świerk karłowaty

1. Data: 2000-06-08 10:26:23

Temat: świerk karłowaty
Od: "APis" <a...@i...tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie,

Czy ktos moze udzielic mi rady jak dbac i opiekowac sie swierkiem
karlowatym?
(mam nadzieje ze nazwa jest poprawna)
Rosnie on w donicy i ma juz ponad 100cm. Trzymam go na balkonie od strony
poludniowej, wiec prawie caly dzien jest na sloncu.
Czy to dobrze ze jest na sloncu?
Jak czesto go podlewac?
Czy uzywac jakis preparatow?
Czy mozna go przycinac?

Za kazda rada z gory dziekuje,
Andrzej

2. Data: 2000-06-08 17:26:04

Temat: Odp: świerk karłowaty
Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik APis <a...@i...tpnet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:jxK%4.13310$q...@n...tpnet.pl...
> Witam serdecznie,
>
> Czy ktos moze udzielic mi rady jak dbac i opiekowac sie swierkiem
> karlowatym?
> (mam nadzieje ze nazwa jest poprawna)

Niestety nie jest, wobec czego przydałby się bliższy opis. Pokrój choinki
czy kształt stożka i króciutkie igły? Kolor?
Dostałeś już taki duży? Co masz zamiar robić z nim dalej (np. w zimie)?

> Rosnie on w donicy i ma juz ponad 100cm. Trzymam go na balkonie od strony
> poludniowej, wiec prawie caly dzien jest na sloncu.
> Czy to dobrze ze jest na sloncu?
> Jak czesto go podlewac?

Zależy oczywiście, w jakiej ziemi rośnie.
Najlepszy sposób (powtarzam się do znudzenia): wetknąć palec w ziemię. Jeśli
na całej długości palca jest sucho, to podlać, i to tak obficie, żeby trochę
wody wypłynęło dołem z donicy.

> Czy uzywac jakis preparatow?
Nawozić standardowymi nawozami do kwiatów domowych - np. florovit
rozcieńczony w wodzie, ale tylko do końca czerwca.

> Czy mozna go przycinac?

To zależy, jaki masz gatunek (patrz wyżej). Świerk pospolity i kłujący można
przycinać, ale tylko wiosną, w okresie wypuszczania młodych przyrostów. I
nie jest to intensywne przycinanie.

Pozdrawiam, Basia.

3. Data: 2000-06-09 10:08:00

Temat: Re: świerk karłowaty
Od: "Rysiek" <p...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Musisz uważać na robale. Jesli Twoje świerczek to Conica (krotkie, bardzo
geste igly) to przędziorki juz ostrza sobie ząbki. Sprawdzaj w miare czesto
czy we wnetrzu rosliny nie ma jakichs pajeczynek, wyjedzonych czy
wyschnietych igiel. W razie klopotow trzeba szybko reagowac.

Pozdr. Rysiek

4. Data: 2000-06-09 11:15:25

Od: "APis" <a...@i...tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Niestety nie jest, wobec czego przydałby się bliższy opis ...

Uscislajac moje pytanie:
jest to świerk conica (stozek, krotkie geste igly).
Dostalem go 2 tygodnie temu i juz mial 100cm.

Rysiek, jak wlczyc z robakami?
Basiu, czy w zimie moge go trzymac na balkonie?

pozdrawiam,
Andrzej

5. Data: 2000-06-09 11:20:28

Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik APis <a...@i...tpnet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:hl405.18120$q...@n...tpnet.pl...
> Uscislajac moje pytanie:
> jest to świerk conica (stozek, krotkie geste igly).
> Dostalem go 2 tygodnie temu i juz mial 100cm.
>
> Rysiek, jak wlczyc z robakami?
> Basiu, czy w zimie moge go trzymac na balkonie?

No to faktycznie jesteśmy "w domu". Zimą możesz trzymać na balkonie, tylko
że :
1) bryła korzeniowa w stosunkowo małej doniczce jest narażona na
przemarzanie i temu należy zaradzić. Oczywiście sposoby są różne,
przykładowo można całą donicę wstawić do dużej skrzyni kub kartonu i wukonać
izolację przeciwmrozową np. ze styropianu (bardzo gruba warstwa i od dołu
TEŻ!)
2) roślina zimozielona transpiruje (oddycha tracąc wodę) również zimą. Twój
świerk jest więc narażony na wysychanie. Od czasu do czasu należy go więc
podlać. Naturalnie nie w czasie silnego mrozu, gdyż to mija się z celem.
3) świerk narażony jest również zimą na "poparzenie" odsłoneczne, co łączy
się zresztą z utratą wody w tkankach. Myślę, że dobrze by było osłonić
roślinę na czas zimy agrowłókniną, z tym, że przyznaję, że nie wiem jaką.
Przypuszczalnie białą lub na poły przezroczystą - może podpowie ktoś, kto
zna się na tym lepiej. Włóknina powinna przy okazji trochę zmniejszyć
parowanie.

A jeszcze odnośnie Twoich poprzednich pytań - 'Conici' się nie przycina. I
latem w razie upałów dobrze jej zrobi gruntowne spryskiwanie wodą,
oczywiście rano lub wieczorem, nie w pełnym słońcu.

Założę się, że balkon ozdobiony świerczkiem ładnie wygląda:)

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2000-06-10 04:42:30

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rysiek" <p...@p...com> napisał w wiadomości
Sprawdzaj w miare czesto
> czy we wnetrzu rosliny nie ma jakichs pajeczynek, wyjedzonych czy
> wyschnietych igiel.
Za wyjątkiem najmłodszych, Conici, wewnątrz nie mają igieł.
Inaczej: tam gdzie nie dociera światło, pędy pozbawione są igieł.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

--
Wysoka jakość, niskie ceny - http://rubikon.pl

7. Data: 2000-06-12 08:10:56

Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Biala agrowloknina bedzie najlepsza. Bialy kolor odbija swiatlo i chroni
rosline przed "zagotowaniem". Z wloknina nalezy uwazac w cieple zimy. Wtedy
najlepiej jej nie zakladac - choroby grzybowe.

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

kaktusy do ogródka