stopnie samoświadomości

1. Data: 2005-03-06 11:25:56

Temat: stopnie samoświadomości
Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam

chciałbym się wspólnie pozastanawiać nad samoświadomością. wiadomo, że
obejmuje ona świadomość swojego ciała,
procesów psychicznych. psychologowie humanistyczni postulują poszukiwanie
istoty swojego ja.
jest też masa podręczników jak "odnaleźć siebie", które chyba nie mają
specjalnej wartości naukowej.
inaczej do samoświadomości dochodzi się w doświadczeniu medytacji (gdzie,
przynajmniej umownie, "świadomość własnego ciała" jest w pewnym sensie
wyłączona),
świadomość traci się zasypiając (chociaż niektórzy "śnią świadomie", budząc
sie we własnym śnie),
czy świadomość traci się po śmierci? a jeśli nie, to czy można utożsamić ją z
duszą?
czy wreszcie istnieją ludzie żyjący niejako w nieświadomości - wykonując
codzienne czynności, pracując, itp, ale właściwie nie wiedzą kim są?
jak ma się samoświadomość do indywidualności? czym jest indywidualność?

pozdrawiam

Tłiti

1. Data: 2005-03-06 11:56:50

Temat: Re: stopnie samoświadomości
Od: "ksRobak" <k...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

"tłiti" <k...@o...pl>

> [...]
> codzienne czynności, pracując, itp, ale właściwie nie wiedzą kim są?
> jak ma się samoświadomość do indywidualności? czym jest indywidualność?

Na które z powyższych pytań chciałbyś uzyskać odpowiedź
w pierwszej kolejności? :)
REdaktor Edward Robak
--
Lubię czytać artykuły ksRobaka zamieszczane
w polskiej gazecie elektronicznej "pl.sci.filozofia" oraz ...

1. Data: 2005-03-06 12:07:00

Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Lubię czytać artykuły ksRobaka zamieszczane
> w polskiej gazecie elektronicznej "pl.sci.filozofia" oraz ...
> fut: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia

na te 3, które właściwie troche się ze sobą łączą :)

> codzienne czynności, pracując, itp, ale właściwie nie wiedzą kim są?
> jak ma się samoświadomość do indywidualności? czym jest indywidualność?

pozdro

Tłiti

1. Data: 2005-03-06 12:21:06

Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

znalazłem fajną stronkę, chociaż dotyczy harcerstwa, to można pewne mechanizmy
odnieść do ludzi nie działających w organizacjach pozażądowych.

http://okiem.boo.pl/okiem/index2.html?harcerstwo/ind
.htm&3

Tłiti

1. Data: 2005-03-06 21:29:01

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

tłiti; <3...@n...onet.pl> :

> chciałbym się wspólnie pozastanawiać nad samoświadomością. wiadomo, że
> obejmuje ona świadomość swojego ciała,

Po kiego grzyba szukać odpowiednika "literackiego" sformułowania? ;)

Flyer
--
Szukam roboty - zdolny i chętny - Warszawa
http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=403101

1. Data: 2005-03-07 06:20:26

Od: "ksRobak" <k...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

> na te 3, które właściwie troche się ze sobą łączą :)
> Tłiti

Chętnie Ci odpowiem ale zaproponuj kolejność.
Które pierwsze? :)
REdaktor Edward Robak

1. Data: 2005-03-07 13:35:09

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tłiti" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> jest też masa podręczników jak "odnaleźć siebie", które chyba nie mają
> specjalnej wartości naukowej.

Moze nie naukowej - ale ciezko jest odczucia zdefiiowac naukowo.
Wiec -mimo braku atrybuty "naukowy"- tez ksiazki te mogą być przydatne.
Bo tu raczej pomocna jest intuicja, niz nauka.

Co to znaczy odnalesc sobie - to znaczy wejsc w taki stan,
w ktorym czuje sie ze odnalazlo sie dotychczas stlumione elemnty siebie,
swojego ja. Nie tylko czuje sie ale doswiadcza sie tego w praktyce
(np. wieksza smiałość, lepsza eksresja siebie itp.)

> a jeśli nie, to czy można utożsamić ją z duszą?

To faktycznie pojacia "literackie" ale ja bym to utozsamiał z sobą.

> czy wreszcie istnieją ludzie żyjący niejako w nieświadomości - wykonując
> codzienne czynności, pracując, itp, ale właściwie nie wiedzą kim są?

Oczywiscie - my takimi jestesmy :) Przeciez nie mamy swiadomosci
wszystkiego,
np. ja nie mam swiadomosci tego jak czuje sie nurek na glebokosci 80 metrow
:)
Tu pewnie chodzi Ci o osoby tzw. uposledzone czyli takie ktore a oko nie
maja swiadomosci rzeczy,
ktora my w wiekszosci posiadamy.

Pozdr,
Duch

1. Data: 2005-03-07 22:10:46

Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Chętnie Ci odpowiem ale zaproponuj kolejność.
> Które pierwsze? :)
> REdaktor Edward Robak

czy istnieją ludzie żyjący niejako w nieświadomości - wykonując

1. Data: 2005-03-07 22:17:11

Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tu pewnie chodzi Ci o osoby tzw. uposledzone czyli takie ktore a oko nie
> maja swiadomosci rzeczy,
> ktora my w wiekszosci posiadamy.
>
> Pozdr,
> Duch

nie, raczej o takie, które opisywał witkacy. jak on to ujmował... konformiści,
ignoranci... coś w tym stylu

pozdro

Tłiti

1. Data: 2005-03-07 22:18:50

Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Flyer
> --
> Szukam roboty - zdolny i chętny - Warszawa

tak, rzeczywiście naukowcy kiedyś mieli problem z tym pojęciem, ale teraz
udało im się je potraktować naukowo i bardzo dużo się obecnie o "self"
publikuje.

pozdro

Tłiti

Wirtualna psychoterapia