spokrewnione małżeństwo i dzieci - genetyka

1. Data: 2005-07-06 12:41:13

Temat: spokrewnione małżeństwo i dzieci - genetyka
Od: "M" <...@n...spam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Mam pytanko, chyba do kogoś, kto zajmuje się genetyką... Mianowicie czy są
jakieś przeciwskazania genetyczne przy zawieraniu małżeństwa w którym
partnerzy są spokrewnieni. Dokładnie chodzi o przypadek, gdy
współmałżonkowie są kuzynami. Czy to nie grozi komplikacjami u dzieci
takiego małżeństwa lub dalszymi potomkami...
Wiem, że problem jest nietypowy, ale ostatnio przeżyłem szok, kiedy
dowiedziałem się, że rodzice mojej dziewczyny są kuzynami...
Czy ten fakt może spowodować komplikacje u moich dzieci? Znałem przypadek,
kiedy dziecko takiego małżeństwa było poważnie opóźnione w rozwoju
umysłowym - czy przyczyną jest właśnie spokrewnienie rodziców? Czy taki fakt
może być przyczyną innych chorób w późniejszym wieku, skłonności
samobójczych, skłonności depresyjnych, choroby umysłowej lub raka?
Bardzo proszę o szczerą naukową odpowiedź.
Z góry dziękuję
Pozdrawiam Wszystkich
Marcin

2. Data: 2005-07-06 13:32:23

Temat: Re: spokrewnione małżeństwo i dzieci - genetyka
Od: "Michał" <m...@r...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> samobójczych, skłonności depresyjnych, choroby umysłowej lub raka?
> Bardzo proszę o szczerą naukową odpowiedź.

Im blizsze pokrewienstwo rodzicow, tym wieksze podobienstwo puli genowej i
tym wieksze prawdopodobienstwo spotkania sie dwoch alleli recesywnych i
wystapienie wady/choroby genetycznej.Oczywiscie mowa o chorobach
recesywnych, dziedziczonych zgodnie z prawami Mendla, ale z chorobami
poligenicznymi jest chyba podobnie. Jesli sie myle, prosze mnie poprawic :]

Pozdrowienia
Michal

3. Data: 2005-07-06 13:46:01

Od: "M" <...@n...spam.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> recesywnych, dziedziczonych zgodnie z prawami Mendla, ale z chorobami
> poligenicznymi jest chyba podobnie. Jesli sie myle, prosze mnie poprawic

Dziękuję pięknie, choć muszę przyznać, że niewiele mi to rozjaśniło...
Pozdrawiam
M.

4. Data: 2005-07-06 14:06:31

Temat: Re: spokrewnione ma??e?stwo i dzieci - genetyka
Od: Koala <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

M wrote:
> Witam.
> Mam pytanko, chyba do kogo?, kto zajmuje si? genetyk?... Mianowicie czy s?
> jakie? przeciwskazania genetyczne przy zawieraniu ma??e?stwa w którym
> partnerzy s? spokrewnieni. Dok?adnie chodzi o przypadek, gdy
> wspó?ma??onkowie s? kuzynami. Czy to nie grozi komplikacjami u dzieci
> takiego ma??e?stwa lub dalszymi potomkami...
> Wiem, ?e problem jest nietypowy, ale ostatnio prze?y?em szok, kiedy
> dowiedzia?em si?, ?e rodzice mojej dziewczyny s? kuzynami...
Zgodnie z prawami Mendla rodzeństwo ma 1/2 wspolnych genow, rodzenstwo
cioteczne 1/8, potomstwo rodzienstwa ciotecznego 1/16, wnuki rodzenstwa
ciotecznego 1/32 itd. Szacuje sie, ze kazda osoba jest nosicielem 1-5
recesywnych genow, ktore sa smiertelne w ukladzie homozygotycznym.
Smiertelnosc wsrod potomstwa malzenstw rodzenstwa ciotecznego jest
znacznie wyzsza niz w populacji i im blizszy stopien pokrewienstwa, tym
wiekszy wzrost czestosci wystepowania choroby. Takze najwieksze ryzyko
wystapienia obciazen genetycznych wynikajacych ze spokrewnienia rodzicow
wystepowalo u Twojej dziewczyny. Skoro fenotypowo wszystko jest OK i
jest dojrzala plodna kobieta, to nie powinno byc wiekszych problemow u
Waszych dzieci, co nie wyklucza, ze moze byc nosicielka wielu chorob.
Radze nie przejmowac sie za bardzo, a planujac ciaze skorzystac z
poradni genetycznej. Wazne jest rowniez czy w liniach rodowych jej
rodzicow wystepowaly jakies typowe choroby genetyczne, przedwczesne
przypadki smierci, nowotwory itp. W czasie ciazy przywiazac duza uwage
do diagnostyki prenatalnej, gdyz duzo chorob genetycznych moze byc
wykryta i leczona juz w tym okresie.
pozdrawiam
E.

