róże

1. Data: 2004-09-12 21:00:47

Temat: róże
Od: "jk" <o...@p...szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

kiedy można przesadzac róże
kiedy mozna przycinać róze i jak

2. Data: 2004-09-15 10:13:35

Temat: Re: róże
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:4144b8ea$1@news.home.net.pl jk
<o...@p...szczecin.pl> napisał(a):

> kiedy można przesadzac róże
> kiedy mozna przycinać róze i jak

Hejka. Ja się nie znam na różach, ale obiło mi sie o uszy, że
przesadza się je na wiosnę albo jesienią. Przycina się na wiosnę ostrym
sekatorem wycinając uschłe pędy a zdrowe pędy skracamy zostawiając co
najmniej trzy zdrowe oczka. :-) Gdy tylko zamarznie ziemia w ogrodzie
należy pamiętać o zrobieniu dość sporego kopczyka, w którym przezimuje
krzew róży.
Pozdrawiam różowo Ja...cki

3. Data: 2004-09-15 10:18:53

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> [...]
> przesadza się je na wiosnę albo jesienią. Przycina się na wiosnę ostrym
> sekatorem wycinając uschłe pędy a zdrowe pędy skracamy zostawiając co

Pnących się nie skraca.

> Gdy tylko zamarznie ziemia w ogrodzie
> należy pamiętać o zrobieniu dość sporego kopczyka, w którym przezimuje
> krzew róży.

Chyba raczej przed zamarznięciem ziemi?

choć nie będzie to pewnie myśl złota:
Najpiękniejszą muzyką przed snem

4. Data: 2004-09-15 10:30:35

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:41481710$1@news.home.net.pl Krystyna Chiger
<k...@p...pl> napisał(a):

> Pnących się nie skraca.

Hejka. To oczywiste.

> Chyba raczej przed zamarznięciem ziemi?

I w tym miejscu się różnimy. :-)
Pozdrawiam dyferencyjnie Ja...cki

5. Data: 2004-09-15 10:34:35

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@p...pl>
> Dirko wrote:
[...]
> Chyba raczej przed zamarznięciem ziemi?

Nie, Dirko dobrze mówi dlatego ziemię/torf do okrywania trzymamy
zgromadzona gdzies na boku. Zbyt wcześnie okryte róże potrafią rosnąć
pod kołderką.
;-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

6. Data: 2004-09-15 10:58:46

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

JerzyN wrote:

> Nie, Dirko dobrze mówi dlatego ziemię/torf do okrywania trzymamy
> zgromadzona gdzies na boku. Zbyt wcześnie okryte róże potrafią rosnąć
> pod kołderką.
> ;-)

Zaraz, przecież nie zasypuję całej róży. Podsypuję kopczyk torfu
tak na ok. 20 - 30 cm, a góra niech sobie rośnie - i tak ja wiosną
obetnę. Zwykłe róże mam dopiero pierwszy rok, ale piennej też
"ogacam" tylko pień i to już ze 6 lat tak zimuje.

7. Data: 2004-09-15 13:08:58

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:41482067$1@news.home.net.pl Krystyna Chiger
<k...@p...pl> napisał(a):

> Zaraz, przecież nie zasypuję całej róży. Podsypuję kopczyk torfu
> tak na ok. 20 - 30 cm, a góra niech sobie rośnie - i tak ja wiosną
> obetnę.

Hejka. Taki mały kopczyk? Ja to do każdego krzaka róży tyłuję
Kamazem i wysypuję całą wywrotkę ziemi ogrodniczej. ;-) Całe szczęście,
że mam tylko dwie róże nie licząc rabatowej. :-)
Pozdrawiam przewrotnie Ja...cki

8. Data: 2004-09-15 14:21:05

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik jk napisał:

> kiedy można przesadzac róże

Późną jesienią, w okresie bezlistnym.
Tak podaje literatura.
Ja wolę drugą połowę października, pogoda bywa u nas kapryśna.
Wolę mieć pewność, zę sie porządnie ukorzenią przed zimą.
Moim zdaniem to najlepszy termin, ale to tylko moje subiektywne odczucie
i skromne doświadczenie tak podpowiada.
Przesadź, przytnij pędy i korzenie, oberwij liście.
Podlać na "ryż" czyli obficie.
Te przycięte pędy warto okryć chociaż stroiszem by nie wymarzły.
No i najwżniejsze, na zimę zabezpieczyć miejsce szczepienia - to
najwrażliwsza część krzewu.

> kiedy mozna przycinać róze i jak

U nas wiosną, ale jak to juz inna historia, zależy jakie masz róże.

Pozdrawiam
Marta

9. Data: 2004-09-15 15:14:32

Od: Freesia <F...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 15.09.2004, o godzinie 12.30.35, na pl.rec.ogrody, Dirko napisał(a):

> W wiadomości news:41481710$1@news.home.net.pl Krystyna Chiger

> Hejka. To oczywiste.

<Ciach>

Nie zgadzam sie z tym.
Róże pnące tniemy w zależności od grupy, a rozróżnia się dwie: róże wiotkie
(klimbingi) i róże sztywne (ramblersy). Przy czym rozpoznanie do jakiej
grupy należy dany okaz (jeśli nie znamy odmiany rośliny) jest troche
trudne. Dlatego przez pierwsze 3-4 lata nie należy ciąć.
Ramblersy zwykle kwitną latem (i tylko raz ale za to bardzo obficie) a ich
pędy są elastyczne. Łatwo się je prowadzi przy podporze. Tu kwiaty
pojawiają się na krótkich pędach bocznych wyrastających z długich pędów
dwuletnich. I te tniemy latem, gdy tylko przekwitną. Tniemy u samej
podstawy. Usuwamy od 1/4 do 1/3 pędów kwitnących w damym sezonie. To po to
by ładniej kwitły w następnym roku.
Klimbingi mają silny wzrost i wyprostowany pokrój a kwiaty pojawiają się od
późnej wiosny do jesieni i mogą powtarzać kwitnienie. Ramblersy zwykle
kwitnienia nie powtarzają. Klimbingi tniemy wczasną wiosną (w marcu).
Zeszłoroczne pędy tniemy o 2/3.

Różnica miedzy tymi gupami jest obecnie dosyć płynna, gdyz krzyżowano je
między sobą. Najlepiej to obserwować swoje rośliny (jak wypuszcza pędy i
kiedy kwitnie). Po dwóch trzech latach można już "poznać" swoją roślinę. I
wiadomo jak ciąć.

Najlepiej przez trzy do czterech lat nie ciąć róż pnących.

*Freesia*
/Krytykować może każdy głupiec i wielu z nich to robi/
- Winston Churchil

10. Data: 2004-09-15 15:48:33

Od: Freesia <F...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 15.09.2004, o godzinie 17.14.32, na pl.rec.ogrody, Freesia napisał(a):

> [...]
<Ciach>

> [...]
> późnej wiosny do jesieni i mogą powtarzać kwitnienie. Ramblersy zwykle
> kwitnienia nie powtarzają. Klimbingi tniemy wczasną wiosną (w marcu).

Zeszłoroczne pędy BOCZNE tniemy o 2/3 - u klimbingów.

<Ciach>

*Freesia*
/Krytykować może każdy głupiec i wielu z nich to robi/
- Winston Churchil

Do Janusza Czapskiego
Dawno nie było zagadki
Maria i najeźdzcy