale z
kulinariami sa przepisy nowalijkowe. W jednym z nich była rucola a w innym
roszponka. Zrobiłam ankiete w pracy, ale wszyscy byli tak samo
zdezoientowani. Bo jeśli coś raz nazywa się tak, a trzy linijki nizej -
inaczej, to nie moze byc tym samym .. ;-)))

Misiowa

PS.Czyli jak? Niekonsekwencja tłumacza?

1. Data: 2001-06-27 09:03:42

Od: <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zdezoientowani. Bo jeśli coś raz nazywa się tak, a trzy linijki nizej -
> inaczej, to nie moze byc tym samym .. ;-)))

Nie wiem dlaczego, ale mam wrażenie, że roszponka i ruccola to jednak nie to
samo. Moim zdaniem ruccola to właśnie ta postrzępiona sałata, a roszponka ma
delikatne listki w kolorze ciemnym, coś jakby botwinkowato - rzodkiewkowate...
ale mogę się mylić. Postaram się to sprawdzić.

asiek23

1. Data: 2001-06-27 09:57:18

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik misiowa <a...@m...lodz.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9hc76c$6fs$...@o...ict.pwr.wroc.pl...
> [...]
> zdezoientowani. Bo jeśli coś raz nazywa się tak, a trzy linijki nizej -
> inaczej, to nie moze byc tym samym .. ;-)))

roszpunka warzywna - 'Valerianella locusta Laterr. em. Betcke' Synonimy:
'Valerianella locusta Laterr.', 'Valerianella olitoria (L.) Pollich'
Nazwy drugorzędne, dawne i ludowe: (kozłek sałatka), rapontyka, rapunkuł,
rapunkuł jarzynny, raszpanka, roszponka warzywna, roszpunka, roszpunka
jadalna, roszpunka jarzynna, roszpunka pospolita, sałatka.

Rucola - 'Eruca vesicaria ssp. sativa, Brassicaceä = Kreuzblütter' sind:
Ital. 'Ruccola', deutsch 'Rauke', 'Senfrauke', 'Ölrauke', engl. 'rocket',
franz. 'roquette'

Wladyslaw napisał:
"Szukalem tej niszczesnej rukoli po roznych kompendiach, a to takie
proste. Po prostu to polsku rokietta albo jeszcze lepiej rukiew siewna!"

Powinno być: rokietta siewna 'Eruca sativa' [a nie rukiew siewna] za
Encyklop. Biol.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-06-27 10:07:28

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <a...@t...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:7...@n...onet.pl...
> Nie wiem dlaczego, ale mam wrażenie, że roszponka i ruccola to jednak
nie to
> samo. Moim zdaniem ruccola to właśnie ta postrzępiona sałata,
czyli rokietta siewna:
http://www.floridata.com/ref/e/eruc_sat.cfm

a roszponka ma
> delikatne listki w kolorze ciemnym, coś jakby botwinkowato -
rzodkiewkowate...
> ale mogę się mylić. Postaram się to sprawdzić.
http://www.floridata.com/ref/V/vale_loc.cfm
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-06-27 10:14:51

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jerzy <0...@m...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:
> "Szukalem tej niszczesnej rukoli po roznych kompendiach, a to takie
> proste. Po prostu to polsku rokietta albo jeszcze lepiej rukiew siewna!"

Czyli ... moj blad, przekrecilam nazwy

Chcialam sprawdzic to, co napisal wtedy Wladyslaw, ale mam
bardzo wolne polaczenie i nie udalo mi sie wejsc do archiwum.
Dzieki Jerzy za sprostowanie :)

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2001-06-27 10:20:16

Od: "misiowa" <a...@m...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo jestem zobowiązana za posty, bo nie wiedziałam, ze tyle zamieszania
mozna spowodowac jedną sałatą ... ;-)))
Cos mi się wydaje że jest tak jak Jerzy napisał. Obejrzałam obrazki i
zaczęło mi pasować.
Teraz czeka mnie kolejny problem - gdzie kupić te chabazie ...;-))) ?

Pozdrawiam
Misiowa

Tort z piernika
Patelnia zeliwna