5. Data: 2005-07-06 14:15:11

Temat: Odp: spokrewnione małżeństwo i dzieci - genetyka
Od: "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na pytanie chyba dosc trudno odpowiedziec w sposob precycyjny, tzn. podajac
% wzrostu ryzyka poszczegolnych chorob uwarunkowanych dziedzicznie. Istotne
moga byc miejscowe realia populacyjne. Pociecha na pewno w tym, ze polska
populacja mimo narodowej jednolitosci jest genetycznie bardzo zroznicowana i
nie stanowimy "Galapagos" z czestymi dziwnymi chorobami dziedzicznym, jak
np. fraknofoni w Kanadzie czy Zydzi aszkenazyjscy.

Najbardziej kompetentny bylby nie tyle genetyk, ale spec od poradnictwa
genetycznego -- tacy ludzie sa chyba zatrudniani przez wszystkie
uniwersyteckie osrodki pediatryczne. Ponizej literaura (nie, nie mozna
kliknac -- trzba pojsc do jakiejkolwiek uniwersyteckiej biblioteki medycznej
i zamowic).

Zbyszek

1. Bittles AH. Endogamy, consanguinity and community disease profiles.
Community Genet. 2005;8(1):17-20. Review.

2. Bittles AH. Consanguineous marriage and childhood health.
Dev Med Child Neurol. 2003 Aug;45(8):571-6. Review.

3. de Costa CM. Abstract Consanguineous marriage and its relevance to
obstetric practice.
Obstet Gynecol Surv. 2002 Aug;57(8):530-6. Review.

6. Data: 2005-07-06 14:20:59

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 06 Jul 2005 16:06:31 +0200, Koala wrote:

> Zgodnie z prawami Mendla rodzeństwo ma 1/2 wspolnych genow, rodzenstwo
> cioteczne 1/8, potomstwo rodzienstwa ciotecznego 1/16, wnuki rodzenstwa
> ciotecznego 1/32 itd.

Jedno ale: zapomniałeś o crossing-over.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

7. Data: 2005-07-06 17:35:01

Od: Stemac <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na Bliskim Wschodzie odsetek malzenstw miedzy kuzynami dochodzi do 50%
wszystkich zwiazkow. Ryzyko urodzenia dziecka z wadami oszacowane na
podstawie badan w Arabii Saudyjskiej wynosi 4-6% (dla par
niespokrewnionych 2-3%) co mniej wiecej ma byc porownywalne
z urodzeniem dziecka przez kobiete w wieku powyzej 40 lat.

http://www.cousincouples.com/info/saudi.shtml

Stemac

8. Data: 2005-07-06 19:47:18

Temat: Re: spokrewnione ma3?enstwo i dzieci - genetyka
Od: "Michał" <m...@r...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jedno ale: zapomniałeś o crossing-over.

Ale crossing-over, to juz nie prawa Mendla :> Ale oczywiscie, crossing-over,
a takze inne czynniki nalezy brac pod uwage. Tylko ze tutaj pytanie zadane
jest bardzo ogolnie to i teoria czyli Prawa Mendla - takze jest bardzo
ogolna.

Pozdrawiam
Michal

9. Data: 2005-07-07 10:21:20

Od: Koala <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

Micha? wrote:

> [...]
> a takze inne czynniki nalezy brac pod uwage. Tylko ze tutaj pytanie zadane
> jest bardzo ogolnie to i teoria czyli Prawa Mendla - takze jest bardzo

I to mialam na mysli piszac o proporcjach. Takze wyskakiwanie z
crossing-over, zeby tylko sie pochwalic, ze sie zna taki termin jest
troche nie na miejscu.
pozdrawiam,
E.

10. Data: 2005-07-07 13:29:59

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 07 Jul 2005 12:21:20 +0200, Koala wrote:

> I to mialam na mysli piszac o proporcjach. Takze wyskakiwanie z
> crossing-over, zeby tylko sie pochwalic, ze sie zna taki termin jest
> troche nie na miejscu.

Tak myślisz?

Tak się składa, że jakkolwiek prawa mendla ładnie tłumaczą mechanizmy
dziedziczenia pojedynczych cech, to w praktyce mało co dziedziczy się
tak, jak kolor groszku pachnącego w książkach od biologii dla gimnazjum.
I to po prostu nie jest prawda, że "zgodnie z prawami Mendla rodzeństwo
ma połowę genów wspólnych". Gdybyś ujęła to inaczej (znaczy pisząc o
prawdopodobieństwie posiadania wspólnych genów czy whatever) - nie
czepiałbym się.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

Znieczulenie szczeny :)
Co dokladnie pylilo w ciagu minionego tygodnia (od ok.29 VI) ?
Czy ktoś może mi polecić jakieś jednodniowe soczewki?
Metoda ITT (Interpolated Twitch Technique)
hirsutym - jak sobie radzie